سقوط چشمگیر بازارهای مالی آسیا

گروه بین‌الملل- بازارهای سهام آسیایی اولین روز این هفته معاملاتی را با سقوط‌های چشمگیری آغاز کردند.

سقوط روز جمعه وال‌استریت، کاهش ارزش دلار و از همه مهم‌تر رسیدن بحران وام‌های اعتباری به شرق آسیا که مقامات دولتی ژاپن و هنگ‌کنگ آن را تایید کرده‌اند از مهم‌ترین عواملی بود که موجب شد شاخص‌های سهام اصلی آسیا دیروز بین ۳ تا ۴درصد سقوط کنند.

شاخص سهام هنگ‌سنگ بورس هنگ‌کنگ بیشترین سقوط را تجربه کرد. این شاخص دیروز ۵/۴درصد سقوط کرد. به گزارش روزنامه فایننشال‌تایمز کاهش ارزش دلار که موجب سخت شدن صادرات به آمریکا شده است اصلی‌ترین عامل سقوط بورس هنگ‌کنگ بوده است.

سهام دو شرکت ICBC و لی‌اند‌فانگ که تامین‌کننده اصلی محصولات فروشگاه وال‌مارت آمریکا به حساب می‌آید دیروز به ترتیب ۴/۵ و ۶/۳ سقوط کرد.

به دلیل کاهش ارزش دلار صادرات محصولات خرده‌فروشی از طریق این دو شرکت به هنگ‌کنگ کاهش یافته است.

همچنین سهام چاینا ایرلاین نیز که در بورس هنگ‌کنگ است نیز نزدیک به ۲۰درصد سقوط کرد. این شرکت کاهش پروازهای جدی به مقصد ایالات متحده داشته است.

شاخص سهام نیکی به عنوان اصلی‌ترین شاخص بورس‌های آسیایی و دومین شاخص جهانی پس از داوجونز نیز دیروز سقوط کرد.

شاخص سهام نیکی ژاپن دیروز ۵/۲درصد سقوط کرد و عدد شاخص به ۱۵هزار و ۱۹۷ رسید. با این سقوط شاخص نیکی به پایین‌ترین میزان خود در یک سال و نیم اخیر رسید.

شاخص سهام توپیکس دیگر شاخص بورس توکیو نیز دیروز ۵/۲درصد کاهش یافت.

شاخص توپیکس به پایین‌ترین میزان خود از اکتبر ۲۰۰۵ میلادی تاکنون رسید. کاهش ارزش دلار که موجب ضعف صادراتی صنعتگران ژاپنی شده است و اعتراف دبیر اول کابینه ژاپن به رسیدن بحران وام‌های اعتباری به این کشور اصلی‌ترین عامل کاهش چشمگیر شاخص‌های بورس نیویورک در دیروز بود.

دبیر اول کابینه ژاپن در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: ما نگران عواملی خارج از کشور هستیم که می‌تواند بر وضعیت اقتصاد اثر بگذارد.

نبوتاکا ماشیمورا افزود: عواملی همانند مشکلات وام‌های اعتباری که در حال ورود به ژاپن هستند. ما به دقت وضعیت را زیر نظر داریم اما مشکلات پابرجا هستند.

بحران وام‌های اعتباری در ایالات متحده، روز جمعه نیز با زیان ۷/۱میلیارد دلاری چهارمین بانک بزرگ آمریکا ادامه یافت و پیش‌بینی می‌شود که تا پیش از ماه دسامبر به ژاپن سرایت کند.

به عقیده یک تحلیلگر بازار مسکن در ژاپن مقامات هم‌اکنون در حال کنترل این بحران با ابزارهایی از جمله نرخ بهره هستند اما دیر یا زود این ابزارها کارآیی خود را از دست می‌دهند، مگر آنکه این بحران از سرچشمه یعنی ایالات متحده پایان پذیرد.

افزایش ارزش ین در برابر دلار دیگر عامل مهم سقوط بازارهای مالی ژاپن بود. به گزارش بی‌بی‌سی ین در برابر دلار دیروز به بالاترین ارزش خود در ۱۸ماه گذشته رسید.

این قدرت‌گیری سبب می‌شود تا صادرات محصولات خودرو الکترونیکی ژاپن به بزرگ‌ترین بازار صادراتیش یعنی ایالات متحده کاهش پیدا کند.

در پی این قدرت‌گیری ین سهام سه شرکت بزرگ تویوتاموتورز، هونداموتورز و سونی به ترتیب به میزان ۷۶/۲، ۵۸/۳ و ۶۱/۲درصد سقوط کرد که این کاهش ارزش مقدمه سقوط نیکی و توپیکس را فراهم آورد.

در کره‌جنوبی نیز وضعیت بهتر از دیگر نقاط شرق آسیا نبود. شاخص اصلی بورس این کشور دیروز ۶۷ واحد معادل ۴/۳درصد سقوط کرد. سقوط سهام شرکت کشتی‌سازی هیوندای که بزرگ‌ترین تولیدکننده کشتی در جهان به حساب می‌آید و سقوط ۲/۲درصدی ارزش سهام سامسونگ، بزرگ‌ترین کمپانی کره‌جنوبی، عامل اصلی سقوط در بورس این کشور بودند. تحلیل‌گران عقیده دارند که این شروع یک بحران در بازارهای شرق آسیا است که با ورود بحران وام‌های اعتباری به اوج خود خواهد رسید.

کاهش پی‌در‌پی ارزش دلار در برابر ارزهای قدرتمند دیگر کشور نیز مساله‌ای است که در صورت تداوم می‌تواند به بازارهای آماده فروریزی آسیا ضربات بیشتری وارد کند.