گروه بین‌الملل- با وجود تمام تدابیری که دولتمردان چین اتخاذ کرده‌اند نرخ تورم این کشور همچنان ادامه دارد. اداره آمار خلق چین در جدیدترین گزارش خود در مورد نرخ تورم، این شاخص را برای ماه اکتبر ۵/۶درصد عنوان کرده است. این رقم نسبت به ماه قبل ۳/۰درصد افزایش نشان می‌دهد. به گزارش بی‌بی‌سی اصلی‌ترین عامل افزایش تورم در چین بالارفتن قیمت موادغذایی بوده است. موادغذایی در چین به‌خصوص قیمت انواع گوشت طی ماه اکتبر به طور متوسط ۶/۱۷درصد رشد داشته است. با ثبت رقم ۵/۶درصد نرخ تورم چین به بالاترین رقم در یازده سال اخیر رسیده است. قیمت برخی موادغذایی اساسی در چین طی امسال ۵۵درصد افزایش یافته است. تحلیلگر بی‌بی‌سی عقیده دارد که افزایش تورم چین نتیجه مسابقه رشد اقتصادی در شرق آسیا است. چین که اکنون به پرچمدار رشد اقتصادی در شرق آسیا و در میان اقتصادهای نوظهور تبدیل شده است رشد اقتصادی افزون بر ۱۱درصد دارد. در حالی که به عقیده کارشناسان اقتصاد این کشور توانایی تطابق با چنین سرعت رشدی را ندارد. افزایش صادرات و موج ورود سرمایه‌های خارجی به چین از اصلی‌ترین عوامل ایجاد چنین رشد اقتصادی گسترده‌ا ی هستند. چین تاکنون با وضع قوانین سخت‌گیرانه‌ای توانسته با موج ورود سرمایه‌های خارجی به چین مقابله کند اما تاکنون تلاش‌ها برای کاهش شتاب صادرات بیهوده بوده است. به عقیده تحلیلگران کاهش مصنوعی ارزش یوان در برابر دلار و یورو سبب شده است تا چین از توان صادراتی بالایی برای صدور کالا و خدمات به ایالات متحده و اتحادیه اروپا یعنی دو شریک اصلی تجاریش برخوردار باشد. به نظر می‌رسد یگانه راه‌حل کاهش صادرات در چین آزادسازی یا افزایش ارزش یوآن در برابر دلار و یورو است. چین دست‌کم باید ۴۰درصد ارزش یوآن را در برابر دلار افزایش دهد تا بتواند از شدت صادرات خود بکاهد. این یک ترفند با دو سود برای چین خواهد بود. از یک سو به جریان شدید رشد اقتصادی این کشور پایان می‌دهد و هم اینکه به بزرگ‌ترین دعوای تجاری جهان خاتمه می‌بخشد. هم‌اکنون ایالات متحده چین را متهم می‌کند که با ارزش‌گذاری مصنوعی یوآن و پایین نگه داشتن نرخ برابری آن در برابر دلار آمریکا به توازن تجاری بین دو کشور آسیب رسانده است. در سه ماه اخیر آمریکا با پایین آوردن ارزش دلار اندکی از این اختلاف را جبران کرده است.

یوسانگ یک تحلیلگر اقتصاد چین در موسسه گلدمن ساکس آمریکا در مورد گزارش اخیر تورم چین گفت: بانک مرکزی باید هر چه سریع‌تر نسبت به کنترل تورم در چین اقدام کند. تورم چین در شش ماه اخیر ۲درصد رشد داشته است. مازاد تجاری چین در ماه اکتبر رکورد جدیدی از خود برجای گذاشت و به ۲۷میلیارد دلار رسید.

همچنین به گزارش بی‌بی‌سی از پکن، مازاد تجاری چین در ده ماه اول سال ۲۰۰۷، ۵۹درصد افزایش داشته است و به ۴/۲۱۴میلیارد دلار رسید و از سطح ۵/۱۷۷میلیارد دلار سال ۲۰۰۶ فراتر رفت. انتشار این آمار و ارقام با آن که کمتر از پیش‌بینی‌ها است اما انتقادات از چین و سیاست کنترل ارزی این کشور را افزایش داد.