آوایی محزون

شادی آذری- گردهمایی سنتی روز کارگر در مکزیک به دلیل آغاز پنج روزی که می‌بایست در آن از فعالیت‌های غیرضروری اجتناب می‌شد، لغو گردید. رییس‌جمهوری این کشور، فیلیپه کالدرون، همه مسابقات ورزشی و کنسرت‌ها را تعطیل کرد و دستور تعطیلی همه نوشیدنی فروشی‌ها و باشگاه‌های شبانه را صادر کرد و راهکارهایی همگانی را برای دور نگه‌داشتن مردم از خطر طی روزهای اول تا پنجم ماه مه ارائه داد. این آخرین تلاش او برای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای خوکی بود. به نظر می‌رسد این دستورات نامربوط است؛ چون به هر حال مردم شهر مکزیکو سیتی بیشتر روزهای هفته گذشته را در خانه مانده بودند و مدارس چندین روز تعطیل بود. یک بررسی نشان می‌دهد که نتیجه این وضعیت وارد آمدن خسارتی حداقل ۵۵‌میلیون دلاری در هر روز برای صنایع خرده‌فروشی و خدمات این شهر بود.

اکنون تاثیری که آنفلوآنزای خوکی بر اقتصاد کشور مکزیک بر جای گذاشته بیش از پیش روشن است. ممنوعیت فعالیت رستوران‌هایی که مشتریان در آن‌ها می‌نشستند، هزینه‌ای را که این بحران بر اقتصاد شهر مکزیکو‌سیتی تحمیل می‌کرد، دو برابر کرده است. این شهر به عنوان پایتخت مکزیک یک پنجم تولید ناخالص داخلی کشور را تامین می‌کند و این در شرایطی است که وضعیتی مشابه، سایر شهرها را هم با مشکل مواجه کرده است.

بازارهای مالی هم واکنش نشان داده‌اند. از روز ۲۴ آوریل که وضعیت فوق‌العاده آغاز شد، بازار سهام این کشور شاهد افتی ۳‌درصدی شد که افت ۱۵‌درصدی سهام شرکت عامل فرودگاه‌های کشور در صدر این کاهش‌ها بود. ارزش پول این کشور، پزو، هم در برابر دلار تا ۴‌درصد سقوط کرد. البته پس از آن در واکنش به این خبر که بانک توسعه آمریکایی قرار است ۳‌میلیارد دلار به این کشور وام دهد تا با آنفلوآنزای خوکی و بحران اقتصادی مقابله کند، ارزش پزو کمی افزایش یافت.

صنعت جهانگردی مکزیک هم زیان دیده است. تا کنون آمریکا، کانادا و برخی از کشورهای اروپایی به شهروندان خود هشدار داده‌اند که از سفرهای غیر‌ضروری به مکزیک اجتناب کنند. آرژانتین هم پروازهایی را که از مکزیک به این کشور برمی‌خواست به حال تعلیق درآورد و بسیاری از موسسه‌های تورهای جهانگردی این کشور سفرهایشان را به مکزیک لغو کردند. اتحادیه اروپا در برابر درخواست فرانسه برای تعلیق پروازهای مکزیک مقاومت کرده است؛ اما پیش‌بینی می‌شود ممنوعیت‌های بیشتری اعمال شود.

این موضوع تا زمانی‌که محدودیت‌ها ادامه یابد، اقتصاد مکزیک را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار خواهد داد. کشور مکزیک در سال ۲۰۰۷ پذیرای بالغ‌بر ۴/۲۱‌میلیون جهانگرد بود و از این محل ۱/۱۴‌میلیارد دلار درآمد کسب کرده بود.

بانک جهانی ۲۵‌میلیون دلار کمک فوری به مکزیک اختصاص داده است تا به‌وسیله آن داروهای لازم برای مقابله با آنفلوآنزای خوکی را خریداری کند. به علاوه اعتباری ۴۷‌میلیارد دلاری را با همراهی صندوق بین‌المللی پول برای پیشگیری از بحران اختصاص داده بود. این بانک انتظار نداشت از این اعتبار استفاده کند؛ اما آنفلوآنزای خوکی خبر نکرده بود.