گروه بین‌الملل- محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران دلار را کاغذی بی‌ارزش خواند و همچنین ون جیابائو از ضعف دلار در بازارها شکوه کرد و گفت: ‌این موضوع بر کشورش فشار زیادی وارد کرده است.

کاهش بی‌رحمانه دلار در بازارهای بین‌المللی که بدترین آن در روز سه‌شنبه اتفاق افتاد که هر یورو به ازای ۴۹/۱دلار معامله شد. انتقادات از سیاست عامدانه ایالات متحده در پایین نگهداشتن ارزش دلار را افزایش داده است و باعث سردرد سیاستمداران و نگرانی سرمایه‌گذاران شده است. این تنش در هیچ جای دنیا به اندازه منطقه کشورهای حوزه خلیج‌فارس شدید و غلیظ نیست، جایی که کشورهای صادرکننده نفت، بشکه‌های نفتی را با دلار معامله می‌کنند و در حال حاضر هم ترکیب افزایش قیمت نفت و از طرفی کاهش ارزش دلار ریسک تورم و اغتشاش در جریان اقتصاد آنها را در بر دارد. پیشنهاد تغییر دلار به یورو که توسط رییس‌جمهور ایران داده شده است، اگرچه با مخالفت برخی کشورها مواجه شده است اما در عین حال تردید درباره ادامه معاملات نفتی به دلار را هم در پی داشته است و باعث شد کشورهای حوزه خلیج فارس در سوم دسامبر در قطر آنها درباره این موضوع به طور جدی تصمیم بگیرند. بحث انجام معاملات به دلار برای اقتصادهای منطقه یک پشتیبان و لنگر به شمار می‌رفت زیرا بسیاری از این اقتصادها کوچک، باز و به لحاظ مالی نابالغ هستند. به این ترتیب کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس سیاست‌های پولی و مالی آمریکا را وارد می‌کردند. تا چند وقت قبل یعنی تا پیش از جریان میل شدید دلار به نزول، همه چیز عادی و روبه‌راه بود اما مشکل از وقتی شروع شد که قیمت نفت سیر صعودی آغاز کرد و ارزش دلار سیر نزولی و ا ین کشورها را به مشکل تنظیم و تطبیق با نوسانات قیمت نفت مواجه کرد، از طرف دیگر سیاست‌های پولی بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان لزوما برای کشورهایی که فروشنده آن هستند، مناسب نیست.

افزایش قیمت نفت، بر ثروت کشورهای صادرکننده نفت افزود: در نتیجه نرخ مبادله آنها باید افزایش می‌یافت، ساده‌ترین راه برای چنین اتفاقی، تقویت ارز و یا واحد پول کشورها است اما انجام معاملات نفتی به دلار از چنین افزایشی جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر دلار پیوسته در حال کاهش است و حاصل این جریانات متناقص‌نما افزایش تورم در داخل است. برخی از کشورهای کوچک حوزه خلیج‌فارس در حال حاضر تورمی حدود ۱۰درصد دارند. حال چه باید کرد؟ دو گزینه پیش روی این کشورها است، یکی ارزش‌گذاری مجدد و دیگری تغییر سبد ارزی است (کویت هم‌اکنون این کار را کرده است). با ارزش‌گذاری مجدد پول خود در برابر دلار، برخی از این کشورها سعی کرده‌اند از فشارهای تورمی بکاهند. اما این یک راه چاره زودگذر و موقتی است و نمی‌تواند راه‌حل اساسی و قطعی برای تفاوت و عدم تطابق میان صادرکندگان نفت و ارزش دلار ارائه دهد. اما تغییر به ین و یورو که گزینه‌های پیش‌روی کشورهای حوزه خلیج‌فارس است می‌تواند اقتصاد آنها را در برابر تورم و از هم گسیختگی ناشی از نوسانات قیمت نفت محافظت کند، اما این هم مشکلات خودش را دارد، از آنجایی که پول‌های مهم قوی بیشتر متعلق به بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت است، سیاست‌های پولی آنها برای کشورهای صادرکننده نفت مناسب نخواهد بود.