گروه بین‌الملل- در حالی که بانک مرکزی آمریکا در حال کاهش نرخ بهره است، دیگر بانک‌های مرکزی در دنیا و به ویژه در انگلیس سیاستی برعکس در جهت افزایش و یا حداقل ثابت نگهداشتن آن اتخاذ کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، رییس بانک مرکزی انگلیس درباره نرخ بهره گفته است که احتمالا نرخ بهره را ثابت نگه خواهد داشت. تحلیلگران با توجه به کسادی اخیر بخش مسکن در بریتانیا و بحرانی که دامن‌گیر برخی از موسسات بزرگ اعتباری است، انتظار داشتند که حداقل بانک مرکزی بریتانیا نرخ بهره را تغییر بدهد. خبر دقیق درباره نرخ بهره بریتانیا امروز توسط کمیته تصمیم‌گیری بانک منتشر خواهد شد، نرخ بهره این کشور در حال حاضر ۷۵/۵درصد است. اخبار نامطلوبی در هفته اخیر درباره وضعیت اقتصاد بریتانیا منتشر شده است. در روز دوشنبه آمار رسمی حکایت از رشد ضعیف ۶/۰درصدی شاخص تولیدات صنعتی در ماه سپتامبر دارد، این رشد در بخش خدمات بسیار کمتر بوده است و در ماه اکتبر به پایین‌ترین حد خود در ۴سال اخیر رسیده است. در روز سه‌شنبه کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا اعلام کرد که میزان خرده‌فروشی در سال تا ماه اکتبر فقط یک‌درصد رشد داشته است که از نوامبر ۲۰۰۶ تاکنون بی‌سابقه بوده است. این در حالی است که نگرانی ما درباره سلامت بخش‌های مالی و پولی همچنان ادامه دارد، به ویژه آنکه از همین حالا اخبار بد از دو کمپانی اینترنشنال مالی واصل شده است و بر بازارها سایه انداخته است.

این اخبار خود برای اینکه فعالان بازار و حتی اقتصاددانان انتظار داشته باشند تا بانک برای جلوگیری از خسارات بیشتر نرخ بهره را که در جولای افزایش داده بود، مجددا کاهش دهد. اما رفتار محافظه‌کارانه انگلیسی‌ها، غالبا آنها را از اتخاذ شتابزده بازمی‌دارد. یقینا یکی از عواملی که باعث شده است بانک از کاهش نرخ بهره امتناع کند، تورم است که در ماه سپتامبر در سطح ۸/۱درصد باقی مانده است.

به نظر می‌رسد مقامات تصمیم‌گیرنده اقتصاد بریتانیا نیک می‌دانند که بریتانیا در معرض بحران بیشتر اقتصادی و مالی است، هر چند در اولین اقدام آنها در اوایل بحران اعتبارات، اعطای وام‌های sub-prime را قطع کرده‌اند. مروین‌کنیگ، رییس بانک انگلیس دیروز هشدا داد که بحران وام‌های sub-prime در ایالات متحده، احتمالا مخاطرات بیشتری را متوجه سیستم پولی و مالی انگلیس خواهد کرد و به همین دلیل بود که بانک مرکزی انگلیس از اعطای وام به نورژرن راک خودداری کرد. کمپانی لویدز برای خریداری شرکت کوچک‌تر نورترن راک از بانک مرکزی تقاضای وام ۳۰میلیارد پوند کرده بود که بانک مرکزی انگلیس با آن مخالفت کرد، آقای کینگ در مصاحبه رادیویی گفت که وزیر دارایی انگلیس، آلستر دارلینگ شخصا با اعطای این وام مخالفت کرده است.

کینگ گفت: وزیر از وی مشورت خواسته است و او به اطلاع رسانده است که بانک مرکزی نمی‌تواند چنین وامی را پرداخت کند. بانک هرگز چنین معاملاتی را که در آن یک موسسه قصد خرید موسسه دیگری را داشته باشد، و تنها ضامن برای بازپرداخت چنین وام‌هایی یک کمپانی باشد، تامین مالی نمی‌کند چه رسد به اینکه یک موسسه تقاضای وام و اعتبار اضطراری در حد ۳۰میلیارد و پوند داشته باشد.

مروین کینگ گفت: هنوز میزان خسارات مازاد بحران وام‌های sub-prime معلوم نیست ما می‌توانیم مبلغ دقیق خسارات خود را پس از دو یا سه ماه آینده اعلام کنیم. به هر حال همواره چنین شرایطی در اقتصاد وجود دارد، شوک‌هایی که از خارج به اقتصاد تحمیل می‌شود اما اقتصاد می‌تواند خود را ترمیم کند.