بزرگ‌ترین اعتصاب قرن بیست‌ویکم آغاز شد

گروه بین‌الملل- میلیون‌ها کارگر فرانسوی از ساعت هشت شب گذشته بزرگ‌ترین اعتصاب قرن بیست‌ویکم را آغاز کردند. به گزارش روزنامه گاردین کارگرانی از سراسر فرانسه در این اعتصاب شرکت کرده‌اند. تخمین زده می‌شود که نزدیک به هشت‌میلیون کارگر فرانسوی از بخش‌های مختلف در این اعتصاب حضور پیدا کنند. این اعتصاب می‌تواند اقتصاد فرانسه را فلج کرده و زندگی روزمره مردم را مختل کند. حضور گروه‌های کارگری از اتحادیه کارگران حمل‌ونقل، شرکت برق، کارگران معادن، اتحادیه کارگران صنعت گاز و انرژی و همچنین اتحادیه کارگران بنادر در این اعتصاب قطعی شده است. احزاب چپگرا و اعضای آنها نیز اعلام کرده‌اند که از این اعتصاب حمایت خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم این اعتصاب کارگران فرودگاه و حتی خلبانان خطوط هوایی نیز به این اعتصاب بپیوندند.

نگرانی اصلی اعتصاب کارگران بخش حمل‌ونقل است. اتحادیه‌های کارگری حمل‌ونقل و خلبانان اکتبر گذشته یک اعتصاب ۲۴ ساعته را برگزار کردند که طی آن شبکه ریلی و فرودگاهی فرانسه به حالت تعطیل درآمد. طی این اعتصاب ۲۴ساعته میلیون‌ها مسافر در متروها و فرودگاه‌های فرانسه سرگردان شده بودند. اما این بار رهبران اتحادیه‌های کارگری اعلام کرده‌اند که اعتصاب آنها مدت زمان مشخصی نخواهد داشت و تا رسیدن به اهداف ادامه پیدا می‌کند. این مساله نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است. کارگران این اعتصاب را به منظور مخالفت و لغو قوانین جدید بازنشستگی ترتیب داده‌اند. بر اساس قوانین جدید بازنشستگی فرانسه برخی مشاغل مشمول بازنشستگی پیش از موعد می‌شوند. دولتمردان فرانسوی عقیده دارند که این کار برای غلبه بر بحران بیکاری در این کشور لازم است اما اتحادیه‌های کارگری می‌گویند که این قانون به بیکاری بیشتر مردم فرانسه دامن خواهد زد.

نیکولاسارکوزی که با شعارهای اصلاح‌طلبانه اقتصادی روی کار آمد اکنون در برابر بزرگ‌ترین آزمون در طول دوران کوتاه عمر دولتش قرار گرفته است. اگر او نتواند قانون جدید را به اجرا گذارد و تسلیم اتحادیه‌های کارگری شود به طور حتم وجهه خود را در نزد مردم و احزاب راست‌گرای فرانسه را به عنوان یک فرد مصمم به اصلاحات از دست خواهد داد که این مساله به وجهه جهانی او که قصد دارد اقتصاد فرانسه را با روند جهانی امروزی اقتصاد هماهنگ کند لطمه می‌زند. برخی تحلیل‌گران بحرانی را که اکنون نیکولا سارکوزی با آن روبه‌رو است با بحران‌های کارگری دهه ۸۰میلادی در انگلیس و در زمان صدرات مارگارت تاچر مقایسه کرده‌اند.

به نظر می‌رسد در صورت طولانی شدن اعتصاب اخیر کارگران فرانسوی دولت ناگزیر از پذیرش خواست آنها باشد. در همین حال دانشجویان دانشگاه سوربن و چند دانشگاه دیگر پارسی نیز روزهای ناآرامی را پشت سر‌ می‌گذارند. این دانشجویان اعلام کرده‌اند در روزهای اعتصاب کارگران در اعتراض به آنچه آمریکایی شدن فرانسه خوانده‌اند به خیابان‌ها آمده و تظاهرات برپا کنند.