گروه بین‌الملل- اقتصاد ایالات متحده حال و روز خوبی ندارد و مقامات اقتصادی این کشور حالا دیگر پی‌برده و صریح از کسادی اقتصادی کشور سخن می‌گویند. بن‌بنانگی، رییس بانک مرکزی ایالات متحده هفته گذشته وضعیت حاضر اقتصاد آمریکا را به وضعیت روزهای پس از رکورد بزرگ دهه ۳۰مقایسه کرد. اخبار اقتصادی که هفته گذشته از اقتصاد ایالات متحده منتشر شد هم این نگرانی را ایجاد و نیز تاکید می‌کند. وزارت بازرگانی آمریکا هفته پیش اعلام کرد که کسری بودجه ایالات متحده برای اولین در ماه سپتامبر ۷/۷میلیارد دلار نسبت به سال قبل کاهش نشان می‌دهد و به ۵۶/۵ میلیارد دلار رسیده است. تحلیل‌گران معتقدند علت کاهش کسری بودجه ایالات متحده کاهش ارزش دلار است اما آمار حکایت از افزایش صادرات دارد که به کم شدن شکاف کمک کرده است. صادرات ایالات متحده در سال جاری تا ماه سپتامبر ۱۳/۶درصدی افزایش یافته است. این در حالی است که واردات فقط ۹/۴درصد ترقی کرده است. شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان در ماه نوامبر که توسط دانشگاه میشیگان قرائت شد، نشان می‌دهد این شاخص در ماه نوامبر حداقل ۵واحد نسبت به ماه اکتبر تنزل یافته است و از ۹/۸۰در ماه اکتبر به ۷۵ در ماه نوامبر تنزل کرده است که پس از توفان کاترینا تاکنون نازل‌ترین و ضعیف‌ترین واحد اعتماد مصرف‌کنندگان است. همچنین در روز جمعه بانک مرکزی آمریکا میزان تولید صنعتی در صنایع و معادن آمریکا را منتشر کرد که حکایت از کاهش ۵/۰درصدی برونداد صنعتی در این کشور دارد که بسیار بدتر از انتظار بوده است. اقتصاددانان معتقدند بحران عمیق بخش مسکن و نیز اعتبارات مالی همراه با جهش قیمت نفت در هفته اخیر خطر جدی برای برونداد صنعتی ایجاد کرده است. بنابراین انتظار می‌رود کسادی اقتصادی همچنان در ماه‌های باقیمانده سال و ۳ماه اول سال جدید میلادی ادامه خواهد داشت.

اما در ژاپن تولید ناخالص داخلی این کشور ۶/۰درصد در ۳ماه سوم افزایش نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته در همین دوره ۱/۲درصد افزایش داشته است. خبر افزایش تولید ناخالص داخلی اندکی از نگرانی سرمایه‌گذاران بازار سهام این کشور ؟؟؟ که این روزها با نوسان شدید وال‌استریت و کاهش فزاینده ارزش دلار مواجه هستند.

در منطقه یورو نیز تولید ناخالص داخلی ۷/۰درصد در سه ماه سوم سال افزایش داشت که نسبت به سال قبل در همین زمان ۶/۲درصد ترقی نشان می‌دهد. در بریتانیا نرخ تورم ۱/۲درصد در سال تا ماه اکتبر افزایش یافته است، این در حالی است که نرخ تورم در سال تا ماه سپتامبر ۸/۱درصد بود. مقامات بانک انگلیس معتقدند آنها انتظار دارند تورم در کوتاه‌مدت اندکی از ۲درصد حدنصاب بانک بگذرد. در سوئد نیز هزینه مصرف‌کنندگان در سال تا ماه اکتبر ۷/۲درصد افزایش یافت و تورم به ۲/۲درصد رسید.

اما در چین که داستانی متفاوت از داستان اقتصادهای پیشرفته‌تر دارد، مازاد تجاری‌اش رکورد جدیدی بر جای گذاشت و به ۱/۲۷میلیارد دلار در ماه اکتبر رسید که ۶/۱۳درصد افزایش نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. به این ترتیب هزینه مصرف‌کنندگان از ۲/۶درصد افزایش در ماه سپتامبر به ۵/۶درصد افزایش در ماه اکتبر رسید. با این همه تحلیلگران معتقدند، مازاد تجاری چین کمتر از انتظار و پیش‌بینی‌ها افزایش یافته است و دلیل آن سیاست‌های اقتصادی جدید چین است که برای کنترل رشد اقتصادی و صادرات اتخاذ کرده است. انتظار می‌رود بانک مرکزی چین نرخ بهره این کشور را برای کنترل تورم باز هم افزایش دهد. قیمت غذا و سوخت در چین ترقی چشمگیری داشته است.