گروه بین‌الملل- کاهش ارزش ین در روز دوشنبه به تقویت بازار سهام توکیو کمک کرد و موجب ترقی شاخص سهام نیکی شد.

به گزارش رویتر از توکیو، بازار سهام توکیو علاوه بر اینکه از کاهش ارزش ین بهره جست، سود و رونق روز جمعه وال‌استریت نیز بر آن تاثیر مثبت گذاشت. به اعتقاد تحلیل‌گران بازار سهام توکیو، اگر وال‌استریت بار دیگر در این هفته، نوسان و حرکت زیگزاکی و بی‌ثبات خود را از سرگیرد، قطعا شاخص نیکی هم ضرر خواهد کرد. هرچند سرمایه‌گذاران قطعا نیم‌نگاهی هم به گزارش درآمد کمپانی‌ها که در طی هفته اخیر منتشر می‌شود،‌ دارد و در صورتی که درآمدها امیدوارکننده باشند، بازیگران بازار خواهند توانست، نگرانی‌های خود را درباره صنعت مالی داخلی به کناری بگذارند، حتی برای مدت کوتاهی و اقدام به خرید کنند. اما تقریبا همه در بازار می‌دانند که بی‌ثباتی در سطح جهانی ادامه دارد و این به معنای آن است که حجم معاملات در بازار سهام توکیو در این هفته کاهش خواهد داشت. به هر حال روز دوشنبه کمپانی‌های صادرکننده که از کاهش ارزش ین در برابر دلار خوشحال بودند، روز خوبی را پشت‌سر گذاشتند. سهام کمپانی‌های سونی، تویوتا و سوزوکی و هیتاچی، مشتریان زیادی داشتند و بنابراین سود خوبی در روز دوشنبه دشت کردند.

شاخص سهام نیکی ۴۳ واحد یا ۲۹/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۵۱۹۸ رسید. در روز جمعه شاخص نیکی ۲۴۲واحد از دست داده بود. شاخص سهام توپیکس هم حدود یک واحد یا ۰۱/۰درصد ترقی یافت و به واحد ۱۴۷۲رسید. این در حالی است که شاخص توپیکس در روز جمعه ۲۷واحد ضرر کرده بود.

شاخص نیکی و توپیکس هر دو در هفته گذشته ضرر زیادی کرده‌اند که به نظر می‌رسد برای به دست آوردن واحدهای از دست رفته در روزهای رونق باید فروش بیش از حد داشته باشند.

در حالی که نگرانی درباره کسادی اقتصادی ایالات‌متحده و تاثیر آن بر اقتصاد جهان و به ویژه شرکای تجاری آن تقریبا بر همه بازارهای معتبر جهان سایه انداخته است، فوکودا، نخست‌وزیر ژاپن روز جمعه گفت، او فکر نمی‌کند که کسادی بخش مسکن در ایالات‌متحده و نیز بحران اعتبارات بتواند موجب کسادی اقتصاد جهان شود. او در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت: او معتقد است اقتصاد ایالات‌متحده در وضعیت نامطلوب و خطرناکی نیست و مشکلاتی که در اثر بحران اعتبارات به وجود آمده به زودی رفع خواهد شد. او افزود: این بحران‌ها تاثیر مهمی بر اقتصاد ژاپن نداشته است. به هر حال سخنان فوکودا که در‌حال‌حاضر در واشنگتن به سر می‌برد به بازارها اندکی امیدواری که آنها برای آغاز هفته احتیاج داشتند، اعطا کرد.

در بازار معاملات ارزی ارزش ین در مقابل دلار تضعیف شد، اما ارزش دلار در برابر یورو تضعیف شد. روز دوشنبه در بازارهای آسیایی هر یورو به ازای ۴۶۶۷/۱ تا ۴۶۷۲/۱ دلار معامله شد و رکورد جدیدی از خود برجای گذاشت. در روز جمعه در نیویورک هر یورو به ازای ۴۶۴۳/۱ دلار معامله شده بود. همچنین نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۸۰/۱۱۰ین بود. در روز جمعه هر دلار به ازای ۰۸/۱۱۰ین معامله شده بود.

و اما وال‌استریت در حالی هفته را آغاز خواهد کرد که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند که رکود بخش مسکن و محدودیت اعتبارات و پول در بازار به رشد اقتصاد در سه ماه پایانی سال لطمه خواهد زد. پیش‌بینی‌کنندگان برای سال‌جاری رشد ۱/۲درصدی پیش‌بینی کرده‌اند که ضعیف‌ترین جریان رشد اقتصاد از سال ۲۰۰۲ تاکنون را نشان می‌دهد.