گروه بین‌الملل- در هفته گذشته بازارهای سهام جهان و به‌ویژه وال‌استریت حرکت زیگزاگی از فراز و فرود بازار را به نمایش گذاشتند. با اینکه به نظر می‌رسد بازارها به دنبال بهبود عوامل بنیادین بازار هستند که می‌تواند چشم‌انداز اقتصادی امیدوارکننده‌ای برای آنها را ترسیم کند، در هفته گذشته سرمایه‌گذاران ناچار شدند به هر خبر مثبتی را به رغم اخبار ناامیدکننده‌ای هم که گاه دریافت می‌کردند، بیاویزند تا از میزان ضرر خود بکاهند. به قول تحلیلگران، این بازار است و در بازار باید فرصت‌ها را هر چند کوتاه غنیمت شمرد. در هفته گذشته مهم‌ترین گزارش مربوط به میزان فروش مسکن در ماه سپتامبر بود. بر اساس گزارش وزارت بازرگانی میزان فروش خانه‌های موجود در ماه سپتامبر ۸درصد تنزل کرده بود،‌ این در حالی است که در ماه اوت هم فروش خانه ۷/۴درصد تنزل داشت. به این ترتیب میزان فروش خانه‌های نفروخته شده افزایش یافت و باعث کاهش قیمت مسکن شده است، چنانکه قیمت خانه‌های فروخته شده در مقایسه با سال قبل حداقل ۲/۴درصد تنزل یافته است. البته در گزارش وزارت بازرگانی میزان فروش خانه‌های جدید در ماه سپتامبر نسبت به ماه آگوست افزایش یافته است اما این افزایش به دلیل تخفیفی است که در قیمت خانه‌ها داده شده است. بنابراین در کل وضعیت بازار مسکن در ایالات متحده نشانی از رونق و احیا ندارد.

در بریتانیا، شاخص تولید ناخالص داخلی در سه ماه دوم ۸/۰درصد افزایش یافت که نسبت به سال قبل در همین زمان ۳/۳درصد ترقی نشان می‌دهد. همچنین به رغم بحران در بازار اعتبارات و خدمات مالی رشد اقتصادی در سه ماه دوم سال در بریتانیا ۷/۱درصد افزایش یافت. سرعت رشد اقتصادی در انگلیس مقامات این کشور را درباره تورم نگران ساخته است، چنانکه در طول سال ۲۰۰۷، بانک مرکزی این کشور دوبار اقدام به افزایش نرخ بهره در این کشور کرده است، فقط بحران بازارهای مالی، مسیر افزایش نرخ بهره در این کشور را متوقف کرد.

و اما بازار معاملات ارزی بار دیگر شاهد رکود تنزل ارزش دلار در مقابل یورو بود و نگرانی‌ها را درباره افزایش قیمت نفت و سایر کالاها مانند مس، فولاد و طلا افزایش داد. البته دلار هفته را خوب شروع و روز دوشنبه بهترینم روز دلار در دو سال‌جاری در مقابل یورو بود اما اخبار ناامیدکننده درباره مسکن که احتمال کاهش مجدد نرخ بهره را تقویت کرد سبب تنزل ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب و از جمله یورو شد. یورو روز جمعه در نیویورک به ازای ۴۳۸۱/۱ دلار معامله شد که در مجموع در هفته گذشته ۶/۰درصد در مقابل یورو تنزل یافته است. اما در ژاپن ین این کشور تحت تاثیر اخبار ضعیف اقتصادی ۲/۰درصد در مقابل دلار تنزل یافت، کاهش که به هر حال مطلوب کمپانی‌های صادرکننده ژاپنی است. دلار در پایان روز جمعه به ازای ۳۰/۱۱۴ین معامله شد.

هزینه مصرف‌کنندگان در کانادا در ماه سپتامبر ۲/۰درصد ترقی یافت که نسبت به سال گذشته در همین زمان ۵/۲درصد افزایش نشان می‌دهد. تورم واقعی در این کشور که مالیات‌ها غیرمستقیم و نیز هزینه سوخت، غذا، بهره وام و تنباکو از آن حذف می‌شود. در سال تا ماه سپتامبر ۲درصد افزایش داشته است که تقریبا سیاست در بانک مرکزی این کشور سازگاری دارد.