گروه بین‌الملل- پس از هفته‌ها کشمکش، کمیته امور دفاعی سنای ایالات‌متحده به چاک هیگل برای احراز پست وزارت دفاع این کشور چراغ سبز نشان داد. به‌رغم مخالفت یکپارچه هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه هیگل، ۱۴ عضو این کمیته به او رای دادند.

به گزارش دویچه‌وله، کمیته امور دفاعی سنای آمریکا روز سه‌شنبه به چاک هیگل، نامزد پیشنهادی باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، برای احراز مقام ریاست پنتاگون رای داد. ۱۴ تن از اعضای این کمیسیون به هیگل رای مثبت دادند. با توجه به ۱۱ رای منفی و یک رای ممتنع در این رای‌گیری، می‌توان گفت که هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه هیگل تقریبا یکپارچه علیه او رای داده‌اند. اکنون باید کل سنا این انتخاب را تایید کند تا هیگل بتواند رییس پنتاگون شود.

دموکرات‌ها در سنای آمریکا اکثریت دارند و اگر چه انتخاب هیگل تا حدودی قطعی به نظر می‌رسد، ولی جمهوری‌خواهان می‌توانند با بحث‌های بی‌پایان این مساله را به درازا بکشند. با این همه کاخ سفید خوش‌بین است که هیگل بتواند موافقت سنا را جلب کند.

رای‌گیری در این‌باره احتمالا در همین هفته برگزار می‌شود. واشنگتن پست حتی از احتمال رای‌گیری در روز چهارشنبه -دیروز- خبر داده بود.

اوباما در اوایل ماه ژانویه، هیگل را به عنوان جانشین لئون پانه‌تا پیشنهاد کرد که قرار است بازنشسته ‌شود. هیگل که سناتور پیشین جمهوری‌خواه از ایالت نبراسکا است، در میان هم‌‌‌‌‌‌‌‌حزبی‌های خود مخالفان فراوانی دارد. او در زمان ریاست‌جمهوری جرج دبلیو بوش، آشکارا با جنگ عراق مخالفت کرد.

هیگل که از کهنه‌ سربازان آمریکایی در جنگ ویتنام به شمار می‌رود، مانند اوباما بیش از هر چیز طرفدار دیپلماسی و گفت‌وگو برای حل بحران‌هاست و کاربرد قهر نظامی را به عنوان آخرین ابزار می‌نگرد.

سخنان هیگل در این زمینه باعث شد که نه تنها بسیاری از هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه او، بلکه گروه‌های صهیونیست در آمریکا با او به مخالفت برخیزند.

گفته می‌شود که هیگل در جریان پرسش و پاسخ در کمیسیون امور دفاعی سنا توانسته است برخی از تردیدها در مورد سیاست‌های آینده‌‌ خود را برطرف کند. اگر چه تلاش او در این زمینه بر روی همه‌ جمهوری‌خواهان تاثیر یکسانی نداشته است.

او که در سخنان خود یک بار از اصطلاح «لابی یهودی» یاد کرده بود، سپس در نامه‌ای به یکی از سناتورهای یهودی آمریکا نوشت که «اصطلاح بدی» به کار برده است.

او همچنین از اینکه ۱۴ سال پیش انتصاب سفیری همجنس‌گرا را به تندی تفسیر کرده بود عذر‌خواهی کرده است. این اقدامات راه را برای تایید او در کمیسیون امور دفاعی سنا هموار کرد.