گروه بین‌الملل- سرمایه‌گذاران از تازه‌ترین برنامه نجات بانک‌ها که توسط وزیر خزانه‌داری آمریکا مطرح شد، ناامید شدند و تلافی آن را سر سهام درآوردند. روز سه‌شنبه شاخص‌های عمده بیش از ۴درصد سقوط کردند. از جمله شاخص میانگین صنعتی داوجونز که ۳۸۲ واحد کاهش یافت. کاهش سهام بخش مالی موجب سقوط بازار سهام شد. این امر نشان داد وال‌استریت چقدر در مورد توانایی دولت در بازگرداندن سلامت به صنعت بانکی نگران است.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران شکایت داشتند که از طرف وزیر خزانه‌داری آمریکا تیموتی گیتنر جزئیاتی دریافت نکردند که دولت بیش از یک تریلیون دلار را چگونه به نظام مالی هدایت خواهد کرد.

هدف این برنامه بازگرداندن کارکرد مناسب به بازار اعتبارات است. این برنامه جدید خواستار همکاری بخش دولتی- خصوصی برای کمک به برطرف کردن دارایی‌های بد بانک‌ها از ترازنامه آنها است.

برخی از سرمایه‌گذاران این پرسش را مطرح کردند که آیا این برنامه که در ادامه تلاش‌های قبلی در ماه‌های آخر سال ۲۰۰۸ است، موثر خواهد بود یا خیر.

توجه سرمایه‌گذاران به برنامه نجات ‌بخش مالی معطوف شده بود و بنابراین واکنش اندکی به روند تصویب بسته ۸۳۸ میلیارد دلاری محرک اقتصادی توسط سنا نشان دادند.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۹۹/۳۸۱ واحد یا ۶۲/۴درصد سقوط کرد و به ۸۸/۷۸۸۸ واحد رسید.

دیگر شاخص‌ها نیز با کاهش روبه‌رو شدند. شاخص استاندارداندپورز ۵۰۰، ۷۳/۴۲واحد یا ۹۱/۴درصد کاهش یافت و به ۱۶/۸۲۷ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۸۳/۶۶واحد یا ۲۰/۴درصد سقوط کرد و به ۷۳/۵۲۴واحد رسید. شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است با ۱۷/۲۲ واحد یا ۷۴/۴درصد کاهش به ۷۷/۴۴۵واحد رسید.

روز چهارشنبه بورس‌های آسیا نیز دچار سقوط شدند و کاهش در وال‌استریت را منعکس کردند، زیرا بسته نجات نظام بانکداری آمریکا نتوانست نگرانی سرمایه‌گذاران را برطرف کند. کاهش سهام در بحبوحه هزاران کاهش شغل در سراسر جهان رخ داد و آمار صادرات چین نشان داد که دومین اقتصاد بزرگ آسیا به علت کندی رشد اقتصادی جهان در حال کوچک شدن است. بورس هنگ‌کنگ با بیش از سه‌درصد کاهش روبه‌رو شد و بورس سیدنی نیز ۴/۰درصد سقوط کرد. بورس سئول نیز ۵/۱درصد کاهش داشت. بورس توکیو به مناسبت تعطیلی رسمی بسته بود.