تزریق بی سابقه پول به بازارهای مالی جهان

گروه بین‌الملل- پس از آنکه مشخص شد بازارهای مالی جهان به کاهش نرخ بهره در بریتانیا و ایالات متحده واکنش مثبتی نشان نداده‌اند، در اقدامی حمایتی پنج بانک مرکزی بزرگ جهان اعلام کردند که آماده تزریق میلیاردها دلار پول به بازارهای مالی هستند. این کار به منظور مقابله با رکود اقتصاد جهانی صورت می‌گیرد. این دومین بار در طول سال ۲۰۰۷ است که بانک‌های مرکزی بزرگ جهان قصد دارند منابع پولی جدیدی را به بازارهای جهان تزریق کنند. اما تزریق این حجم از پول تاکنون بی‌سابقه بوده است.

به گزارش آسوشیتدپرس پنج بانک مرکزی ایالات متحده، سوئیس، بریتانیا، کانادا و اتحادیه اروپا اعلام کردند که مجموعا بیش از ۱۱۰میلیارد دلار پول را به بازارهای مالی تزریق خواهند کرد. این پول به صورت اعتبارات کوتاه‌مدت در اختیار بانک‌های تجاری قرار می‌گیرد. در چند هفته اخیر بانک‌های مرکزی ایالات متحده و بریتانیا هر یک به میزان ۲۵/۰درصد نرخ بهره را کاهش دادند اما این کاهش در بانک‌های تجاری انعکاس مثبت نیافت و نتوانست چالش‌های آنها را برطرف کند. در نتیجه بانک‌های مرکزی بزرگ جهان به دلیل نگرانی از بروز رکود در اقتصاد جهانی به دلیل بالا بودن نرخ بهره، تصمیم گرفتند تا عرضه پول به اقتصاد جهان را افزایش دهند. انتشار این خبر باعث رونق گرفتن بازارهای سهام شد و برای چند ساعت شاخص‌ها در آخرین روز کاری این هفته افزایش یافت. اما مجددا شاخص‌ها در آمریکا و بریتانیا سقوط کردند. تحلیلگران عقیده دارند که بازارها در انتظار نتایج عملی این تصمیم‌گیری‌ها هستند. شرایط به گونه‌ای است که اخبار نمی توانند امیدواری لازم را ایجاد کند. در همین حال گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا اقدام بانک‌های مرکزی را اقدامی سنجیده عنوان کرد. گوردون براون که خود یک اقتصاددان است و تا پیش از نخست‌وزیری سمت وزیر خزانه‌داری دولت تونی‌بلر را بر عهده داشت در این مورد گفت: من همواره از همکاری بانک‌های مرکزی در شرایط خاص حمایت می‌کنم. این همکاری‌ها می‌تواند در کاهش اثرات پدیده‌های مخرب در اقتصاد جهان موثر باشد. نخست‌وزیر بریتانیا توصیه کرد که در آینده نیز این همکاری‌ها ادامه پیدا کند.

ژان کلود تریشه، رییس بانک مرکزی اتحادیه اروپا نیز در این زمینه عنوان کرد که راهکار تزریق پول به بازارهای مالی جهان پس از بررسی‌های گسترده صورت می‌گیرد. ژان کلود تریشه در ادامه گفت: نمی‌توان گفت که جهان در رکود اقتصادی قرار گرفته است اما طولانی شدن بحران وام‌های اعتباری خطراتی را ایجاد کرده است.

برخی تحلیلگران عقیده دارند که عدم‌پیروی بانک مرکزی اروپا از بریتانیا و ایالات‌متحده در کاهش نرخ بهره موجب برهم خوردن هماهنگی و توازن در بازارهای مالی جهان شد. بازارها اکنون در نوعی سردرگمی به سر می‌برند. روند مشکلات کنونی اقتصاد جهان با انتشار گزارش‌هایی در تابستان امسال در مورد ناتوانی تعداد زیادی از گیرندگان وام‌های اعتباری از بازپرداخت وامشان در ایالات‌متحده آغاز شد. گزارش‌های بعدی نشان دادند که این تعداد پیوسته رو به گسترش هستند و اندک‌اندک موضوع عدم‌بازپرداخت وام‌های اعتباری به یک بحران اقتصادی برای بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری تبدیل شد. بسیاری ازکسانی که به قصد تجارت وام اعتباری گرفته و با آن خانه خریده بودند، به دلیل رکود بخش مسکن در ایالات‌متحده نتوانستند در سر موعد مقرر وام‌های خود را بازپرداخت کنند. به دنبال این اتفاق موسسات مالی یکی پس از دیگری در گزارش‌های خود زیان‌های کلان چند میلیارد دلاری را گزارش کردند. بحران وام‌های اعتباری ابتدا به ژاپن و سپس به بریتانیا سرایت کرد. در ژاپن مقامات بانک مرکزی توانستند از گسترش آن جلوگیری کنند، اما در بریتانیا تاکنون چند بانک به دلیل عدم بازپرداخت وام‌های اعتباری دچار بحران شده‌اند.

برخی تحلیلگران عقیده دارند که برای تزریق منابع پولی کلان به بازارهای مالی هنوز زود است و کاهش نرخ بهره اتحادیه اروپا می‌تواند قفل بازارهای جهان را باز کند. با این وجود بانک مرکزی ایالات‌متحده اعلام کرده است که به سهم خود این تزریق پول را انجام خواهد داد. مروین کینگ، رییس بانک مرکزی بریتانیا نیز تزریق این پول را برای جلوگیری از رکود در بازارهای مالی و قفل شدن بازارها ضروری دانست.