گروه بین‌الملل- سران روسیه و هند در گفت‌وگوهای خود در کاخ کرملین بر سر افزایش همکاری‌های نظامی و تجاری، توافق کردند. همچنین آنها اعلام کردند که دو کشور یک ماموریت فضایی مشترک بدون سرنشین به کره‌ ماه را آغاز خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مانموهان سینگ، نخست وزیر هند پس از گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه این خبر را اعلام کرد. در این گفت‌وگو‌ سران دو کشور هم چنین درباره‌ دو برابر شدن مناسبات تجاری خود تا پایان سال ۲۰۱۰ میلادی مذاکره کردند.

سینگ طی سخنانی که پس از دیدار از شبکه‌ تلویزیونی دولتی روسیه پخش شد، گفت: نماد همکاری ما توافق مشترک بر سر فرستادن یک فضاپیمای بدون سرنشین به کره‌ ماه به منظور تحقیقات علمی است.

آژانس فضایی روسیه اعلام کرد که به منظور یک اکتشاف مشترک فضایی در کره‌ ماه تا پایان سال ۲۰۱۷ با آژانس فضایی هند یک توافقنامه امضا کرده است. آژانس فضایی روسیه افزود: این اکتشاف فضایی شامل ساخت یک ماهواره که به دور ماه خواهد چرخید است. این آژانس تاکید کرد که این ماهواره مشترک اهداف غیر نظامی خواهد داشت.

آناتولی پرمینوف، رییس آژانس فضایی روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: روسیه و هند به طور مشترک یک فضاپیما خواهند ساخت. براساس این پروژه ما قصد داریم یک آزمایشگاه کامل را به ماه بفرستیم.

سران روسیه و هند هم چنین در گفت‌وگوهای خود به همکاری‌هایشان در زمینه‌ انرژی هسته‌‌ای و همکاری‌های نظامی و فنی توجه ویژه‌ای نشان دادند.

خبرگزاری اینترفکس به نقل از مقامات روسی گزارش داد، روسیه اکنون ۷۰‌درصد جنگ افزارهای نظامی هند و هند نیز ۳۰‌درصد تسلیحات روسیه را تامین می‌کند.

هم چنین در این دیدار توافقنامه‌‌ پروژه مشترک ساخت یک هواپیمای ترابری نظامی جدید موسوم به IL-۲۱۴ و همکاری در خصوص جنگنده‌های نسل پنجم به امضا رسید. روسیه تعداد ۱۲۰ فروند از این جنگنده‌ها را به هند خواهد فروخت.

ولادیمیر پوتین پس از این دیدار گفت: با این قراردادها فصل جدیدی از همکاری‌های علمی، فنی و تولیدی بین هند و روسیه در حوزه‌های حساس آغاز می‌شود.

مانموهان سینگ نیز از تلاش‌های رییس‌جمهوری روسیه در لغو محدودیت‌های بین‌المللی همکاری هسته‌‌ای با هند تشکر کرد.

وی گفت: ما بی‌صبرانه منتظر توسعه همکاری با روسیه در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌‌ای در آینده هستیم. سینگ خاطرنشان کرد: توافقنامه بین دو دولت برای ساخت چهار راکتور در ایالت تامیل نادو واقع در جنوب هند در حال آماده شدن است.

براساس توافق موجود بین هند و روسیه، روسیه توافق کرده تا دو راکتور با ظرفیت تولید ۱۰۰۰ مگاوات انرژی در روز را در ایالت تامیل نادو هند بسازد.

این دو قدرت منطقه‌ای هم چنین بر همکاری بین گروه چهارجانبه کشورهای بزرگ در حال توسعه متشکل از برزیل روسیه هند و چین (BRIC) متعهد شدند. پوتین خاطرنشان کرد: من آینده روشنی را برای مناسبات سه جانبه‌ بین روسیه، هند و چین متصور هستم.

نخست وزیر هند نیز خاطرنشان کرد: در جهان وابسته به هم امروز که ما در آن زندگی می‌کنیم، موظفیم تا نقاط همگرایی بین روسیه،‌ هند و چین را کشف کنیم.

سران دو کشور در این دیدار هم‌چنین مواضع خود را در قبال افغانستان، عراق و برنامه‌ هسته‌‌ای ایران نزدیک‌تر کردند.

آنها همچنین در خصوص بخشش بدهی هند به روسیه که از زمان شوروی سابق باقی بود، به توافق رسیدند.

سینگ خاطرنشان کرد، دو کشور قصد دارند تا مناسبات تجاری خود را تا سال ۲۰۱۰ از چهار‌میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ به ۱۰‌میلیارد دلار در سال برسانند.