«سندی» 18 هزار پرواز را لغو کرد

فرماندار جمهوری‌خواه ایالت نیوجرسی به شدت از اقدامات پیشگیرانه باراک اوباما در مقابله با توفان تمجید کرد

گروه بین‌الملل- با رسیدن ارتفاع بالا آمدگی آب به چهار متر و ۲۰ سانتیمتر در نیویورک، سیلاب‌های ناشی از ابر توفان «سندی» رکورد جدیدی را در تاریخ بلایای طبیعی نیویورک بر جای گذاشت. به گزارش بی.‌بی.‌سی، گستردگی ابعاد خسارات توفان سندی در شرق آمریکا دست‌کم در برخی مناطق بسیار فراتر از پیش بینی‌های اولیه بوده‌است. آمار جان باختگان این ابر توفان در ایالت‌های شرقی به ۴۰ نفر رسیده است و هنوز میلیون‌ها نفر بدون برق مانده‌اند.

در شرایطی که در ساعات پایانی روز سه‌شنبه (۳۰ اکتبر - ۹ آبان) مسیر توفان سندی از شمال‌شرقی آمریکا به سوی کانادا گزارش شده است در ایالت‌های نیویورک و نیوجرسی همچنان صدها هزار نفر آماده می‌شوند تا احتمالا یک شب دیگر را در پناهگاه‌ها یا منزل اقوام و دوستان به صبح برسانند. در نیویورک، قطارهای زیرزمینی و حمل و نقل عمومی همچنان بسته مانده‌اند و در منهتن، مرکز اداری و تجاری نیویورک، سیلاب‌های ناشی از سندی همچنان مانع از بازگشت حدود ۴۰۰ هزار سکنه این منطقه شده‌است. به گفته جوزف لوتا، مدیرعامل شرکت حمل و نقل نیویورک، شبکه قطارهای زیر زمینی این شهر بیشترین خسارت ممکن در ظرف ۱۰۸ سال گذشته را به خود دیده‌است. تونل‌های مترو پر از آب شده‌اند و کابل‌ها و تاسیسات برق برای بازگشتن به مدار باید کاملا خشک شوند. مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک هم گفت که هنوز هیچ برآوردی از زمان دقیق آغاز به کار دوباره متروی نیویورک نمی‌تواند اعلام کند. انتظار می‌رود دست کم دو یا سه روز دیگر برای بازگشت کامل سیستم برق در نیویورک زمان لازم باشد. همه فرودگاه‌های نیویورک، پرجمعیت‌ترین شهر آمریکا، تعطیل شده و تا شامگاه سه شنبه حدود ۱۸ هزار پرواز به علت توفان سندی لغو شده ‌است.

با رسیدن ارتفاع بالا آمدگی آب به چهار متر و ۲۰ سانتیمتر در نیویورک، سیلاب‌های ناشی از سندی رکورد جدیدی را در تاریخ بلایای طبیعی این ابرشهر بر جای گذاشت. رکورد قبلی به سال ۱۹۶۰ باز می‌گشت که ارتفاع سطح بالا آمدن آب ۳ متر ثبت شده بود. سندی همچنین عصر سه‌شنبه به بارش سنگین برف در ارتفاعات رشته کوههای آپالیشین انجامید. با رسیدن آمار جان باختگان این توفان در آمریکا به عدد ۴۰، مجموع کشته شدگان ابرتوفان سندی در کشورهای حوزه دریای کارائیب و آمریکای شمالی اکنون به ۱۰۰ نفر رسیده است.

خاموشی گسترده

بی‌برقی در نیویورک مردم را برای شارژ تلفن‌های همراه به خیابان و مغازه‌ها کشانده‌ است. فروافتادن درختان و دکل‌های برق میلیون‌ها خانه مسکونی را در ایالت‌های شرقی آمریکا در خاموشی فرو برده است. بسیاری از این مناطق نظیر محله‌هایی در شهر راکویل ایالت مریلند، تنها چند ساعت آخر روز دوشنبه را بدون برق سپری کردند اما بنابر گزارش وزارت انرژی آمریکا تا پایان روز سه شنبه همچنان حدود ۸ میلیون خانه بدون برق مانده‌اند. علاوه بر نیویورک که بیشترین خسارات را از توفان سندی متحمل شده، نیوجرسی دیگر ایالت شرقی آمریکا هم خسارات بی سابقه‌ای دیده‌است. قطارهای بین شهری که نیوجرسی و نیویورک را به هم وصل می‌کنند، احتمالا تا ۱۰ روز دیگر به سرویس عادی خود باز نخواهند گشت.

زندگی به نیویورک بازمی‌گردد

در همین حال مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک گفت که از روز چهارشنبه -دیروز- این شهر دوباره به جنب و جوش خواهد افتاد. او تاکید کرد: «البته در جاهایی که برق وجود داشته باشد». حدود ۷۵۰ هزار تن از ساکنان نیویورک سه‌شنبه شب (به وقت محلی) را نیز بدون برق به‌سر بردند.

پس از دو روز تعطیلی قرار بود که روز چهارشنبه بورس نیویورک کار خود را از سر بگیرد، اما مدارس تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهند بود.

برگزارکنندگان مسابقه دو ماراتون نیویورک هم تایید کردند که روز یکشنبه (۴ نوامبر / ۱۴ آبان) این مسابقه طبق برنامه قبلی برگزار خواهد شد. البته آنها نگران حمل‌ونقل درون‌شهری ۵۰ هزار شرکت‌کننده در این مسابقه و هزاران تماشاگر و مشوق این اتفاق ورزشی هستند، زیرا در روز یکشنبه هم متروی نیویورک قابل‌استفاده نخواهد بود. فرودگاه نیویورک باز شده و پروازهای داخلی و خارجی انجام شده‌است.

ویرانی جزایر کارائیب

«سندی» پیشتر در جزایر کارائیب ویرانی به بار آورده بود. این توفان روز ۲۴ اکتبر از هائیتی گذر کرد و دست‌کم ۶۸ کشته و خسارات مادی قابل توجهی برجا گذاشت. در جنوب این کشور نزدیک به ۷۰ درصد محصولات کشاورزی نابود شده است و شمار زیادی از حیوانات اهلی از بین رفته‌اند. وزارت کشاورزی این کشور اعلام کرده که بسیاری از کشاورزان در منطقه‌ توفان‌زده، تمام هستی خود را از دست داده‌اند و در معرض خطر گرسنگی قرار گرفته‌اند. در کوبا بیش از ۴ هزار ساختمان مسکونی ویران شده است.

تشکر یک جمهوری‌خواه سر‌سخت از اقدامات اوباما

همزمان با این تحولات میت رامنی، رقیب اوباما و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری فعالیت‌های تبلیغاتی خود را از سر گرفت. او روزسه‌شنبه (۳۰ اکتبر) در یک همایش تبلیغاتی در اوهایو شرکت کرد و قرار بود که دیروز، چهارشنبه، هم در سه برنامه‌ تبلیغاتی در فلوریدا سخنرانی کند. اما اوباما همچنان تمایلی به ادامه‌ مبارزه‌ تبلیغاتی نشان نمی‌دهد. او گفته است که ترجیح می‌دهد به ایالت توفان‌زده‌ نیوجرسی سفر کند و در کنار مردم باشد. در همین حال، کریس کریستی، فرماندار نیوجرسی که یک جمهوری‌خواه سرسخت است و از نامزدی میت رامنی در انتخابات هفته آینده حمایت می‌کند، روزسه‌شنبه در برابر خبرنگاران از اقدامات پیشگیرانه باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در زمینه مقابله با توفان تمجید کرد و آنها را بسیار موثر خواند.

او گفت: اقدامات پیشگیرانه رییس‌جمهوری که سریع و بدون درنظر گرفتن بوروکراسی رایج صورت گرفته‌اند، در کاهش خسارات موثر بوده‌اند. او افزود: «هرچه از او برای اقداماتش تشکر کنم، باز هم کم است».

هزینه‌های تعمیرات و پاکسازی خسارات توفان سندی تا این لحظه حدود ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده‌است که به مراتب کمتر از آخرین ابر توفان استوایی تحت عنوان کاترینا است که در سال ۲۰۰۵ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت وارد کرد.