فارس- فایننشال تایمز با اشاره به کاهش ۱/۵درصدی تولید ناخالص داخلی منطقه یورو طی سه‌ماه چهارم ۲۰۰۸، اعلام کرد کشورهای منطقه یورو با بدترین رکود اقتصادی ۵۰ سال اخیر مواجه شده‌اند. تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه‌ماه چهارم ۲۰۰۸، ۱/۵درصد کاهش یافت که بخش عمده آن به وضعیت ناگوار اقتصادی در آلمان مربوط می‌شود. «آلیستر دارلینگ»، رییس دانشگاه در انگلیس، در نشست وزرای اقتصاد گروه هفت کشور صنعتی که در رم گردهم آمدند، گفت: «مشکلات آلمان نشان داد که اقتصادها با بدترین رکود نسل‌های اخیر مواجه هستند و دولت‌ها باید اقدامات مضاعف در این شرایط غیرعادی انجام دهند.»

«تیم گایتنر»، وزیر خزانه‌داری آمریکا، پیش از ترک واشنگتن برای شرکت در این نشست گفت که برای «اقدامی قدرتمند» در برابر چالش‌های موجود، همچنین اتخاذ «اقدامات مکمل و استثنایی همگانی» تقاضا خواهد کرد.

تولید ناخالص داخلی آلمان به ۲/۱درصد در سه ماه پایانی سال گذشته کاهش یافت که بدترین فصل از زمان اتحاد مجدد دو بخش آلمان غربی و شرقی در ۱۹۹۰ به شمار می‌رود. این رکود سریع‌تر از انگلیس بود که فصل چهارم رکود آن همگام با میانگین منطقه یورو برآورد شده است. آلمان هیچ حباب مسکن نداشت، اما به صادرات برای رشد وابسته بود. مقاومت در برابر کاهش بیشتر نرخ بهره در منطقه یورو نیز بانک مرکزی اروپا را با مشکل جدی مواجه کرد که انتظار می‌رفت نرخ اصلی خود را نیم درصد دیگر کاهش دهد و با ۱/۵درصد به پایین‌ترین سطح برساند. بانک مرکزی اروپا به‌زودی از بانک مرکزی آمریکا و بانک انگلیس در اتخاذ تدابیر نامتعارف دیگر برای تقویت اقتصادی پیروی کرد و به عنوان مثال اوراق مشارکت خریداری کرد.