گروه بین‌الملل- بانک جهانی اعلام کرد اقتصاد جهان برای جذب نیروی کار جوان، بهبود توسعه یافتگی، قدرتمند کردن زنان و جلوگیری از آشوب باید در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰، ششصد میلیون شغل جدید ایجاد کند. به گزارش بلومبرگ، کمتر از دو سال پس از آن که فقدان فرصت شغلی موجب قیام مردمی و سرنگونی رهبران مصر و تونس شد، بانک جهانی روز دوشنبه در گزارش توسعه جهانی خود اعلام کرد اشتغالزایی باید در اولویت دولت‌ها قرار گیرد. براساس این گزارش تاثیر اشتغالزایی فراتر از حوزه اقتصادی است و اساس توسعه به شمار می‌رود.

جیم یونگ کیم، رییس بانک جهانی، درباره این گزارش گفت:«تغییرات جمعیتی، پیشرفت‌های تکنولوژی و تاثیر بحران مالی جهانی چشم‌انداز مشاغل را در اقتصادهای سراسر جهان تغییر می‌دهد. کشورهایی که خود را با این تغییرات وفق دهند و بر چالش‌ اشتغالزایی غلبه کنند به افزایش چشمگیر استانداردهای زندگی، رشد بهره‌وری و جامعه منسجم‌تر دست خواهند یافت.» به دلیل کندی رشد اقتصادی جهان، بسیاری از کشورها پس از پشت‌سر گذاشتن بدترین رکود اقتصادی از جنگ جهانی دوم تاکنون، هنوز از نظر اشتغالزایی به شرایط پیش از بحران بازنگشته‌اند. براساس گزارش بانک جهانی دولت‌ها باید شغل‌های متناسب با نیازهایشان را شناسایی کنند و به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این مشاغل مشوق ارائه دهند.

بانک جهانی اعلام کرد تا سال ۲۰۲۰ به ۶۰۰ میلیون شغل به خصوص در آسیا و کشورهای زیر آفریقا نیاز است. براساس تخمین دفتر سرشماری آمریکا جمعیت کنونی جهان اندکی بیش از ۷ میلیارد نفر است. در گزارش بانک جهانی آمده است شغل نگرشی را که افراد از خود دارند و همچنین چگونگی برخورد با دیگران را شکل می‌دهد. جوانان ممکن برای جبران فقدان هویت و احساس تعلقی که شغل می‌تواند اینجاد کند، به عضویت در گروه‌ها و دسته‌ها روی آورند.

به دلیل تفاوت توسعه‌یافتگی، ترکیب جمعیتی و قدرت سازمانی کشورها، چالش‌های آنها در اشتغالزایی متفاوت است. بنابراین دولت‌ها باید مشاغلی که بیشترین تاثیر را در توسعه دارند تعریف کنند و به بخش خصوصی برای ایجاد این مشاغل مشوق ارائه دهند. بخش خصوصی ۹۰ درصد مشاغل جهان را به خود اختصاص داده است. بر اساس گزارش بانک جهانی دولت‌ها مسوول ایجاد ثبات در بخش اقتصاد کلان و ایجاد فضای مطلوب برای کسب‌وکار هستند.