مونا مشهدی رجبی - سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد در گزارش تازه خود کشورهای جهان را از نظر شاخص رقابت صنعتی رتبه‌بندی کرده است. بر طبق این گزارش که «توسعه صنعتی سال 2009» نام دارد فاکتورهایی از جمله سرانه ارزش افزوده بخش صنعت، ‌سرانه صادرات صنعتی،‌ سهم ارزش افزوده بخش صنعت در تولید ناخالص داخلی، سهم صادرات صنعتی در کل صادرات، ‌سهم تولیدات با تکنولوژی بالا و متوسط در ارزش افزود، و سهم صادرات با تکنولوژی بالا و متوسط در صادرات صنعتی مورد ارزیابی قرا می‌گیرد و برایند این فاکتورها سازنده شاخص توسعه صنعتی سازمان ملل خواهد بود که مبنای طبقه‌بندی کشورهای مختلف جهان است.

این شاخص عددی بین صفر تا یک است که هر چه شاخص رقابت صنعتی کشوری به یک نزیک‌تر باشد نشان‌دهنده قدرت بیشتر آن در رقابت بین‌المللی است و هر چه به عدد صفر نزدیکتر باشد نشان‌دهنده ضعف آن در این عرصه است. گزارش توسعه صنعتی سازمان ملل متحد بر مبنای آمار سال ۲۰۰۵ میلادی تهیه شده است و برای تکمیل آن از اطلاعات موجود از سال ۲۰۰۰ میلادی نیز استفاده شده است. بالاترین شاخص رقابت صنعتی به کشور سنگاپور اختصاص دارد که نه تنها در سال ۲۰۰۵ میلادی بلکه در سال ۲۰۰۰ میلادی نیز جایگاه اول جدول را داشته است. کشورهای ایرلند، ژاپن، سوییس و سوئد پنج کشور اول جدول هستند که در دو سال مورد بررسی همین جایگاه‌ها را داشتند. در انتهای جدول نیز کشورهای اتیوپی، گابن، الجزایر، پاناما و کامرون قرار دارند که شاخص رقابت صنعتی آنها بین ۰۶۹/۰ تا ۰۴۴/۰ است. کشور عمان در این فهرست جایگاه ۱۱۳ را دارد و شاخص رقابت صنعتی این کشور برابر با ۱۱۳/۰ است. این کشور در سال ۲۰۰۰ میلادی جایگاه ۹۶ جدول را داشته است. بر طبق جدول ارائه شده توسط سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۵ میلادی ایران هشتاد و پنجمین کشور جهان از نظر شاخص رقابت صنعتی بود. این کشور در سال ۲۰۰۰ میلادی جایگاه ۹۸ را داشته است.
در فاصله پنج سال مورد بررسی جایگاه ایران از نظر رقابت صنعتی در جهان 13 پله رشد کرده است و در میان 122 کشو جهان ششمین سرعت رشد شاخص توسعه صنعتی را داشته است. کشورهایی که طی مدت مذکور بیشترین رشد در شاخص رقابت صنعتی خود را شاهد بوده اند به ترتیب عبارتند از قطر با صعود 23 پله‌ای، موزامبیک با ارتقای 21 پله‌ای، سنگال با ارتقای 18 پله‌ای، قبرس با ارتقای 17 پله‌ای، پاکستان با ارتقای 17 پله‌ای، ایران با ارتقای 13 پله‌ای، ساحل عاج با ارتقای 12 پله‌ای، ایسلند با ارتقای 12 پله‌ای، عربستان سعودی با ارتقای 11 پله‌ای، سوریه، ویتنام و لبنان با ارتقای 10 پله‌ای. براساس گزارش یونیدو، ایران در میان 13 کشور مهم خاورمیانه و شمال آفریقا رتبه 9 را از نظر شاخص رقابت صنعتی کسب کرده است. ترکیه با رتبه جهانی 43 در رتبه نخست منطقه از این نظر قرار گرفته است. قطر، تونس، اردن، مراکش، ‌لبنان، ‌عربستان، مصر، ایران، ‌کویت، سوریه، عمان و الجزایر به ترتیب در مراتب بعدی قرار گرفته‌اند. کشورهای بولیوی، مصر، ماکائو، روسیه، عمان، اروگوئه، باهاماس، سریلانکا، استرالیا و مالت نیز ده کشوری هستند که به ترتیب با بیشترین میزان افت در رقابت صنعتی خود مواجه شده‌اند. جایگاه کشور بولیوی در این بازه پنج ساله 27 پله، مصر 25‌پله، ماکائو 20‌ پله، روسیه 19 پله، عمان 17 پله، اوروگوئه 14 پله، باهاماس 12 پله، سریلانکا 12 پله، استرالیا 11 پله و در نهایت مالت 10 پله افت کرده است. بر طبق گزارش ارائه شده کشور چین رتبه 26 جدول، برزیل رتبه 38، ترکیه رتبه 43، قطر رتبه 47 و هند رتبه 54 جدول را به خود اختصاص داده است. بر طبق این گزارش در فاصله پنج سال مورد بررسی جایگاه چین در جدول پنج پله ارتقا پیدا کرده است و هند افتی 3 پله‌ای را تجربه کرده است. کشور پاکستان در این جدول رتبه 63 را دارد که نسبت به سال 2000 میلادی 17 پله رشد کرده است. کشور ونزوئلا با دو رتبه ارتقای جایگاه نسبت به سال 2000 میلادی هم‌اکنون جایگاه 80 جدول را به خود اختصاص داده است. کشورهای اطراف ایران در جدول کشورهای روسیه، زیمبابوه، کامبوج و بوتسوانا قبل از ایران و فوجی، مولداوی، نیجریه و پرو بعد از ایران هستند.