باهره دامغانی - در حالی که خطر کسادی همچون شبحی بر فراز اقتصاد ایالات متحده پرسه می‌زند، اخبار مربوط به اشتغال اندکی امید به اقتصاددانان داده است.

اقتصاد آمریکا در ماه سپتامبر ۱۱۰۰۰۰ شغل ایجاد کرده است اما گزارش‌های دقیق‌تر و مفصل‌تر که طی هفته انجام شده است، نشان می‌دهد که با این که بر تعداد شاغلان افزوده شده است اما جز کسانی که تمام وقت کار می‌کنند دیگر شاغلان به لحاظ مالی در مضیقه هستند. تعداد مشاغل ایجاد شده در ماه سپتامبر در بخش‌های بهداشت، خدمات فنی - حرفه‌ای بوده‌اند. صنعت ساخت‌وساز هنوز نتوانسته است به عنوان بخش فعال در جذب کارگر عمل کند و این موضوع بر نگرانی‌های دست‌اندرکاران اقتصاد در آمریکا افزوده است. نرخ بیکاری در ایالات متحده در ماه سپتامبر ۷/۴درصد است.

و اما بانک مرکزی ایالات متحده در آستانه جلسه بانک در مورد نرخ بهره، نشستی مقدماتی برگزار کرد و در این جلسه مقامات بانک‌های مرکزی مختلف در آمریکا در رای‌گیری مخفی به نیم‌درصد کاهش نرخ بهره در روز هجدهم سپتامبر رای دادند. همچنین بانک تصمیم گرفت ارزیابی صریح و شفافی از تعادل ریسک میان تورم و رشد اقتصادی ارائه ندهد. به علاوه کمیته تصمیم‌گیری بانک مرکزی از اینکه برداشت اشتباهی را ترویج کند که بیشتر مربوط به چشم‌انداز اقتصادی است تا آنچه در حقیقت وجود دارد، اجتناب کرد.

برونداد صنعتی در اقتصادهای بزرگ منطقه یورو در ماه اوت پررونق و فعال بوده است. در آلمان برونداد صنعتی ۷/۱درصد افزایش داشته است. در فرانسه ۳/۰درصد و ایتالیا ۳/۱درصد برونداد صنعتی افزایش یافته است. تولید صنعتی در بریتانیا در ماه اوت ۱/۰درصد افزایش یافته است. کسری تجاری در بخش کالاها و خدمات در ماه اوت به ۱/۴درصد تقلیل یافته است که نسبت به ماه جولای که کسری تجاری در همین بخش ۶/۴میلیارد دلار بود، کاهش نشان می‌دهد. در این کشور که وزیر اقتصاد آن در‌حال‌حاضر با مشکلات زیادی درباره چگونگی رشد اقتصادی و تورم مواجه است، ناگزیر از تجدیدنظر در نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور شده است. در آمار جدید نرخ رشد تولید ناخالص داخلی بریتانیا در سال ۲۰۰۸ از ۳-۵/۲درصد به ۵/۲-۲درصد کاهش یافته است.

و اما چین هنوز از مازاد تجاری رنج می‌برد، این در حالی است که آمریکا به عنوان شریک تجاری چین، از بزرگی کسری تجاری در عذاب است، در ماه سپتامبر مازاد تجاری چین به ۹۱/۲۳میلیارد دلار رسیده است که خود رکورد دیگری برای مازاد تجاری چین به شمار می‌رود. افزایش تقاضای اروپا و آمریکا به‌رغم کاهش مالیات موجب رونق صادرات در این کشور شده است. چین در حال حاضر از رکورد ۴۷/۱۷۷میلیارد دلار مازاد تجاری در سال ۲۰۰۶ گذشته است، این در حالی است که فصل پرکار و پررونق کریسمس در راه است.