دنیای اقتصاد- در نیمروز معاملاتی دیروز، قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت به ۹۳/۸۷دلار در هر بشکه رسیدو حتی با رسیدن قیمت نفت به این سطح باز هم معاملات متوقف نشد. قیمت طلا هم برای تحویل فوری پس از عبور از رکورد ۲۸ ساله خود، سطح ۵/۷۶۶دلار را نیز ثبت کرد و دوباره در ساعت ۱۴ به وقت تهران به ۷۶۰ دلار رسید که نسبت به روز قبل ۴/۵دلار رشد داشته است. نرخ تحویل طلا در ماه دسامبر نیز رکورد ۴۰/۷۶۸ دلار را تصاحب کرد. بهای نفت خام به ۹۳/۸۷دلار در هر بشکه رسید

مهمانی نفت ۸۸دلاری

رهام وزیری

با جدی شدن خطر حمله ارتش ترکیه به مواضع شورشیان کرد در خاک عراق، روزی تراژیک برای بازارهای نفت در آسیا، اروپا و ایالات متحده رقم خورد.

نگرانی بازار نفت زمانی آغاز شده بود که ۶۰هزار نیروی انتظامی ترکیه خود را به پشت مرزهای عراق رسانده بود تا با فرمان حمله به خاک کردستان عراق سرازیر شوند.

جایی که گفته می‌شود ۳هزار نفر از شورشیان عضو حزب کارگران کردستان ترکیه در آنجا پناه گرفته‌اند.

نفت ۸۸دلاری

دیروز در بازارهای نفت هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس با قیمت ۵۰/۸۶دلار در هر بشکه باز شد.

قیمتی که در آخرین ساعات کار روز قبل در نایمکس به ثبت رسیده و خود یک رکورد به حساب می‌آ‌مد.

اما این پایان رکوردشکنی نفت نبود. به فاصله چند ساعت پس از بازگشایی بازارها اخباری در مورد افزایش احتمال حمله نیروهای ترکیه به شمال عراق و در خطر قرار گرفتن میادین نفتی منتشر شد.

این‌گونه بود که دیگر هیچ خبری، حتی خبر خوش افزایش تولید اکسون‌موبیل در خلیج مکزیک نیز نتوانست از انفجار قیمت‌ها جلوگیری کند.

در نیمروز معاملاتی دیروز بنا به گزارش بلومبرگ قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت با ۴۷/۱دلار افزایش قیمت به ۹۳/۸۷دلار در هر بشکه رسید.

بنابر این گزارش حتی با رسیدن به قیمت نفت به این سطوح باز هم معاملات متوقف نشدند.

اینگونه است که همچنان احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد. به طور معمول در شرایط حاد بازار و زمان پیک قیمت معامله‌گران به طور خودکار و براساس تجربه‌های تاریخی از حجم تقاضا کم می‌کنند تا به اصطلاح قیمت‌های واقعی پیدا شوند و تحت تاثیر شدت تقاضا قرار نگیرند.

با این وجود به دلیل نزدیک بودن فصل سرما و خریدن نفت ماه نوامبر بروکرها نتوانستند تقاضا را دیروز به خوبی مدیریت کنند.

با افزایش دیروز قیمت نفت خام در ۲۴ ساعت گذشته قیمت نفت ۹۱/۳دلار در هر بشکه افزایش پیدا کرده است.

همچنین در یک هفته گذشت هر بشکه نفت خام به طور متوسط هفت دلار افزایش قیمت داشته است.

ترکیه علیه نفت

گویا به نظر می‌رسد لوله توپ‌های ارتش ترکیه بازار نفت را نشانه گرفته‌اند. در یک هفته گذشته به ازای هر روز گلوله‌باران عراق به وسیله توپخانه ترکیه نفت ۲دلار گران شده است.

عراق دارای یک سوم ذخایر نفت اثبات شده جهان است و بخش اعظم این ذخایر در منطقه کرکوک و میادین نفتی شمال عراق ذخیره شده‌اند.

به این دلیل است که هرگونه تهدیدی علیه این منطقه می‌تواند باعث کاهش فعالیت شرکت‌های نفتی و در پی آن کم شدن صادرات نفت عراق شود.

ترکیه همچنان خبرساز اول بازار نفت است. به گزارش آسوشیتدپرس رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه بار دیگر دیروز بر امکان حمله ترکیه به شمال عراق تاکید کرد. از سوی دیگر پارلمان ترکیه قرار است امروز در مورد اجازه حمله ارتش ترکیه به مواضع شورشیان مستقر در خاک عراق گفت‌وگو کنند. در صورتی که پارلمان ترکیه به ارتش چراغ سبز بدهد آن زمان است که حادثه واقعی در بازارهای نفت رخ خواهد داد. چرا که هر زمان امکان حمله به خاک عراق وجود دارد.

بازار به کام اوپک

در حالی که نگرانی واردکنندگان نفت را فراگرفته است و نفت گران می‌رود که همانند نیمه اول سال ۲۰۰۶میلادی یک تراژدی اقتصادی را برای آنها رقم بزند، کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت برندگان اصلی این بازی هستند. به گزارش دیروز پایگاه اینترنتی دبیرخانه اوپک قیمت هر بشکه از سبد نفتی این سازمان با ۱۴/۱دلار افزایش روبه‌رو شده است. بنابراین قیمت سبد نفتی اوپک به بشکه‌ای ۷۶/۷۸دلار رسیده است. قیمتی که اکنون نفت اوپک به فروش می‌رسد را وزرای اوپک در سال‌های پایانی دهه ۹۰ حتی به خواب هم نمی‌دیدند. در آن سال تحت تاثیر افزایش تولید شدید صادرکنندگان به خصوص عربستان و سوریه و همچنین کاهش تقاضا به دلیل بحران مالی شرق آسیا قیمت سبد نفتی اوپک تا سطح ۹دلار سقوط کرد. با این وجود و رسیدن نفت‌خام به مرز ۸۸دلار بار دیگر وزرای نفت اوپک و دبیرخانه سازمان سیاست سکوت را در پیش گرفته‌اند. به طور حتم خواست بازار افزایش سقف تولید اوپک است اما اوپک همچنان اعتقادی به این کار ندارد. بر اساس مصوبه اجلاس یازده سپتامبر اوپک از اول نوامبر میزان تولید خود را ۵۰۰هزار بشکه افزایش می‌دهد اما به اعتقاد اکثر تحلیل‌گران این میزان در آستانه فصل سرد که تقاضا در ایالات متحده حداکثر می‌شود چندان تاثیری در مهار بازار نفت نخواهد داشت.

در آستانه یک روز تاریخی

رسیدن قیمت نفت به مرز ۸۸دلار نشانگر نزدیک بودن یک روز تاریخی است. روزی که نفت می‌تواند به بالاترین قیمت طول تاریخ استخراج و فروش خود برسد. قیمتی که حتی با نرخ دلار ۲۰۰۶ نیز بالاترین قیمت باشد. بر اساس نرخ تورم ۲۰۰۶ بالاترین قیمتی که نفت تاکنون به خود دیده است ۴۶/۹۰دلار در هر بشکه است. این اتفاق در سال‌های ابتدایی دهه ۱۹۸۰میلادی و پس از حمله عراق به ایران اتفاق افتاد. این اتفاق باعث قفل شدن صادرات نفت از تنگه هرمز شده و سپس به جنگ نفتکش‌ها رسید که رسیک حمل‌ونقل نفت در خلیج‌فارس و دریای عمان را بالا برد. به دلیل عدم آمادگی دیگر تولیدکنندگان عملا بازارها با کمبود روبه‌رو شدند و قیمت نفت در آن زمان به ۶۷دلار رسید که با نرخ تورم سال ۲۰۰۶ چیزی در حدود ۴۶/۹۰دلار خواهد شد. در صورتی که نفت بتواند از این مرز عبور کند به بالاترین قیمت تاریخ خود دست یافته است. اتفاقی که با توجه به پافشاری ترکیه بر مواضعش چندان هم بعید نیست.

کشورهای مصرف‌کننده نفت نگران افزایش قیمت‌ها هستند