احسان ابطحی

هزینه مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ روز پنج‌شنبه از مرز ۲ میلیارد دلار گذشت. این هزینه‌ها از محل کمک شهروندان عادی آمریکایی و همچنین ثروتمندان این کشور تامین شده است که امیدوارند بتوانند بر گزینش رهبر آینده ایالات‌متحده تاثیر بگذارند.

از سوی دیگر باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده روز پنج‌شنبه در شیکاگو به پای صندوق‌ رای رفت و در انتخابات زودهنگام شرکت کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، آمار خیره‌کننده هزینه‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده، این انتخابات را به پر‌هزینه‌ترین انتخابات تاریخ مدرن آمریکا تبدیل کرده است.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری دموکرات ایالات‌متحده و میت رامنی، رقیب جمهوری‌خواه او که پیشتر فرماندار ایالت ماساچوست بوده است حدود ۷/۱ میلیارد دلار هزینه مبارزات انتخاباتی کرده‌اند.

به علاوه نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار از محل کمک‌های «کمیته اقدام سیاسی» از اوایل سال ۲۰۱۱ میلادی و کمک‌های ده‌ها میلیون دلاری گروه‌های غیر‌انتفاعی که آگهی‌های مرتبط با انتخابات را در دست دارند تامین شده است.

اوباما، حزب دموکرات و کمیته‌های در‌آمدزایی در ۱۵ روز نخست اکتبر موفق شده‌اند ۸/۸۸ میلیون دلار در‌آمدزایی کنند در شرایطی که در این مدت کمیته‌های درآمد‌زایی رامنی موفق شده‌اند ۸/۱۱۱ میلیون دلار پول جمع‌آوری کنند.

بیشتر این در‌آمد‌زایی‌ها از طرف دو گروه طرفدار رامنی انجام شده است. یکی از این‌ گروه‌ها، گروه «آمریکن کراس رودز» است که یک کمیته اقدام سیاسی است، به جمهوری‌خواهان گرایش دارد و پیوند‌های بسیار عمیقی با کارل رو، مشاور سیاسی جورج بوش، رییس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده دارد. گزارش ها حاکی از آن است که این گروه موفق شده است تا ۱۵ اکتبر دست‌کم ۷۹ میلیون دلار در‌آمد‌زایی داشته‌باشد. «بازیابی آینده ما» گروه دیگری است که توسط نزدیکان میت رامنی بنیانگذاری شده است. گزارش شده که این گروه هم موفق به جمع‌آوری ۶/۱۳۰ میلیون دلار شده است. از سوی دیگر گروه «اولویت‌های ایالات‌متحده آمریکا» که یک گروه هوادار باراک اوباما است و از طرف دو نفر از دستیاران سابق رییس‌جمهوری تاسیس شده‌ هم موفق به کسب ۸/۶۲ میلیون دلار شده است.

این در شرایطی است که در انتخابات سال ۲۰۰۸ میلادی ستاد‌های انتخاباتی طرفین موفق به کسب ۸/۱ میلیارد دلار شده‌بودند.

این برای نخستین بار است که هر دو نامزد اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از دریافت کمک‌های دولتی خودداری کرده‌اند. اوباما و رامنی هر دو می‌توانستند ۱۰۰ میلیون دلار از محل اعتبار پرداخت‌کنندگان مالیات برای تقویت ستاد‌های انتخاباتی‌شان دریافت کنند؛ اما هر دو نامزد دریافت این کمک را رد کردند. این دو به درستی این ریسک را پذیرفتند که می‌توانند بدون دریافت این کمک‌ها پول بیشتری دریافت و هزینه کنند.

در سال ۲۰۰۸ میلادی اوباما به نخستین نامزد انتخاباتی تبدیل شد که از دریافت کمک‌های دولتی خودداری کرد، اما رقیب جمهوری‌خواه او یعنی جان مک‌کین، سناتور ایالت آریزونا این کمک‌ها را پذیرفت.

اوباما در انتخابات شرکت کرد

همزمان با این تحولات باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده روز پنجشنبه در انتخابات زود‌هنگام شرکت کرد و به نخستین رییس‌جمهوری ایالات‌متحده تبدیل شد که پیش از روز انتخابات رای خود را به صندوق می‌اندازد. او که به شیکاگو واقع در ایالت ایلینویز رفته‌بود گواهینامه رانندگی خود را به مسوولان حوزه انتخاباتی نشان داد و رای خود را به صندوق انداخت. هدف اوباما از این اقدام تشویق مردم به شرکت در انتخابات پیش از روز ششم نوامبر - ۱۶ آبان ماه- بوده است.

به این ترتیب اوباما که پیش از انتخاب به عنوان رییس‌جمهوری سناتور ایالت ایلینویز بود به نخستین رییس‌جمهوری تبدیل می‌شود که پیش از روز انتخابات رای خود را به صندوق می‌اندازد.

ماسک‌های اوباما از رامنی بیشتر می‌فروشد

همزمان و در اوج رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، فروش ماسک‌های هالووین دو نامزد این انتخابات؛ یعنی باراک اوباما و میت رامنی نیز خود به یک موضوع رقابتی تبدیل شده است.

به گزارش یورونیوز، ۶۰ درصد از ماسک‌های فروخته شده متعلق به رییس‌جمهوری کنونی آمریکا و ۴۰ درصد هم متعلق به رقیب جمهوری‌خواه او بوده ‌است. فروشی که به گفته برخی‌ها یکی از روش‌های پیش‌بینی فاتح انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور است.

یکی از فروشندگان این ماسک‌ها هم می‌گوید: «فروش ماسک‌های اوباما کمی بیشتر از میت رامنی بوده است. این موضوع، موضوع جالبی است، زیرا میزان فروش با نتیجه نظرسنجی‌ها تطابق دارد.» بنابر گزارش‌ها، میزان فروش ماسک‌های جان مک کین در سال ۲۰۰۸ به میزان فروش ماسک‌های میت رامنی بوده است. از سوی دیگر میانگین نظر‌سنجی‌های مختلف نشان می‌دهند میت رامنی با ۹/۴۷ درصد آرا از باراک اوباما با ۴۷ درصد آرا پیش است. اما وبلاگ تخصصی نیویورک‌تایمز که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را مورد بررسی قرار می‌دهد شانس پیروزی اوباما در انتخابات را ۱/۷۳ درصد و بخت پیروزی رامنی را ۹/۲۶ درصد بر‌آورد کرده است که دلیل آن پیشتاز بودن اوباما در ایالت‌های کلیدی و سر‌نوشت‌ساز است.