اجلاس سران اعراب به منظور تعیین ضرب‌الاجل راه‌اندازی پول واحد عربی تشکیل می‌شود

گروه بین‌الملل- سران شش کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در ماه دسامبر گردهم می‌آیند تا مذاکرات خود را در مورد تعیین جدول زمانی و ضرب‌الاجل تشکیل پول واحد عربی انجام دهند. بیش از دو سال است که کشورهای عربی قصد دارند همانند یورو یک پول واحد عربی را راه‌اندازی کنند اما همواره این امر با مشکلاتی همراه است. در حاشیه اجلاس سران کشورهای عربی در عربستان، روسای بانک‌های مرکزی و وزرای دارایی و اقتصاد شش کشور عربی نیز جلسات کارشناسی را برای این موضوع که موانع پیش روی تشکیل پول واحد عربی را از سر راه بردارند برگزار خواهند کرد. به گزارش روزنامه گلف‌نیوز احتمالا سران شش کشور عربی سال ۲۰۱۰ را به عنوان ضرب‌الاجل راه‌اندازی پول واحد عربی تعیین خواهند کرد. این گزارش اجلاس دو روز جده را نقطه عطفی در مسیر تشکیل ارز واحد اعراب دانسته است.

با این وجود بررسی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس راه سختی را برای اجرایی کردن ارز واحد عربی در پیش دارند. یکسان نبودن ذخایر ارزی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس یکی از عوامل مهم و موانع پیش‌روی تشکیل ارز واحد است. در حالی که برخی کشورها در حال تبدیل کردن ذخایر ارزی خود از یورو به دلار هستند، گروه دیگری همچنان بر حفظ این ذخایر به صورت دلار تاکید می‌کنند. شاخه سومی نیز همچون کویت وجود دارد که سبد متوازنی از ارزهای قدرتمند را به عنوان ذخیره ارزی خود برگزیده است. این در شرایطی است که به دلیل نوسان مداوم قیمت دلار در یک سال اخیر هیچ یک از طرف‌ها نمی‌توانند کشورهای دیگر را نسبت به تصمیم خود مجاب کنند. تورمی شدن فضای اقتصادی این کشورها سبب شده تا مانع دیگری در مسیر راه‌اندازی پول واحد اعراب ایجاد شود. کاهش مداوم ارزش دلار در برابر یورو و دیگر ارزهای قدرتمند سبب شده است تا بهای تمام‌شده بسیاری از کالاهای وارداتی به کشورهای حوزه خلیج فارس افزایش پیدا کند. این کشورها بخش بزرگی از کالاهای موردنیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کنند. افزایش قیمت این کالا سبب افزایش تورم این کشورها در یک سال اخیر شده است.

مهم‌ترین مانع پیش روی وحدت واحد پولی اعراب یکسان نبودن سیاست‌های پولی آنها است. هیچ یک از بانک‌های مرکزی عربی مستقل از دولت نیستند و به همین دلیل نمی‌توانند سیاست‌های پولی مستقلی را دیکته کنند. به همین دلیل گفته می‌شود که کشورهای عربی نخواهند توانست تا سال ۲۰۱۰ پول واحد عربی را به جریان بیندازند و این احتمال وجود دارد که سران شورای همکاری خلیج فارس در اجلاس جده ضرب‌الاجل جدیدی را مطرح کنند. اولین قدم باید یکسان کردن ذخایر ارزی باشد. به گزارش گلف‌نیوز ۵کشور از شش عضو شورای همکاری خلیج فارس موافقت اولیه خود را با تبدیل ذخایر ارزی به سبدی از ارزهای مختلف اعلام کرده‌اند، اما عربستان همچنان مصمم است که ذخایر خود را به دلار حفظ کند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس به طور نامحسوس اقدام به کنترل نرخ ارز خود می‌کنند و بازار ارز آنها انعطاف لازم را ندارد. به عقیده صندوق بین‌المللی پول این کنترل ممکن است به عدم‌توازن اقتصاد و تجارت آنها با اقتصاد جهانی منجر شود. با این وجود صندوق بین‌المللی پول ابراز عقیده کرده است که اجرای پول واحد عربی رویایی غیرممکن نیست اما تشکیل آن در آینده نزدیک عملی نخواهد بود.