توافق جدید اروپایی‌ها

توافق بروکسل برای نظارت سخت‌تر بر بانک‌ها

گروه بین‌الملل- نخستین روز از نشست دو روزه سران اتحادیه اروپا در بروکسل با توافق بر سر ایجاد یک مکانیسیم نظارت بر نهادهای بانکی و مالی حوزه یورو به پایان رسید.

به گزارش یورو نیوز، در پی اعلام این خبر، آنگلا مرکل تاکید کرد برای اجرایی کردن این طرح «زمان زیادی لازم است». بسیاری بر این باورند که صدراعظم آلمان تا سپتامبر سال آینده میلادی یعنی زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور زمان خواهد خرید.

خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا با تاکید بر اینکه «گفت‌وگو‌ها طولانی و در سطح جامع و کاملی صورت گرفتند» گفت: «نهاد ناظر جدید قادر خواهد بود در صورت لزوم در عملکرد تمامی بانک‌های حوزه پولی یورو مداخله کند. این قاعده شامل دولت‌هایی که در حوزه پولی یورو نیستند نیز، در صورت تمایل آنها، عملی خواهد بود. و یکپارچگی بازار نیز کاملا حفظ خواهد شد.» فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه در حاشیه دومین روز این نشست در روزجمعه به خبرنگاران درباره تصمیم روز پنج‌شنبه گفت: «روز گذشته توافقی صورت گرفت که خوب بود و همه بانک‌ها را در یک مکانیسم درنظرآورد. این توافق خوبی است که باید به همین صورت اخذ می‌شد.»

ایجاد یک اتحادیه موثر بانکی در اروپا با در نظر گرفتن نقش صندوق بین‌المللی پول و بازارها، به عنوان گام نخست برای پایان بحران سه ساله مالی در منطقه یورو به شمار می‌رود.

وزیران اقتصاد و دارایی اعضای اتحادیه اروپا موازین قانونی این طرح را تا پایان سال‌جاری میلادی تدوین و در سال ۲۰۱۳ نیز این طرح اجرایی می‌شود. خبرنگار یورونیوز می‌گوید: «همانطور که پیش‌بینی می‌شد سران اروپا در پایان نخستین روز از نشست بروکسل و پس از ساعت‌ها گفت‌وگو و مذاکره به نتیجه‌ چشمگیری نرسیدند مگر تاکید بر تصمیم اعمال نظارت سخت‌تر بر نهادهای بانکی و مالی. تصمیمی که پیش‌تر، در ماه ژوئن گذشته نیز مطرح شده بود.»

تظاهرات و اعتصاب یونانی‌ها آتن را فلج کرد

تظاهرات مردم یونان در اعتراض به سیاست‌های سختگیرانه اقتصادی در شهر آتن به خشونت کشیده شد و مرد ۶۵ ساله‌ای بر اثر حمله قلبی درگذشت.

نیروهای پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان که شمار آنها حدود چهل هزار نفر تخمین‌زده شده است، اقدام به استفاده از گاز اشک‌آور کردند.

این تظاهرات که در آستانه نشست رهبران اروپایی در بروکسل انجام شد، یکی از خشن‌ترین اعتراض‌های مردم یونان در چند هفته اخیر است. یونانیان در این روز به‌دعوت دو اتحادیه کارگری بزرگ این کشور و در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی دولت، دست از کار کشیدند و با بستن اکثر اماکن و مغازه‌ها، خیابان‌های آتن و یونان را به حالت نیمه تعطیل درآوردند. یکی از متعرضان با اشاره به نشست رهبران اروپایی می‌گوید: «هیچ کارگری در یونان نیست که زندگی اش بدتر نشده باشد. ما دیگر به آنها اطمینان نداریم، آنها از هر سو به ما فشار می‌آورند.»

معترض دیگری می‌افزاید: «امیدوارم آنها ما را ببینند. به آنها می‌گوییم که واکنش نشان می‌دهیم و اجازه نخواهیم داد که این اقدامات علیه کارگرها انجام شود.»

با این اعتصاب سراسری ۲۴ ساعته، مدارس و ادارات مالیات تمام روز بسته شدند، کشتی‌های تفریحی در بندرگاه‌ها ماندند و بیمارستان‌ها به ارائه خدمات اورژانس بسنده کردند.

همچنین، اعتصاب کارکنان برج‌های مراقبت به مدت چند ساعت‌ پرواز هواپیما‌ها را ناممکن ساخت و برنامه حرکت مترو و حمل‌ونقل عمومی نیز مختل ‌شد.

یونانیان که پس از جنگ جهانی دوم، بد‌ترین بحران را از سر می‌گذرانند نسبت به عملکرد دولتمردان خود و اقتصاد نابسامان کشورشان خشمگین هستند.

اعتصاب سراسری و تظاهرات یونانیان در روزی صورت گرفت که در آن سران اتحادیه اروپا در بروکسل گرد آمدند تا درنشستی به بحران اقتصادی در اتحادیه بپردازند.

تظاهرات گسترده در اسپانیا

مادرید، پایتخت اسپانیا هم، برای سومین روز پیاپی شاهد برگزاری تظاهراتی گسترده بود. هزاران آموزگار، دانشجو، دانش آموز و والدین آنها، روز پنج‌شنبه در اعتراض به تدابیر ریاضتی دولت و اصلاحات نظام آموزشی این کشور راهپیمایی کردند و خواستار استعفای وزیرعلوم و آموزش پرورش شدند.

دبیر کل اتحادیه دانشجویان گفت: «[در این روز‌ها] بیش از سه میلیون جوان به خیابان‌ها ریختند تا به نحو دموکراتیک مخالفتشان را با حزب حاکم نشان دهند و بگویند اجازه نخواهند داد دولت نظام آموزشی را نابود کند.»

دولت ماریانو راخوی در ادامه تدابیر سختگیرانه، از ابتدای سال جدید تحصیلی، مالیات بر ارزش افزوده تمامی کالا‌ها از جمله لوازم تحریر را که پیش‌تر تنها ۴ درصد بود به ۲۱ درصد افزایش داد.

علاوه بر این، وزارت آموزش و پرورش برای کاهش هزینه‌های خود، بخش اعظم کمک‌های مالی و بورس‌های تحصیلی دانشجویان را لغو کرد و لایحه حذف سه هزار فرصت شغلی آموزگاران را به اجرا گذاشت.

عکس: دویچه وله