گروه بین‌الملل- رشد اقتصادی چین باعث تشکیل کمپانی‌های بزرگ شده است که البته همه آنها در مالکیت دولت قرار دارند.

به این ترتیب، بسیاری از مردان حزبی در چین به فعالان اقتصادی تبدیل شدند که حزب و سیاست و اقتصاد را اداره می‌کنند و به همین دلیل جامعه حزبی چین را با موجی از فساد و سوءاستفاده مالی مواجه کرده است، چیزی که هوجین تائو رهبر حزب کمونیست را واداشته است تا در کنگره مهم تعیین جانشین خود از رفقای حزبی انتقاد کند. برای مثال در استان لیوشو در ۱۲۰۰ مایلی غرب شانگهای در نزدیکی مرز ویتنام مقامات شهر ضیافتی برای مدیران جنرال موتورز و روزنامه‌نگاران تدارک دیدند تا سرمایه‌گذاری این کمپانی را در طراحی موتور جدیدی جشن بگیرند. آنها امیدوارند تعداد بیشتری از کمپانی‌های چند ملیتی به این منطقه آمده و سرمایه‌گذاری کنند. رییس حزب این استان از کسانی بود که رشوه داد تا سهام بیشتری از صنعت رو به شکوفای خودروسازی چین به چنگ آورد.

صنعت خودروسازی یکی از زمینه‌هایی است که ضعف‌ها و قوت‌های کاپیتالیسم دولتی چین را نشان می‌دهد. صنعت تولید خودرو یکی از صنایع در حال رشد در این کشور است که قرار است با ایالات متحده به عنوان بزرگ‌ترین بازار دنیا رقابت کند. اما هم کمپانی‌های چند ملیتی که به چین می‌روند، باید شریک چینی بیابند که بخش اعظم سهام را در اختیار بگیرد و تقریبا بیش از نیمی از این کمپانی‌ها دولتی هستند. در چین جنرال موتورز بسیار خوش اقبال بود که شرکت شانگهای اتوموتیف شرکت وابسته به شهرداری را به عنوان شریک خود پیدا کرد، زیرا این شرکت دولتی است و بنابراین برای توسعه فعالیت خود، تقریبا هیچ مشکلی ندارد. به هر حال این شرکت‌ها برای عرضه محصولات خود هم مشکل ندارند زیرا از امکانات و اختیارات دولتی استفاده می‌کنند. برای مثال شانگهای اتوموتیف، تمامی تولیدات فولکس واگن دیگر شریک تجاری خود را به شهرداری واگذار کرد و شهرداری آنها را تبدیل به تاکسی کرد.

به هر حال به ازای این تسهیلاتی که دولت و کمپانی‌های دولتی به شرکای خارجی می‌دهد آنها از تکنولوژی جدید تولید این کمپانی‌ها بهره‌مند می‌شوند. از آن طرف کمپانی‌های خارجی هیچ مشکلی و گلایه‌ای از کار با کمپانی‌های دولتی ندارند.

مدیر جنرال‌موتورز در چین معتقد است، مدیران شرکای چینی آنها، رهیافت و رویکردی کاملا حرفه‌ای دارند و به این ترتیب جنرال‌موتورز از حمایت آنها منتفع می‌شود. این رابطه گرم و حسنه میان مقامات محلی حزب و کمپانی‌های چندملیتی حتی سرمایه‌داران چینی که تمایل به فعالیت در عرصه‌های بین‌المللی را دارند، تشویق به فعالیت در سرزمین اصلی کرده است.

شهر شانگهای رونق خود را مدیون چینی‌های هنگ‌کنگی است که در چند سال اخیر اقدام به ساخت فروشگاه‌های بزرگ و آسمانخراش در این شهر کرده‌اند. از آنجایی که در چین هم زمین‌ها در مالکیت دولت قرار دارد و سازندگان ساختمان‌ها فقط اجاره‌نامه‌ها را در یک حراج بزرگ خریداری می‌کنند که سود آن حراج به حساب شهرداری ریخته می‌شود.

به هر حال به نظر می‌رسد با اینکه مشارکت دولت و حزب در ابعاد مختلف اقتصادی شرایط فعالیت اقتصادی را برای کمپانی‌های چندملیتی در این کشور تسهیل می‌کند اما این سیستم فساد را ترویج می‌کند و در سال‌های اخیر آن گسترده ساخته است. فعالان اقتصادی در چنین شرایطی، نفع خود را در عضویت حزب می‌بینند. سال گذشته چین لیانجی، رییس حزب کمونیست شانگهای به جرم فساد از کار برکنار شد.

همین داستان‌ها و اتفاقات باعث شده است تا رهبر خاموش و مرموز چین در کنگره از گسترش فساد علنا انتقاد کند.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه توسعه سیاسی در چین و دموکراتیزه کردن سیستم اداره حزب تاخیر داشته است، گسترش فساد در زمینه اقتصاد اجتناب‌ناپذیر باشد.