گروه بین‌الملل - نیم تریلیون دلار خسارت موسسات مالی و اعتباری در ایالات‌متحده موجب تنزل شدید شاخص‌های سهام وال‌استریت برای چهارمین روز متوالی شد. به گزارش رویتر از نیویورک انتشار خبر ضرر هنگفت موسسات اعتباری و بانک‌ها در بحران وام‌های اعتباری انگیزه را از سرمایه‌گذاران وال‌استریت برای فعالیت و جنب‌و‌جوش را در روزی که پس از سه روز تنزل، سهام ارزان شده بود، گرفت. این موضوع، خطر کند شدن روند رشد اقتصاد در ایالات‌متحده و در نتیجه کسادی اقتصادی را برای سرمایه‌گذاران به صورت جدی مطرح کرد.

ریشه این مشکل از آنجا ریشه می‌گیرد که بانک‌ها به جای اعطای وام مستقیما به خود مشتریان از موسسات اعتباری برای اعطای وام، قرض گرفته است که موجب گران‌تر شدن وام‌ها شد، به گونه‌ای که بسیاری از مردم در حال حاضر از عهده بازپرداخت اقساط وام خود برنمی‌آیند.

تحلیلگران در توضیح شراط فعلی بازار می‌گویند؛ مشکل حالت و جریان بازار است.

در حال حاضر احساسی از تنگنا و بحران درباره وام‌های اعتباری وجود دارد که موجب ترس سرمایه‌گذاران شده و جرات را از آنها گرفته است. به همین دلیل بازار بیشتر تمایل به فروش دارد تا خرید. حجم سهام عرضه شده برای فروش در بازار به‌ویژه سهام کمپانی‌های تکنولوژی فراوان بود، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران دلیلی برای خرید ندارند. شاخص سهام تکنولوژی نزدک روز دوشنبه یکی از بدترین روزهای خود در چند سال اخیر سپری کرد.

شاخص سهام داوجونز ۵۵واحد یا ۴۲/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۲۹۸۸ رسید. در سه ماه اخیر این اولین بار بود که شاخص سهام داوجونز زیر واحد ۱۳۰۰۰ رسید. از ۱۹اکتبر تاکنون داوجونز حدود ۵۳/۸درصد یا ۱۲۱۱واحد از دست داده است. شاخص سهام استاندارد ؟؟؟ ۱۵واحد یک یک درصد از دست داد و به واحد ۱۴۳۹ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۴۴واحد یا ۶۷/۱واحد تنزل یافت و به واحد ۲۵۸۴ رسید. ارزش سهام کمپانی اپل ۷درصد از دست داد و هر سهم با ۶۱/۱۱دلار کاهش به ۷۶/۱۵۳دلار رسید.

در توکیو تنزل ارزش دلار در مقابل ین، سهام را به پایین‌ترین حد خود در ۱۵ اخیر رساند. شاخص سهام نیکی ۵۲۷واحد یا ۳۸/۳درصد از دست داد و به واحد ۱۵۰۵۶ رسید. البته در طول روز شاخص نیکی یک بار به زیر واحد ۱۵۰۰ رسید اما به‌تدریج توانست اندکی از ضرر از دست رفته را بازیابد. شاخص سهام توپیکس هم ۶/۳درصد کاهش یافت و به واحد ۱۴۴۰ رسید.

در اروپا اما شاخص سهام FTSE لندن ۵۲/۰درصد افزایش یافت اما داکس آلمان ۰۷/۰درصد از دست داد. در فرانسه به‌رغم تظاهرات اخیر شاخص CAC-۴۰ حدود ۲۱/۰درصد به دست آورد.

در بازار معاملات ارزی، بحران وام‌های اعتباری، ارزش دلار را به پایین‌ترین حد خود رساند. روز سه‌شنبه صبح در توکیو هر دلار به ازای ۵۵/۱۱۰ین رسید که نسبت به روز جمعه که هر دلار به ازای ۶۵/۱۲ین معامله شده بود، ارزش دلار کاهش چشمگیر و نگران‌کننده‌ای نشان می‌دهد. اما ارزش دلار در برابر یورو افزایش یافت و هر یورو هم به ازای ۴۶۵۳/۱دلار رسید. حال آنکه روز جمعه هر یورو به ازای ۴۷۰۳/۱دلار معامله شده بود. قیمت نفت هم با ۷۰/۱دلار کاهش در نیویورک به هر بشکه ۶۳/۹۴دلار رسید و سرمایه‌گذاران را در انتظار بشکه‌ای ۱۰۰دلار نگه داشته است.