ژنرال کوتاه آمد

گروه بین‌الملل- رییس‌جمهوری پاکستان اعلام کرد انتخابات پارلمانی این کشور طبق برنامه قبلی و در هفته اول ژانویه ۲۰۰۸ برگزار خواهد شد. ژنرال پرویز مشرف که در نخستین کنفرانس خبری خود پس از اعلام وضعیت فوق‌العاده در پاکستان سخن می‌گفت اعلام کرد: هدفش از این اقدامات حفظ پاکستان و رسیدن به دموکراسی است. تاریخ انتخابات پارلمانی پاکستان در حالی به حالت قبل باز می‌گردد که پیش از این ژنرال مشرف با انحلال پارلمان انتخابات را به ماه فوریه ۲۰۰۸ موکول کرده بود. این اقدام با مخالفت‌های گسترده داخلی و خارجی روبه‌رو شد. بی نظیر بوتو این کار را مخالف قانون اساسی عنوان کرد و ایالات متحده نسبت به آینده دموکراسی در پاکستان هشدار داد. به عقیده تحلیلگران فشارهای ایالات متحده موجب شده است تا ژنرال پرویز مشرف از تصمیم خود مبنی بر برگزاری انتخابات در ماه فوریه منصرف شود. با این وجود ژنرال مشرف در کنفرانس خبری خود اشاره‌ای به مدت برقراری وضعیت فوق‌العاده نکرد. این در حالی است که مخالفان داخلی ژنرال مشرف به شدت خواهان لغو وضعیت فوق‌العاده در این کشور هستند.

بی نظیر بوتو نخست‌وزیر اسبق پاکستان اظهارات ژنرال مشرف را در مورد برگزاری انتخابات در ماه ژانویه گام مثبت خوانده است. وی در عین حال تاکید کرد این کار برای کاهش تنش‌های سیاسی در پاکستان کافی نیست و نیاز به اقدامات جدی‌تری دارد. خانم بوتو همچنین بر مواضع سابق خود در مورد اینکه ژنرال مشرف باید لباس نظامی را از تن درآورد تاکید کرد.

رهبر اپوزیسیون پاکستان ضمن استقبال از تصمیم مشرف برای برگزاری انتخابات در ماه ژانویه هشدار داد، انتخابات وعده داده شده در صورتی که تحت قوانین حالت فوق‌العاده برگزار شود، بیهوده و غیر ممکن خواهد بود.

وی در عین حال اظهار داشت که اعمال وضعیت فوق‌العاده و برخی لوایح جدید که موجب تقویت قدرت ارتش در بازجویی و محاکمه غیر نظامیان می‌شود، از جمله لایحه‌ای درخصوص تشکیل دادگاه‌های نظامی، به این معنا است که برگزاری انتخابات به معنای واقعی کلمه غیر ممکن خواهد بود.

ژنرال مشرف در مورد انتخابات گفت: من از کمیسیون انتخابات می‌خواهم هرچه سریع‌تر انتخابات پارلمانی و مجالس ایالتی را در یک روز برگزار کند. ما به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که انتخابات تا پیش از ماه مذهبی محرم برگزار شود. ما چهل تا ۵۰ روز وقت خواهیم داشت و این مدت برای برگزاری یک انتخابات سالم و آزاد کافی است. به دنبال اعلام برگزاری انتخابات در ماه ژانویه، جورج بوش رییس‌جمهوری ایالات متحده از پرویز مشرف حمایت کرد. جورج بوش که در مزرعه شخصی خود در کرافورد تگزاس به سر می‌برد در یک کنفرانس کوتاه خبری گفت: هیچ دلیلی برای بدگمانی نسبت به رییس‌جمهوری پاکستان وجود ندارد. بوش ابراز اطمینان کرد که پرویز مشرف به وعده‌های خود مبنی بر برگزاری یک انتخابات آزاد و پایان دادن به وضعیت فوق‌العاده عمل خواهد کرد. این سخنان رییس‌جمهوری ایالات متحده در حال عنوان شده است که وی تا چند روز پیش مدام در مورد ادامه وضعیت فوق‌العاده در پاکستان هشدار می‌داد و پرویز مشرف را به نقض دموکراسی متهم می‌کرد.

با این حال نواز شریف نخست‌وزیر سابق پاکستان که دولتش به وسیله کودتای ژنرال مشرف سرنگون شد اعلام کرده است که پاکستان به سوی بی نظمی پیش می‌رود. نواز شریف خواستار استعفای هرچه سریع‌تر پرویز مشرف و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شد. به عقیده تحلیلگران وضعیت فوق‌العاده در پاکستان تا زمان تایید ریاست جمهوری پرویز مشرف از سوی دادگاه عالی پاکستان ادامه خواهد یافت.