گروه بین‌الملل- وال استریت پس از چند روز آرامش روز دوشنبه را به دلیل نگرانی ناشی از ناتوانی وام‌گیرندگان در بازپرداخت وام‌های اعتباری با تنزل در شاخص آغاز کرد. به گزارش رویتر از نیویورک، عوامل متعددی در روز دوشنبه آرامش وال‌استریت را به هم زدند. گزارش بانک‌ها در مورد ناتوانی وام‌گیرندگان در بازپرداخت وام‌هایی که گرفته‌اند، بار دیگر نگرانی درباره اعتبارات را زنده کرد. از طرف دیگر بن‌برنانک رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود درباره تاثیر کسادی بخش مسکن بر روی کل اقتصاد سخن گفت: کسادی بخش مسکن تاثیر چشمگیری بر رشد اقتصاد خواهد داشت و احتمالا زمان زیادی طول خواهد کشید تا وال‌استریت بتواند خود را احیا کند. بن‌برنانک به بازار قول داد، بانک مرکزی هر چه نیاز باشد را برای بازگرداندن آرامش به بازار انجام خواهد داد. البته بن برنانک سعی کرد در عین حال بازار را به شرایط فعلی امیدوار کند، وی گفت: شرایط اقتصاد در حال حاضر خیلی بهتر از اواسط ماه اوت است اما احیای کامل بازار طول خواهد کشید. بن برنانک چیزی درباره کاهش نرخ بهره در جلسه آتی بانک مرکزی نگفت اما گفت بانک از نزدیک علائم حیاتی اقتصاد را کنترل می‌کند تا بتواند در جلسه آتی درباره نرخ بهره تصمیم مناسبی بگیرد.

سومین عاملی که سکون وال‌استریت را در روز دوشنبه تقویت کرد، جهش قیمت نفت در بازارها به دلیل احتمال حمله ترکیه به شمال عراق بود، قیمت نفت روز دوشنبه در نیویورک با ۴۴/۲دلار افزایش به ۲۲/۸۶دلار برای هر بشکه رسید و نگرانی‌های وال‌استریت را در مورد افزایش هزینه خانوارها افزایش داد. با توجه به وضعیت فعلی درآمد افراد خبر از محدودیت قدرت خرید آنها دارد، افزایش قیمت نفت می‌تواند هزینه انرژی خانواده‌ها را افزایش دهد و از هزینه مصرف‌کنندگان در بخش‌های دیگر بکاهد.

روز دوشنبه شاخص سهام داوجونز ۱۰۸واحد یا ۷۷/۰درصد از دست داد و به عدد ۱۳۹۸۴ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۱۳واحد یا ۸۴/۰درصد تنزل یافت و به واحد ۱۵۴۸ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۲۶واحد یا ۹۱/۰درصد از دست داد و به واحد ۲۷۸۰ رسید.

برخی تحلیلگران معتقدند، نوسان روز دوشنبه بازار با توجه به نوسان ماه‌های اخیر کم‌سابقه و عجیب نیست و باعث شد تا سرمایه‌گذاران به خاطر داشته باشند که بحران اعتبارات هنوز کاملا پایان نیافته است.

در توکیو، شاخص‌های سهام، تحت‌تاثیر زیان وال‌استریت، تنزل یافتند، علاوه‌بر اینکه ارزش دلار باز هم کاهش یافت، کسادی اقتصادی در ایالات‌متحده و سخنان برنانک در مورد «انجام اقدامات لازم» این گمان را تقویت کرد که بانک احتمالا نرخ بهره را باز هم کاهش خواهد داد و این خود موجب تنزل ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب شد. شاخص سهام نیکی ۱۷۶واحد یا ۰۱/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۷۱۸۲ رسید.