زندگی و معاش پس از بلایای طبیعی

گروه بین‌الملل- حوادث و بلایای طبیعی در سال‌های اخیر آسیبی معادل جنگ‌های جهانی بر طبیعت و منابع انسانی وارد کرده‌اند اما از آنجایی که این بلایا در چرخه‌ای از تغییرات طبیعی اتفاق می‌افتد، انسان‌ها راحت‌تر با آنها کنار می‌آیند و مصیبت ناشی از آن را می‌پذیرند. شدیدترین این حوادث غیر از زلزله‌ای که در ایران و ترکیه اتفاق افتاده است، سونامی بود که جان هزاران تن از مردم را گرفت. در حالی که بسیاری از کارشناسان و دانشمندان محیط‌زیست آنها را عارضه‌ای طبیعی می‌دانند، مردم معمولی این حوادث را خشم طبیعت از عملکرد انسان بر روی زمین می‌دانند. البته دانشمندان محیط‌زیست در سال‌های اخیر نسبت به تغییرات آب‌وهوایی ناشی از افزایش آلودگی و گرم‌تر شدن زمینه هشدار داده‌اندو اعلام کرده‌اند، پدیده تغییرات آب و هوا، اقدامات عاجل نیاز دارد.

گردبادی که در تابستان در اقیانوس هند و کشورهای ساحل دریای عمان را درنوردید، هر چند تلفات جانی زیادی در بر نداشت اما تاثیر زیادی بر طبیعت خشک کویری، شبه‌جزیره عربستان و ایران بر جای گذاشت. گردباد اخیر در بنگلادش که از اواسط هفته آغاز شده است باعث بی‌خانمانی و مرگ عده زیادی از مردم شده است. تاکنون براساس آمار ۶۶۷نفر از مردم جان باخته‌اند و گردباد هزاران خانه را ویران کرده است. حدود ۱۵۰قایق ماهیگیری در خلیج بنگال نتوانسته‌اند به ساحل بازگردند با این وجود میزان دقیق تلفات و خرابی‌ها آشکار نیست.

با این همه از آنجایی که گردباد سال ۱۹۷۰ در این کشور جان حدود ۵۰۰۰۰۰نفر از مردم این کشور را گرفته بود، دولت شبکه‌ای از پناهگاه‌ها و نیز سیستم هشدار طوفان و گردباد ساخته است تا بتواند قبل از آغاز، از میزان تلفات و خرابی‌ها کم کند. هر سال سواحل بنگلادش در معرض گردباد قرار دارند اما گردباد سهمگین‌ترین نوع طوفان کشور است. به هر حال درحال حاضر مردم هر منطقه از جهان با یک نوع از حوادث طبیعی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ایران، پاکستان، افغانستان و ترکیه گرفتار زلزله‌های پیاپی هستند، مردم سواحل در معرض طوفان و گردباد قرار دارند، در اروپا، به ویژه بریتانیا سیلاب‌ها زندگی مردم را مختل کرده است و در آمریکا، طوفان‌های متعدد، امان مردم را بریده است.

در سال ۱۹۹۸ طوفان میچ که سراسر آمریکای مرکزی را درنوردید، باعث کشته شدن حدود ۱۱۰۰۰نفر شد. این موضوع دولت‌ها را برانگیخت تا اقداماتی برای حفظ و نجات جان مردم در طول این حوادث اتخاذ کنند. در سال‌جاری به‌رغم دو طوفان شدید در آتلانتیک و سه طوفان ضعیف‌تر، آمار قربانیان به حداقل رسیده است. انتقال و جابه‌جایی مردم از منطقه به نقاط امن از عوامل اصلی کاهش تلفات انسانی بوده است. اما هزینه‌های اقتصادی همچنان بالا است و دولت‌های منطقه در تلاش هستند تا از آسیب‌های اقتصادی هم بکاهند و یا حداقل زندگی و امرار معاش برای مردم در منطقه مورد آسیب را پس از حادثه میسر گرداند. در حال حاضر ۱۵کشور دریای کارائیب برای قربانیان بیمه در نظر گرفته‌اند.

با این همه میزان خسارت و آسیب ناشی از حوادث طبیعی تقریبا غیرقابل کنترل است، آسیب‌دیدگان طوفان کاترینا در لوئیزیانای ایالات متحده هنوز نتوانسته‌اند به زندگی عادی خود بازگردند.

در کالیفرنیا وزش بادهای داغ بیش از ۵/۱میلیارد دلار خسارت بر دارایی‌ها و اموال مردم به جای گذاشت، این غیر از خسارتی است که بر محیط‌زیست وارد شده است.