گروه بین‌الملل- مجمع جهانی اقتصاد(WEF) برای دومین سال پیاپی هنگ‌کنگ را به عنوان برترین مرکز مالی جهان انتخاب کرد. علت این انتخاب فضای مناسب کسب‌و‌کار، شرایط مطلوب زیرساخت‌ها و نظام مالیاتی مساعد عنوان شده است.

به گزارش رویترز، در گزارش سالانه توسعه مالی مجمع جهانی اقتصاد عوامل گوناگونی مورد بررسی قرار گرفته و بر افزایش مراکز تجاری آسیا و تاثیر چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان تاکید شده است. این در شرایطی است که دیگر مراکز که تنها ارزش کل معاملات را درنظر می‌گیرند، معمولا نیویورک یا لندن را در مکان نخست مراکز مالی قرار می‌دهند.

اما مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد توقف بازارهای سرمایه، کندی رشد اقتصادی و کاهش اعتماد در سازمان‌های مالی، موجب شده است جایگاه شش مرکز مالی نسبت به سال ۲۰۱۱ تغییر نکند. جیانکارلو برونو، مدیر ارشد مجمع جهانی اقتصاد، دراین باره گفت:«نبود اطمینان درمورد اقتصاد کلان به همراه نگرانی مربوط به قانون‌گذاری مانع رشد صنعت مالی شده است.»

گرچه در گزارش مجمع جهانی اقتصاد به بهبود اندک برخی شاخص‌های مربوط به نظام بانکی اشاره شده است، اما این تنها نشان‌دهنده برداشتن گامی کوچک در مسیر طولانی احیای اقتصادی است.

در رتبه‌بندی مجمع جهانی اقتصاد برای سال ۲۰۱۲ ایالات متحده، بریتانیا، سنگاپور، استرالیا و کانادا پس از هنگ‌کنگ قرار گرفتند.

در این گزارش به عوامل قانونی و قانون‌گذاری، فضای کسب‌وکار، ثبات مالی، خدمات بانکی و غیربانکی، بازارها و دسترسی به آنها توجه شده است. در این گزارش آمده است: «به‌رغم پیشرفت‌هایی که در هنگ‌کنگ انجام شده است، بازار اوراق قرضه این منطقه نسبتا توسعه نیافته باقی مانده است و در بخش مالی آن باید آزادسازی کامل صورت گیرد.»

در رتبه‌بندی مراکز مالی جهان، ژاپن، سوئیس، هلند و سوئد در مکان‌های بعدی قرار دارند. در گزارش مجمع جهانی اقتصاد همچنین آمده است در شرایطی که کاهش اعتماد به کل نظام مالی، سرمایه‌گذاری را متوقف کرده است سیاست‌گذاران وظیفه خطیر بازگرداندن اعتماد به بازارها را برعهده دارند.