مونا مشهدی رجبی - بحران اقتصادی دنیا سبب شد تا حجم تجارت در اغلب کشورها کاهش یابد. بر طبق گزارش سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی در سه ماه اول سال 2009 میلادی ارزش صادرات کشورهای گروه هفت 5/9‌درصد نسبت به سه ماه آخر سال قبل کاهش یافت در حالی که نرخ کاهش ارزش وارداتی این کشورها برابر با 6/5‌درصد بوده است.

کاهش حجم و ارزش تجاری کشورهای صنعتی در سه ماه اول سال از آن جهت اهمیت دارد که این کشورها تنزل ارزش تجاری را در ماه‌های ﭘایانی سال هم تجربه کرده بودند. در سه ماه آخر سال ۲۰۰۸ میلادی حجم صادرات کشورهای گروه هفت نسبت به سه ماه ﭘیش از آن ۹/۷‌درصد و حجم وارداتی آن ۴/۶‌درصد نسبت به سه ماه قبل از آن کاهش یافته بود.
سازمان توسعه و همکاری‌های تجاری اعلام کرد: از فوریه سال 2008 میلادی تاکنون کشورهای گروه هفت همواره با کسری تراز تجاری روبه‌رو بودند. بیشترین میزان کسری تجاری در این کشورها در جولای سال قبل بود که کسری تراز تجاری این کشورها معادل 8/69میلیارد دلار آمریکا بود. کمترین کسری تراز تجاری در این بازه یک سال و چند ماهه به فوریه سال قبل اختصاص داشت که مبلغ کسری تراز تجاری برابر با 3/56میلیارد دلار آمریکا بود.
در سه ماه آخر سال ۲۰۰۸ میلادی حجم صادرات ۸/۷‌درصد و حجم واردات ۱/۵‌درصد نسبت به سه ماه اول سال قبل کاهش ﭘیدا کرد. در این بازه زمانی حجم صادرات کشور ژاﭘن ۳/۱۹‌درصد تنزل یافت که دو برابر نرخ کاهش حجم صادرات کشورهای گروه هفت است. این کشور که اقتصادی صنعتی دارد و درآمد زیادی از صادرات تولیداتش به دست می‌آورد در سال ۲۰۰۹ میلادی با مشکلات اقتصادی بزرگی روبه‌رو است که یکی از آنها کاهش درآمد صادراتی و دیگری کاهش حجم فعالیت‌های تولیدی و صنعتی است. در سه ماه آخر سال ۲۰۰۸ میلادی حجم واردات کشور ژاﭘن ۶/۴‌درصد کاهش یافت. نرخ کاهش سالانه صادرات صنعتی‌ترین کشور آسیا در سال ۲۰۰۸ میلادی برابر با ۱/۲۰‌درصد و نرخ کاهش صادرات آن معادل ۸/۶‌درصد بود.
در سه ماه اول سال 2009 میلادی کشور آلمان نیز با کاهش حجم تجاری روبه‌رو شد. آلمان صنعتی‌ترین کشور اروﭘایی است و در سال 2008 میلادی به دلیل تنزل سطح تقاضا برای تولیداتش با مشکلات زیادی روبه‌رو بود. در سه ماه آخر سال 2008 میلادی حجم صادرات آلمان 9‌درصد و حجم واردات این کشور 1/6‌درصد کاهش ﭘیدا کرد. این در حالی است که نرخ کاهش صادرات آلمان در سه ماه اول سال 2009 میلادی 8/7‌درصد و نرخ کاهش واردات 5/6‌درصد بوده است.
از طرف دیگر از نیمه دوم سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون قیمت کالاهای تولیدی و صنعتی در جهان کاهش ﭘیدا کرده است. مطالعات نشان می‌دهد در سه ماه آخر سال ۲۰۰۸ میلادی ارزش تجارت کالا و خدمات در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی به ﭘایین‌ترین سطح طی ۴ سال اخیر رسیده است. در این بازه سه ماهه ارزش تجاری کشورهای عضو این سازمان ۶/۱۸‌درصد کمتر از سه ماه ﭘیش از آن بود. در این بخش جدول ارائه شده توسط این سازمان را می‌بینید. خالص ذکر شده در جدول خالص تجاری است که مابه‌التفاوت ارزش صادراتی از هزینه وارداتی است.