علی موسوی خلخالی

جلسه نمایندگان پارلمان لبنان براى بار سوم به تعویق افتاد تا مساله انتخاب رییس‌جمهورى این کشور همچنان لاینحل باقى بماند. براساس بیانیه پارلمان لبنان به صلاح‌ دید «نبیه برى» رییس مجلس، جلسه نمایندگان براى انتخاب رییس‌جمهور تا ۲۱ نوامبر به تعویق افتاد. براساس این بیانیه نمایندگان قرار است راس ساعت ۸:۳۰ صبح روز چهارشنبه به وقت گرینویچ در جلسه علنى مجلس شرکت کرده تا براى انتخاب رییس‌جمهور جدید کشور راى‌گیرى کنند. هدف از تاخیر مجدد جلسه نمایندگان مجلس دادن فرصتى مجدد به احزاب سیاسى براى انجام مشورت‌هاى بیشتر براى تعیین رییس‌جمهورى جدید اعلام شده است.

بر اساس قانون اساسى لبنان روز ۲۴ نوامبر آخرین زمان براى تعیین رییس‌جمهورى خواهد بود. یعنى اگر مجلس بخواهد بازهم جلسه روز چهارشنبه را به تعویق بیاندازد تنها سه روز فرصت باقى مى‌ماند تا رییس‌‌جمهورى جدید انتخاب شود. در همین حال «سعد الحریرى» رهبر طیف المستقبل و رییس گروه اکثریت در پارلمان لبنان گفته است که با نمایندگان اکثریت موسوم به ۱۴ مارس از جمله «ولید جنبلاط»، «سمیر جعجع»، «امین جمیل» و «نسیب لحود» گفت و گو کرده و از آنها خواسته هر چه سریع‌تر موضع نهایى خود درباره نامزد مورد حمایت خود را اعلام کنند. وى همچنین گفت: «به اطلاع آنها رساندم که انتخاب رییس‌جمهورى به توافق دو سوم آرا انجام خواهد شد و نمى‌توانیم رییس‌جمهورى را از طریق نصف به علاوه یک انتخاب کنیم.» از سوى دیگر «میشل عون» رییس گروه «تغییر و اطلاحات» درباره برخى اظهارات مبنى بر این که وى تلاش دارد به هر نحوى به منصب ریاست جمهورى برسد، گفت:«کسى نمى‌گوید یا ما یا هیچ کس بلکه به اعتقاد ما توافق با هر کسى تنها راه حل است.»

وى در ادامه افزود: «ضرورت دارد رییس‌جمهورى جدید مورد توافق همگان باشد و حداقل توقعات توافق شده را به انجام رساند. من هشدار مى‌دهم هر کسى بخواهد بدون توافق با دیگر احزاب خود را به قدرت برساند یک درگیرى تمام عیار را موجب خواهد شد که به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

اظهارات تازه میشل عون نشان مى‌‌دهد که وى پذیرفته تا اندازه‌‌اى از اظهارات قبلى خود عقب‌‌نشینى کند. وى پیش از این هر کس را که با انتخاب وى به عنوان رییس‌جمهور جدید مخالفت مى‌کرد، به شدت مورد انتقاد قرار مى‌داد و وى را به انجام توطئه علیه خود و ملت متهم مى‌ساخت. این عقب‌نشینى آن هم از کسى چون میشل عون که از سال ۲۰۰۲ تاکنون براى رسیدن به منصب ریاست‌جمهورى به شدت تلاش مى‌کند، نشان مى‌دهد که اوضاع لبنان تا چه اندازه متشنج است و احتمال یک درگیرى تمام عیار بسیار نزدیک است.

در همین حال گفته مى‌شود که پاریس با توافق دمشق و دیگر کشورهاى درگیر در پرونده لبنان پیشنهاد داده «پتریک نصرا...» رهبر مسیحیان مارونى لبنان فهرستى از نامزدهایى که بیشترین توافق بر روى آنها صورت گرفته، تهیه شود و آن را تحویل نبیه برى، رییس پارلمان و سعد حریرى رییس گروه اکثریت پارلمان لبنان دهد تا آنها ضمن مشورت با یکدیگر بر روى یک نام به توافق رسیده و در مجلس راى‌گیرى را انجام دهند.

در همین رابطه فرستاده دولت فرانسه به لبنان نامه ویژه «نیکولا سارکوزى» رییس‌جمهورى آن کشور را به پتریک نصرا... داد. تا کنون محتواى این نامه فاش نشده است.

منابع نزدیک به صفیر اعلام کرده‌اند، نام‌هایى براى ریاست‌جمهورى لبنان پیشنهاد شده اما تا کنون بر روى هیچ کدام توافقى صورت نگرفته است. برخى خبرها حاکى از آن است که نام‌هاى «میشل عون»، «بطرس حرب»، «نسیب لحود» و «امین جمیل» در این فهرست قرار دارد. قرار است نامزدهاى نهایى در یک راى‌گیرى مخفى انتخاب شوند. این منابع تاکید کرده‌‌اند، راى‌گیرى مخفى توسط نمایندگان مجلس و در درون پارلمان انجام خواهد شد. آنها همچنین احتمال ارسال فهرست نامزدها به جایى غیر از دفتر رییس مجلس لبنان را رد کردند و اعلام کردند، اقدامى به غیر از این به معناى حذف نام نامزدها از چرخه راى‌‌گیرى انتخابات مجلس است.

این براى نخستین بار است که نام نامزدهاى احتمالى براى رسیدن به پست ریاست جمهورى اعلام مى‌شود. این اتفاق امید براى رسیدن به توافق و پایان بحران انتخاب رییس‌جمهور را بیشتر مى‌کند. علاوه بر آن به خوبى نشان مى‌دهد که احزاب سیاسى لبنانى تا چه اندازه نگران وقایع جارى در کشورشان هستند و تلاش دارند به هر نحوى بحران موجود را حل و فصل کنند. همچنین گزارش‌ها حاکى از آن است که «سمیر جعجع» رییس فالانژهاى لبنان پذیرفته تا همکارى بیشترى با گروه‌هاى اکثریت داشته باشد و تلاش کند تا بحران لبنان بیش از این عمیق نشود. وى همچنین پذیرفته از نامزد توافقى حمایت کامل کند. عقب‌نشینى سمیر جعجع از مواضع سابق خود نیز به خوبى نشان مى‌دهد عرصه سیاسى در لبنان تا چه اندازه تنگ شده است. زیرا کسى چون او به این راحتى‌ها از سیاست‌هاى خود عقب نمى‌نشیند. فرانسه و ایتالیا تلاش بسیارى دارند تا بحران ریاست‌ جمهورى لبنان به شکل مسالمت‌آمیز حل و فصل شده و از تنگناى کنونى خود خارج شود. ایالات متحده آمریکا نیز تعهد داده است تمام تلاش خود را براى انجام یک انتخابات دموکراتیک، سالم و منسجم براساس قانون اساسى لبنان انجام دهد. دیوید ولش، مشاور امور خاورمیانه‌‌اى وزیر امور خارجه آمریکا در این باره گفت: «ساعت حقیقت در لبنان به صدا درآمده است. انتخاب رییس‌جمهورى این کشور باید به گونه‌اى انجام شود که تهدیدى متوجه کسى نشود. ما باید به لبنانى‌ها کمک کنیم. این کمک به معناى ضربه زدن به هیچ کشورى در منطقه نیست.»

اشاره ولش به سوریه است که همواره متهم به دخالت در امور داخلى لبنان بوده و گفته مى‌شود در انتخابات ریاست‌جمهورى نیز خلل وارد مى‌کند.

در همین حال دولت لبنان نسبت به هر گونه آشوب تا زمان انتخاب رییس‌جمهورى جدید براى کشور هشدار داد و اعلام کرد، دولت لبنان در صورت بروز هر گونه آشوبى در اردوگاه‌ها وظیفه خود مى‌داند که با تمام قوا به رو در رویى با آن بپردازد. «غازى العریضى» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان گفت: «اطلاعاتى به دست ما رسیده که نشان مى‌دهد افرادى به صورت غیر قانونى وارد اردوگاه‌هاى فلسطینى شده‌اند تا میان لبنانى‌ها و فلسطینى‌ها آشوب به پا کنند. ما با هر گونه آشوب بدون هیچ ملاحظه‌اى مقابله مى‌کنیم و اجازه نمى‌دهیم بار دیگر قضیه اردوگاه نهرالبارد تکرار شود.» وى همچنین از تمام گروه‌هاى امنیتى و سیاسى خواست هوشیارى خود را حفظ کرده و مراقب هر گونه تهدیدى باشند.

پیش از این «احمد جبریل» دبیر کل جبهه ملى آزادى‌بخش فلسطین و یکى از افراد نزدیک به دمشق در مصاحبه‌اى با شبکه نیوتى‌وى گفته بود: «امکان آغاز یک آشوب جدید در اردوگاه فلسطینى‌ها تا قبل از انتخاب رییس‌جمهورى جدید لبنان وجود دارد.» جبریل همچنین گفت: «صدها فلسطینى به صورت قاچاق وارد لبنان شده‌‌اند تا سناریوى نهرالبارد را بار دیگر تکرار کنند.» پیش از این ایالات متحده آمریکا، اسرائیل و گروه اکثریت لبنان سوریه را متهم کرده بودند که براى ایجاد یک نزاع داخلى از اردوگاه‌هاى فلسطینى استفاده مى‌کند.

منبع: سایت دیپلماسی ایرانی