پایان اتحاد مشرف و بوتو

گروه بین‌الملل - بی‌نظیر بوتو نخست وزیر اسبق پاکستان و رهبر اپوزیسیون داخل این کشور در جدیدترین موضع‌گیری خود علیه ژنرال مشرف خواستار استعفای او از مقام ریاست جمهوری پاکستان شد.

بوتو در حالی این موضع را اتخاذ کرده است که تا پیش از این تنها خواستار کناره‌گیری ژنرال پرویز مشرف از پست فرماندهی ستاد ارتش و از تن درآوردن یونیفرم شده بود. بی‌نظیر بوتو در شرایطی این درخواست را مطرح کرد که برای دومین بار در پنج روز اخیر از سوی پلیس و نیروهای امنیتی پاکستان تحت بازداشت قرار گرفت.

بوتو در لاهور به سر می‌برد تا تظاهرات گسترده‌ای را از این شهر تا اسلام‌آباد سازماندهی کند. دولت پاکستان به دلیل برقراری وضعیت فوق‌العاده این تظاهرات را غیرقانونی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس بی‌نظیر بوتو در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است در دولت آینده ژنرال مشرف در پست نخست وزیری یا هر پست دیگری خدمت کند، جواب منفی داده است.

بی‌نظیر بوتو همچنین نسبت به شورش گروه‌های اسلامگرا در صورت تداوم این وضعیت هشدار داد. بی‌نظیر بوتو همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه تلویزیونی خصوصی ژئوتی‌وی تاکید کرد که امکان برگزاری انتخاباتی آزاد و منصفانه با حضور تمامی گروه‌های سیاسی در شرایطی که کشور در وضعیت فوق‌العاده به سر می‌برد، نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ادامه این وضعیت امکان‌پذیر نیست و مشرف باید هر دو دفتر کار خود را ترک کند. هم دفتر فرماندهی ارتش و هم دفتر ریاست جمهوری را.

نخست وزیر اسبق پاکستان گفت: حزب ما با دیگر احزاب مخالف همچون طرفداران عمران خان تماس‌‌هایی را برقرار کرده است تا با یکدیگر به مخالفت علیه دولت مشرف برخیزیم.

وی از گروه‌های اسلام‌گرا درخواست کرد تا با قیام خود علیه دولتمردان نظامی به وضعیت فوق‌العاده پایان دهند.

بوتو افزود: هرگز حاضر به ترک پاکستان و تنها گذاشتن مردم نیست و تنها دستگیری می‌تواند او را از طرفدارانش جدا کند.

با این سخنان به نظر می‌رسد توافقات اولیه بین ژنرال پرویز مشرف و بی‌نظیر بوتو به پایان خود رسیده باشد. بی‌نظیر بوتو یک ماه قبل در پی توافق اولیه‌ای با ژنرال مشرف بر سر تقسیم قدرت پس از هشت سال تبعید به پاکستان بازگشت. این توافق که با چراغ سبز ایالات متحده انجام شد ریاست جمهوری و نخست وزیری را بین مشرف و بوتو تقسیم می‌کرد.

با این حال پس از ورود بوتو به پاکستان شرایط به گونه‌ای رقم خورد که مشرف وضعیت فوق‌العاده برقرار کرد.

تاکنون بیش از ۸۰۰ نفر از طرفداران بی‌نظیر بوتو به وسیله نیروهای پلیس در تظاهرات‌های مختلف دستگیر شده‌اند.