اعتراض گسترده به پرتاب موشک کره شمالی

گروه بین‌الملل - کره شمالی دیروز، یکشنبه بدون توجه به درخواست‌های جامعه جهانی یک موشک را بر فراز اقیانوس آرام پرتاب کرد.

دولت‌های کره جنوبی و آمریکا اعلام کردند که این پرتاب ساعت ‌٣٠/١١ دیروز به وقت محلی از سکوی پرتاب ساحلی موسودان - ری واقع در شمال شرقی کره شمالی صورت گرفت. این موشک چند مرحله‌ای به سمت اقیانوس آرام پرتاب شد و ظرف هفت دقیقه‌ به حریم هوایی ژاپن رسید. در پی درخواست ژاپن که دقایقی پس از پرتاب این موشک صورت گرفت، شورای امنیت سازمان ملل با برگزاری یک جلسه اضطراری در بعد از ظهر دیروز در نیویورک موافقت کرد.

کره جنوبی اقدام کره شمالی در پرتاب این موشک را «بی فکر و عجولانه» و آمریکا آن را «تحریک‌کننده» خواند و ژاپن اعلام کرد که شدیدا به این پرتاب معترض است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد «گام‌هایی مناسب را برخواهیم داشت تا کره شمالی متوجه شود که نمی‌تواند بدون پرداخت هزینه، امنیت دیگر کشورها را تهدید کند.»

کره شمالی که هفته ها قبل مدعی بود قصد دارد با این موشک یک «ماهواره مخابراتی تجربی» را به مدار زمین بفرستد اعلام کرده است که ماهواره مذکور با موفقیت در مدار زمین قرار گرفته است. اما همسایگان کره شمالی این کشور را متهم می‌کنند که تحت پوشش پرتاب ماهواره، یک موشک بالستیک را آزمایش کرده است. کره شمالی پرتاب موشک را بخشی از «برنامه فضایی صلح‌‌آمیز» خود اعلام کرده است.

همسایگان کره شمالی، به ویژه کره جنوبی و همچنین آمریکا درباره نیات واقعی این اقدام تردید دارند و معتقدند هدف اصلی آن، آزمایش یک موشک بالستیک موسوم به «تائه پودونگ-۲» (Taepodong-۲) است.

کره شمالی موشک «تائه پودونگ-۲» را در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۶ آزمایش کرد و سه ماه پس از آن نیز یک انفجار هسته ای آزمایشی انجام داد.

لی دونگ کوان، سخنگوی رییس‌جمهوری کره جنوبی، دیروز به خبرنگاران گفت: ما نمی‌توانیم یاس و ناامیدی و تاسف خود نسبت به اقدام عجولانه کره شمالی را پنهان کنیم.

وی افزود: پرتاب این موشک دوربرد یک تهدید جدی علیه امنیت شبه جزیره کره و جهان است. تاکئو کاوامورا، دبیر کابینه ژاپن اظهار داشت: مشخص نیست آیا آن طور که کره شمالی مدعی است، این موشک به همراه یک ماهواره پرتاب شده است یا خیر. کاوامورا افزود: حتی اگر یک ماهواره پرتاب شود، ما آن را یک آزمایش موشک بالستیک می‌دانیم و فکر می‌کنیم این موضوع باید در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شود. به شدت نگران این مساله هستیم و شدیدا به آن اعتراض داریم.

سخنگوی وزارت دفاع ژاپن اظهار داشت: بخش اول این موشک در حدود ‌٢٨٠‌کیلومتری ساحل غربی آلیتا و در آبهای بین ژاپن و شبه جزیره کره، جدا شده است. بخش دوم قرار است در نقطه‌ای در حدود ‌١٢٧٠ کیلومتری ساحل شمال شرقی ژاپن از این موشک جدا شود.

در پی این اقدام جسورانه کره شمالی، باراک اوباما اعلام کرد تا پایان سال میلادی جاری اجلاسی جهانی برای بحث درباره جلوگیری، کاهش و در نهایت از میان برداشتن تسلیحات اتمی برگزار خواهد کرد.

او در پراگ روش خود را برای کند کردن روند گسترش تسلیحات اتمی موجود، تشریح کرد. این سخنرانی وی در محور سخنرانی‌های گردهمایی کشورهای اروپایی قرار گرفت. اوباما در سفری ۸ روزه به کشورهای اروپایی به سر می‌برد. از سوی دیگر تظاهرات گسترده‌ای در مخالفت با این اقدام کره شمالی در کره جنوبی صورت گرفت که در آن تصویر رهبر کره شمالی، کیم جونگ ایل به آتش کشیده شد.