سنگاپور و هنگ‌کنگ داوطلبان جهانی شدن

گروه بین‌الملل- جهانی شدن فرآیندی است که به اعتقاد مخالفان آن، کشورهای ثروتمند پیشرفته تبلیغ آن را می‌کنند و هدف از آن سازگاری قوانین و شرایط اقتصادی و سیاسی در کشورهای مختلف است تا سرمایه بتواند راه خود را بی‌مشکل و مانع بیابد. به همین دلیل در کشورهای مختلف مخالفان جهانی شدن را مردمانی تشکیل می‌دهند که تغییرات به نفع سرمایه را به نفع خود نمی‌بینند آن را اجباری و ظالمانه می‌پندارند. به هر حال سال‌ها است که هر جا سازمان تجارت جهانی تشکیل جلسه می‌دهد، مخالفان جهانی شدن که آن را تهدید برای محیط‌زیست نیز می‌دانند اقدام به برپایی تظاهرات می‌کنند.

این درحالی است که برخی از کشورها داوطلبانه خود را برای پیوستن به این جریان آماده می‌کنند، این کشورها، کشورهایی کوچک، صنعتی و نوظهور هستند که مشکلات کشورهای بزرگ با جامعه کشاورزی وسیع را ندارند. کشاورزان در سراسر دنیا حتی در اروپا قوانین تجاری جهانی را با منافع خود سازگار نمی‌بینند و به همین دلیل با آن مخالفند.

اما وضع در کشورهای کوچک مانند هنگ‌کنگ و سنگاپور قطعا متفاوت است. براساس گزارش موسسه مشاوره‌ای کرنی که براساس ۱۲معیار، یکپارچگی و همگرایی اقتصادی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، تجارت مشارکت سیاسی و ارتباطات تکنولوژیک تهیه شده است، سنگاپور و هنگ‌کنگ از جمله اولین کشورهای کوچک هستند که سعی دارند به این جریان بپیوندند. اما وضعیت آمریکا اصلا راضی‌کننده نیست، هرچند در میان ده کشور برتر قرار دارد. اما فاصله آن با صدر جدول زیاد است.طرفه آنکه اردن نیز به دلیل همکاری با نیروهای سازمان ملل در زمینه حفظ صلح، رده نهم جدول را اشغال کرده است.در پایین جدول پاکستان، بنگلادش، ترکیه و چین موتور دوم رشد اقتصاد جهان قرار دارند، به نظر می‌رسد این نمودار به عوامل و معیارهای سیاسی اهمیت بیشتری داده است.