گروه بین‌الملل- فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه با اعلام اینکه سوریه در برابر چشمان جامعه جهانی در حال فروپاشی است شورای امنیت را به اقدامی فوری برای خارج ساختن سوریه از بحران کنونی فراخواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، اخضر ابراهیمی،‌ فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه روز سه‌شنبه در اظهاراتی در برابر اعضای شورای امنیت اعلام کرد: نظام سوریه هنوز قادر به حفظ قدرت است و شاید بشار اسد، رییس جمهوری سوریه بتواند در حال حاضر قدرت را نگه دارد اما باید بگویم که سوریه در برابر چشم‌های جامعه جهانی در حال فروپاشی و نابودی است. ابراهیمی همچنین با بیان اینکه هیچ پیشرفتی در تلاش‌های صورت گرفته برای برقراری صلح و ثبات در سوریه دیده نمی‌شود از شورای امنیت خواست تا اقدامی جدی در خصوص سوریه انجام دهند.

علاوه بر این، روز چهارشنبه ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد: مسکو پیشنهادهای جدید اخضر ابراهیمی نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه را در مورد اوضاع جاری این کشور بررسی می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، چورکین در جمع خبرنگاران روس افزود: ابراهیمی پیشنهادهایی متشکل از چند ماده را برای مشخص‌تر کردن توافق‌های ۳۰ ژوئن ۲۰۱۲ «گروه اقدام» در ژنو مطرح کرده است.

نشست «گروه اقدام درباره سوریه» با شرکت پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و برخی همسایگان سوریه سی ام ژوئن ۲۰۱۲ در ژنو سوئیس برگزار شد که نتیجه آن امضای توافقنامه‌ای در شش بند از جمله توقف خشونت‌ها، آغاز گفت‌و‌گوهای فراگیر ملی، دسترسی مردم سوریه به کمک‌های انسان‌دوستانه و جلوگیری از هر گونه دخالت خارجی در امور داخلی سوریه بود.

وی افزود: در آن زمان «گروه اقدام» متشکل از وزیران امور خارجه کشورهای عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل از جمله روسیه و همچنین نمایندگان کشورهای همجوار روسیه درخصوص اصول حل‌و‌فصل مساله سوریه مانند تشکیل دولت موقت در این کشور به توافق رسیدند.

بنابر گزارش ریانووستی، «اخضر ابراهیمی» روز چهارشنبه پس از پایان نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در پشت درهای بسته که در آن گزارش وی در مورد راه‌های حل‌و‌فصل بحران سوریه استماع شد، در جمع خبرنگارن گفت: طرح حل‌و‌فصل بحران سوریه به شکل فعلی خود قابل اجرا نیست و شورای امنیت سازمان ملل متحد باید عمل کند.

بر پایه گزارش خبرگزاری روسی، ابراهیمی توضیح نداد که در انتظار انجام چه اقداماتی درخصوص تحولات جاری سوریه از سوی شورای امنیت است.

روسیه بر خلاف اردوگاه غربی- عربی با هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی سوریه به شدت مخالف است و بر لزوم حل‌و‌فصل مسائل این کشور به دست خود سوری‌ها تاکید دارد.

مسکو در راستای این سیاست تاکنون با همراهی پکن سه قطعنامه ضد سوری شورای امنیت سازمان‌ملل را رد کرده است.

این در شرایطی است که به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل در نشست کشورهای کمک‌کننده به سوریه در کویت از همه طرف‌های درگیر در این کشور خواست به نام انسانیت خشونت‌ها را متوقف کنند.

بان افزود که سوریه اکنون به شدت نیازمند افزایش کمک‌های بشر دوستانه است، اما کمک‌‌هایی که تاکنون ارائه شده ناچیز است.

وی از جامعه بین‌الملل خواست کمک‌های بیشتری به سوریه ارائه کنند، این در حالی است که فقط ۱۸ درصد از کمک‌هایی که سازمان ملل به دنبال جمع‌آوری آن برای نزدیک به چهار میلیون آواره سوری در داخل و خارج از کشور است، جمع‌آوری شده است.

از سوی دیگر، در مجموع حدود ۳۵۰ سرباز آلمانی با واحدهایی از آمریکا و هلند در ترکیه مستقر شده‌اند. وظیفه این واحد‌ها دفاع از خاک ترکیه در برابر حملات موشکی احتمالی سوریه اعلام شده است.

ارتش آلمان روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که موشک‌های پاتریوت این کشور در شهر «قهرمان مرعش» ترکیه در نزدیکی مرز سوریه مستقر شده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از دویچه وله، در این بیانیه آمده است که دو سیستم دفاع موشکی آلمان دوشنبه شب آماده بهره‌برداری شده‌اند.

شهر قهرمان مرعش حدود ۱۰۰ کیلومتر با مرز سوریه فاصله دارد. در مجموع حدود ۳۵۰ سرباز آلمانی با واحدهایی از آمریکا و هلند در ترکیه مستقر شده‌اند. وظیفه این واحد‌ها دفاع از خاک ترکیه در برابر حملات موشکی احتمالی سوریه است.