بزرگترین صادرکنندگان و واردکنندگان دنیا چه کشورهایی هستند
مونا مشهدی رجبی
صادرات یکی از ارکان با اهمیت اقتصاد یک کشور است و نقش با اهمیتی در ساختار تجارت جهانی دارد.

صادرات به معنای فروش تولیدات یا کالاهای یک کشور به کشور دیگر است. گاهی در این حوزه ارسال خدمات به کشورهای دیگر نیز قرار می‌گیرد به این معنا که یک کشور خدمات فنی و مهندسی یا دیگر خدمات را به کشور‌های مختلف صادر می‌کند و از محل این صادرات درآمد کسب می‌کند. بدون شک عدم وجود صادرات سبب می‌شود تا اقتصاد یک کشور با مشکلات زیادی روبرو شود زیرا با کمک این درآمدها سهم بزرگی از هزینه‌های وارداتی کشور تامین می‌شود. هر کشوری باصادر کردن تولیدات خود و کسب درآمد از این راه سهم بزرگی از هزینه‌های خود برای وارد کردن کالاهای مورد نیاز خود را تامین می‌کند که این می‌تواند کمک اقتصادی بزرگی برای کشور محسوب شود. طبق موازین اقتصادی کشوری می‌تواند در مسیر رشد قرار داشته باشد که ارزش صادراتی آن کشور بیشتر از هزینه‌های وارداتی آن باشد یا به تعبیر اقتصادی با مازاد تراز تجاری روبه‌رو باشد. مازاد تراز تجاری برای یک کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و یک فاکتور بسیار مهم در اقتصاد آن سرزمین محسوب می‌شود. اگر در کشوری مازاد تراز تجاری وجود داشته باشد به این معنا است که کشور مذکور از محل صادرات درآمدی مازاد بر هزینه‌ها به دست آورده است و می‌تواند با سرمایه‌گذاری سود بسیار زیادی به دست آورد و حتی زمینه توسعه بیشتر صادرات را فراهم آورد. در زیر جدول ارائه شده توسط بانک جهانی در مورد درآمد صادراتی کشورهای مختلف جهان را در سال 2007 میلادی می‌بیند. طبق این جدول اولین کشور فهرست آلمان و آخرین کشور اریتره است. در سال 2007 میلادی ارزش صادراتی کشور آلمان برابر با یک‌هزار و 133‌میلیار د دلار بود که سهم اعظم آن را کالاهای صنعتی تولیدشده در کشور آلمان تشکیل می‌داد. آلمان صنعتی‌ترین کشور اروپا است و سالانه از صادرات تولیدات خود درآمد کلانی به دست می‌آورد. آمریکا که بزرگترین اقتصاد دنیا محسوب می‌شود در جایگاه دوم بعد از آلمان قرار دارد. ایران سی و هشتمین کشور فهرست است و ارزش صادراتی این کشور برابر با 18/63میلیارد دلار اعلام شده است.
واردات
در دنیای امروز استقلال بی معنا است و تمامی‌کشورها برای تامین نیازهای خود به کشورهای دیگر جهان وابسته هستند. این وابستگی در تعاملات تجاری آن‌ها نمایان می‌شود. نکته با اهمیت این است که هرچه ارزش صادرات یک کشور بیشتر از هزینه واردات آن باشد یا به تعبیر دیگر کشور مذکور با مازاد تراز تجاری روبه‌رو باشد ، اقتصاد آن کشور مستقل‌تر است و نیاز جهان به کشور مذکور بیشتر از نیاز آن کشور به جهان است. به هر حال مثبت بودن تراز تجازی یا داشتن مازاد تراز تجاری یکی از فاکتورهای مثبت اقتصادی است و نشان می‌دهد که کشور ضمن تامین نیازهای مردم با کمک صادرات مبلغی نیز درآمد کسب کرده است که می‌تواند در توسعه زیرساخت‌ها و توسعه صنعتی سرمایه‌گذاری کند. به گزارش بانک جهانی در سال 2007 میلادی ایران چهل و سومین کشور بزرگ واردکننده بود. در سال گذشته میلادی ارزش وارداتی این کشور معادل 48/45میلیارد دلار آمریکا بود که در مقایسه با میزان صادرات این کشور رقم بسیار کمتری است. در این سال ارزش صادراتی ایران معادل 18/63میلیارد دلار آمریکا بود و اقتصاد با مازاد 7/17میلیارد دلاری تجاری مواجه بود. طبق گزارش این سازمان بین‌المللی بزرگترین واردکننده جهان در سال 2007 میلادی ایالات متحده آمریکا بود. ارزش وارداتی این کشور که بزرگترین اقتصاد جهان و بزرگترین بازار مصرف دنیا محسوب می‌شود معادل یک‌هزار و 869 میلیارد دلار آمریکا بود و تنها کشوری بود که بیشتر از یک‌هزار میلیارد دلار کالا و خدمات وارد کرد. ارزش وارداتی آلمان که دومین کشور در فهرست واردکنندگان دنیا است، معادل نصف ارزش واردات آمریکا بود. این کشور در سال گذشته تنها 916‌میلیارد و 400‌میلیون دلار کالا و خدمات وارد کرد.
چین که در سال‌های اخیر در مورد سطح مصرف و بزرگی اقتصادش مسائل زیادی مطرح می‌ شود در سال گذشته میلادی تنها ۷۷۷ میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار کالا و خدمات وارد کرده است. مطالعات نشان می‌دهد ۱۰ کشوری که در بالای فهرست واردکنندگان قرار دارند در سال گذشته میلادی در مجموع ۶‌هزار و ۷۳۲‌میلیارد دلار آمریکا کالا و خدمات وارد کرده‌اند که معادل نیمی‌ از ارزش کلی واردات جهان است.
در زیر جدول ارائه شده توسط بانک جهانی را می‌بینید: