سه‌شنبه سیاه فرانسه

یک هفته اعتصاب کارگری در فرانسه ۲/۳میلیارد دلار زیان اقتصادی بر جای گذاشت

گروه بین‌الملل- با گذشت یک هفته از شروع اعتصاب سراسری اتحادیه‌های کارگری در فرانسه، نه تنها از شدت این اعتصاب‌ها کاسته نشده است بلکه روز به روز دامنه آن گسترش بیشتری پیدا کرده و گروه‌های جدیدی به این اعتصاب می‌پیوندند. شبکه خبری بی‌بی‌سی با پخش تصاویری از متروهای مملو از جمعیت و ایستگاه‌های خالی از اتوبوس، دیروز را سه‌شنبه سیاه در فرانسه نام گذاشت و عنوان کرد که تقریبا هیچ وسیله حمل‌ونقل عمومی در شهرهای بزرگ فرانسه برای رفت و آمد شهروندان پیدا نمی‌شود. این گزارش همچنین اضافه کرد که اتحادیه تاکسیرانان فرانسه اگرچه رسما به این اعتصاب نپیوسته است اما رانندگان تاکسی نیز چندان تمایلی به جابه‌جایی مسافران ندارند. بسیاری از آنها نیز از بیم خشم همکارانشان در بخش‌های دیگر حمل‌ونقل عمومی که هم‌اکنون در اعتصاب سراسری به‌سر می‌برند دست از کار کشیده‌اند.

در تازه‌ترین موج اعتصاب‌ها دیروز چهار گروه دیگر به این اعتصاب ملحق شدند. کارمندان شرکت پست، معلمان، کارکنان بخش کنترل ترافیک هوایی و کارگران بیمارستان‌های فرانسه چهارگروه بزرگ و عمده‌ای هستند که از دیروز عصر اعتصاب خود را آغاز کردند. این کارگران اعلام کرده‌اند که آنها ۲۴ساعت اعتصاب می‌کنند و پس از آن در صورت نرسیدن به خواسته‌هایشان بار دیگر اعتصاب‌های مدت‌داری را تدارک خواهند دید. در صورتی که این چهار بخش دست به اعتصاب طولانی‌مدت بزنند فرانسه با یک فاجعه اقتصادی-اجتماعی روبه‌رو خواهد شد.

به گفته وزیر اقتصاد فرانسه تاکنون این اعتصاب‌ها نزدیک به ۲/۳میلیارد دلار زیان اقتصادی برای فرانسه در پی داشته است.

با این وجودکریستین لاگارد، وزیر اقتصاد فرانسه از عزم دولت برای مقاومت در برابر اعتصاب‌کنندگان خبر داده است. این اعتصاب‌ها بزرگ‌ترین اعتصاب کارگری در قرن بیست‌ویکم به حساب می‌آید و بزرگ‌ترین مخالفتی است که علیه سیاست‌های جدید اقتصادی نیکولاسارکوزی به راه افتاده است. نیکولاسارکوزی در ماه مه امسال با شعار اصلاحات گسترده اقتصادی روی کار آمد. اعتراض‌کنندگان در این اعتصاب‌ها خواستار ایجاد امنیت شغلی بیشتر و معترض به کاهش دستمزدها در برنامه اصلاحات اقتصادی رییس‌جمهوری هستند. دولت سارکوزی قصد دارد مزایای بازنشستگی ۵۰۰هزار کارگر بخش انرژی و ۱/۱میلیون نفر از بازنشستگان دیگر بخش‌های دولت را حذف کند. سارکوزی چندی پیش اعلام کرد،دولتش قادر نیست مزایای کامل بازنشستگی از سن پنجاه سالگی برخی ارگان‌های دولتی را تهیه و پرداخت کند و قصد دارد تا سن بازنشستگی را افزایش دهد. دولت فرانسه یکی از بالاترین کسری بودجه‌ها را در سطح اتحادیه اروپا دارد.

فرانسوا فیون نخست‌وزیر فرانسه نیز در یک سخنرانی تلویزیونی از تظاهرکنندگان درخواست کرد تا به سر کارهای خود بازگردند. نخست‌وزیر فرانسه گفت: دولت پولی برای این پرداخت‌ها ندارد. اصرار بر پرداخت این هزینه‌های بازنشستگی موجب می‌شود تا فشارهای دیگری به اقتصاد فرانسه وارد شود. وی خواستار ادامه گفت‌وگوها برای رسیدن به نتیجه شد.

در همین حال اتحادیه‌های کارگری توافق کردند که مذاکرات را همچنان ادامه دهند اما هیچ پیش‌شرطی را از سوی دولت نخواهند پذیرفت. دیروز همچنین اتحادیه‌های معلمان و اساتید دانشگاه‌ها نیز اعلام کردند که آماده پیوستن به اعتصاب‌ها هستند دانشجویان دانشگاه مارسی و چند دانشگاه دیگر فرانسه نیز دانشگاه خود را تعطیل کردند و وارد اعتصاب شدند.