در اجلاس جهانی اقتصاد اسلامی چه می‌گذرد

گروه بین‌الملل- در پنجمین اجلاس جهانی اقتصاد اسلامی که از روز دوشنبه در جاکارتا آغاز به کار کرده است و سه روز ادامه می‌یابد ۱۶۰۰ نفر از رهبران سیاسی و اقتصادی ۳۸ کشور جهان حضور دارند تا کاهش رشد اقتصاد جهان را به بحث و بررسی گذارند. به‌علاوه در این اجلاس راه‌های دستیابی به امنیت در زمینه انرژی و غذا مورد بررسی قرار می‌گیرد. روز دوشنبه سوسیلوبامبانگ یودیوهونو، رییس‌جمهوری اندونزی در مراسم افتتاح این اجلاس جهانی تصریح کرد، کشورهای اسلامی باید صندوق حمایتی از کشورهای اسلامی تاسیس کنند.

وی خاطرنشان کرد، کشورهای اسلامی نیمی از ۵۰ کشور کمتر توسعه یافته و به شدت بدهکار جهان را تشکیل می‌دهند. وی همچنین از کشورهای نفت خیز اسلامی خواست تا با سرمایه گذاری در پروژه‌های بخش کشاورزی کشورهای در حال توسعه، به روند رشد و توسعه اقتصادی کشورهای اسلامی کمک کنند.

وی افزود: کشورهای اسلامی ذخایر غنی زیادی در اختیار دارند، ولی بخش کشاورزی واقعی ندارند که بتواند آنها را در برابر بحران‌های غذایی جهان حفظ کند.برخی از کشورهای اسلامی هنوز قادر به تامین مواد غذایی مورد نیاز خود نیستند و مجبور به واردات محصولات کشاورزی هستند. یودیوهونو اعلام کرد: بحران مالی جهان، فرصت تازه‌ای را برای بانک‌های اسلامی در کشورهای نفت خیز به وجود آورد. بانک‌های اسلامی در برابر بحران مالی و اقتصادی جهان بهتر از بانک‌های غربی ظاهر شدند و مقاومت کردند، در نتیجه به اندازه سیستم بانکی غرب، متضرر نشده‌اند، چون آنها در دارایی‌های مسموم (بی‌پشتوانه) سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. او از بانک‌های اسلامی درخواست کرد نقش رهبری را در اقتصاد جهانی و بحران مالی کنونی ایفا کنند. وی افزود: اکنون زمان آن فرا رسیده است که بانک‌های اسلامی فعالیت‌هایی رسالتی را در غرب انجام دهند.

تفاوت بانک‌های اسلامی با بانک‌های غربی در این است که تمرکز آنها کمتر بر سوددهی است و بیشتر به همکاری با جوامعی که در آنها کار می‌کنند، علاقه نشان می‌دهند.

پیش از این تقاضا برای محصولات مالی اسلامی در جهان اسلام رو به افزایش گذارده بود، اما بنا به گفته رییس‌جمهوری اندونزی به تازگی غرب این آمادگی را پیدا کرده است که از جهان اسلام بیاموزد.

در این اجلاس بازیگران مهمی درزمینه انرژی‌های قدیمی و نو حضور دارند و این فرصت مناسبی برای آنان است تا بر تحکیم روابط اقتصادیشان بیافزایند. بسیاری از کشورهای حاضر در این اجلاس نقش مهمی در اقتصاد جهانی دارند.