«بانک جنوب» تاسیس شد

گروه بین‌الملل - شش کشور منطقه آمریکایی لاتین مشترکا بانک جنوب را تاسیس کردند. این بانک توسعه‌ای با هدف خنثی کردن فشارهای صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی تاسیس شده است. شش رییس‌جمهوری آمریکای لاتین طی مراسمی که یکشنبه شب برگزار شد، آغاز فعالیت این بانک را اعلام کردند. سرمایه اولیه این بانک هفت میلیارد دلار خواهد بود و بانک جنوب کار خود را رسما از سال ۲۰۰۸ آغاز خواهد کرد. مقر اصلی بانک جنوب در کارکاس مرکز ونزوئلا قرار دارد. ایده تشکیل این بانک توسعه‌ای در سال ۲۰۰۶ و به پیشنهاد هوگو چاوز رییس‌جمهوری ونزوئلا و نستور کرشنر رییس‌جمهوری آرژانتین مطرح شد. لوییز داسیلوا رییس‌جمهوری برزیل و اوومورالس رییس‌جمهوری بولیوی نیز در ادامه از آن حمایت کردند و دست آخر با پیوستن پاراگوئه و اکوادور عملا زمینه تشکیل یک بانک توسعه‌ای بین کشورهای آمریکای لاتین فراهم شد.

نستور کرشنر رییس‌جمهوری آرژانتین در آخرین حضور رسمی خود پیش از تحویل قدرت به همسرش در مراسم افتتاح بانک جنوب حاضر شد. وی تاسیس بانک جنوب را گامی مثبت در همگرایی بین مردم آمریکای لاتین عنوان کرد و گفت: با هم بودن بهترین روش برای مقابله با بحران‌ها است.

هوگو چاوز از بانیان تاسیس بانک جنوب نیز در مراسم آغاز به کار این نهاد مالی منطقه‌ای گفت: این بانک بخشی از نبرد علیه کشورهای توسعه‌یافته شمال آمریکا است. این بانک یک واقعیت سیاسی و بخشی از جنگ اقتصادی است. هوگو چاوز در ادامه گفت: ما می‌توانیم با استفاده از این بانک برقدرت خزانه ایالات‌متحده غلبه کنیم.

هوگو چاوز چندی قبل برنامه‌های صندوق بین‌المللی پول را برای مردم آمریکای لاتین یک نفرین عنوان کرده بود که حاصلی جز گسترش فقر و گرسنگی نداشته است. رافایل کورئا رییس‌جمهوری اکوادور نیز در این مراسم با استقبال از تشکیل بانک جنوب گفت که این بانک به مردم آمریکای لاتین کمک می‌کند تا ساده‌تر بر مشکلات خود غلبه کنند. این بانک می‌تواند چالش‌های ناشی از کمبود منابع را برای مردم این منطقه برطرف کند.

تحلیلگران عقیده دارند که تشکیل بانک جنوب پرده دیگری از تلاش کشورهای آمریکای لاتین در جهت دور نگاه داشتن این منطقه از نفوذ اروپا و ایالات‌متحده است.

تلاشی که پرده نخست آن با تشکیل پیمان تجاری مرکوسور به اجرا درآمد. هنوز زود است که نسبت به نتایج و موفقیت این بانک توسعه‌ای اظهارنظر شود اما میزان منابع مالی این بانک در آینده، قطعا نقش مهمی در موفقیت یا عدم‌موفقیت آن خواهد داشت.