مونا مشهدی رجبی
صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود برآورد تازه‌ای در مورد رشد اقتصادی قاره آسیا در سال ۲۰۰۹ میلادی ارائه داده است‌.‌این مرکز که در علاوه بر گزارش‌های جهانی، گزارش‌های منطقه‌ای زیادی را نیز تهیه و منتشر می‌کند در گزارش تازه خود پیش‌بینی کرده است، آسیا تاثیر زیادی از بحران اقتصادی غرب بپذیرد‌. صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد در سال ۲۰۰۹ میلادی نرخ رشد اقتصادی آسیا ۷/۲درصد باشد در حالی که در برآورد قبلی نرخ رشد اقتصادی‌این منطقه برابر با ۹/۴‌درصد برآورد شده بود.

این گزارش در ماه نوامبر سال 2008 میلادی ارائه شده بود و با گذشت تنها دو ماه از انتشار آن کارشناسان صندوق اقدام به تغییر برآورد خود در مورد رشد اقتصادی آسیا در سال 2009 میلادی کردند‌. ‌این گزارش زمانی ارائه شد که دو کشور استرالیا و ژاپن اعلام کردند برای کنترل اقتصاد و ممانعت از تاثیرپذیری بیشتر از بحران جهانی اقدام به تزریق به اقتصاد خود می‌کنند‌.
دولت استرالیا بسته‌ای به ارزش ۴۲‌میلیارد دلار استرالیا معادل ۵/۲۶‌میلیارد دلار آمریکا برای تزریق به کشور تصویب کرد و بانک مرکزی‌این کشور نرخ بهره بانکی را کاهش داد و به ۲۵/۳‌درصد کمترین نرخ بهره در استرالیا از سال ۱۹۶۰ میلادی تاکنون رسانید. بانک ژاپن نیز طرح تزریق ۲/۱۱‌میلیارد دلار به اقتصاد را برای خرید سهام‌هایی که تحت مالکیت بانک‌ها است، تصویب کرد‌. دلیل تصویب‌این طرح پیش‌بینی کاهش قیمت سهام شرکت‌های مختلف در اثر تزلزل بازار مالی است که می‌تواند زیان اقتصادی بزرگی را به نظام بانکی کشور وارد کند. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند، اقتصاد قاره آسیا از سال ۲۰۱۰ میلادی اصلاح شود و در‌این سال نرخ رشد اقتصادی‌این قاره به بیشتر از ۵‌درصد افزایش یابد‌. البته‌ این در صورتی است که برنامه‌های اجرا شده در دیگر کشورهای جهان نتیجه بخش باشد و تمامی ‌کشورهای دنیا در مسیر بازسازی اقتصادی قرار گیرند‌. زیرا تا زمانی که اقتصاد جهان اصلاح نشود و در مسیر رشد قرار نگیرد‌، اقتصاد قاره آسیا نیز نخواهد توانست به طور کامل بازسازی شود‌. البته دومینیک استراوس کان رییس ‌این مرکز، نظری بر خلاف نظریه کارشناسان دارد. وی معتقد است آینده اقتصادی قاره آسیا بسیار مبهم است و از هم‌اکنون نمی‌توان برآورد درستی در مورد آن داشت‌.
وی با اشاره به‌ اینکه احتمال رشد اقتصادی‌این منطقه وجود دارد، گفت: «خطرات زیادی اقتصاد قاره آسیا را تهدید می‌کند که برخی از آنها ناشی از عملکرد ضعیف اقتصادی کشورهای صنعتی غربی است‌. به هر حال در برآورد وضعیت اقتصادی ‌این قاره در سال‌های آتی باید ‌این ریسک‌ها لحاظ شود‌.» صندوق بین‌المللی پول بر‌این باور است که وضعیت اقتصادی کره جنوبی بحرانی تر از دیگر نقاط قاره آسیا است. بر طبق برآورد‌این مرکز، اقتصاد کره جنوبی در سال 2009 میلادی با نرخ 4‌درصد منقبض می‌شود، ولی بانک مرکزی ‌این کشور پیش‌بینی کرده است نرخ رشد اقتصادی آن به 2‌درصد برسد‌. بر طبق برآورد بانک مرکزی کره جنوبی اقتصاد‌این کشور در سال 2010 میلادی با سرعت 2/4درصد رشد می‌کند.
وزیر اقتصاد و بازرگانی کره جنوبی ضمن نادرست خواندن برآوردهای صندوق می‌گوید: «در سال جاری ما بسته های تشویقی زیادی برای اقتصاد در نظر گرفتیم که تمامی آنها زمینه ساز رشد اقتصاد می‌شوند‌.»
صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد در سال 2009 میلادی اقتصاد کشور چین 7/6درصد رشد کند که نسبت به برآورد قبلی و رشد سال قبل بسیار کمتر خواهد بود‌. رییس صندوق بین‌المللی پول با توجه به اهمیت اقتصادی چین در جهان و تاثیر آن در بازسازی اقتصاد دنیا از دست اندرکاران ‌این کشور خواست تا مبالغ بیشتری به اقتصاد تزریق کنند‌.
وی بر‌این باور است در صورتی که سیاست‌های درستی در چین اجرا شود، نرخ رشد اقتصادی‌ این کشور در سال ۲۰۰۹ میلادی به ۸‌درصد می‌رسد‌. در سال ۲۰۰۷ میلادی نرخ رشد اقتصادی چین برابر با ۱۳‌درصد بود و در سال گذشته اقتصاد ‌این کشور به نرخ ۱۰‌درصد رشد کرد‌. انتظار می‌رفت نرخ رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۰۹ میلادی ۵/۸‌درصد باشد، ولی با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد دنیا صندوق بین‌المللی پول برآورد خود در مورد رشد اقتصادی چین را به ۷/۶‌درصد کاهش داد.
صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد در سال جاری نرخ رشد اقتصادی کشورهای آفریقایی نیز تنزل یابد. بر طبق گزارش‌این مرکز در سال 2009 میلادی اقتصاد کشورهای قاره آفریقا با نرخ 5/3درصد رشد می‌کند، در حالی که در برآورد قبلی نرخ رشد اقتصادی آن منطقه برابر با 5‌درصد پیش‌بینی شده بود‌.در صورت تحقق‌این پیش‌بینی تا انتهای سال 2009 میلادی کسری حساب جاری کشور‌های قاره آفریقا افزایش می‌یابد و به 4‌درصد از مجموع ارزش تولید ناخالص داخلی‌این منطقه می‌رسد.
رییس صندوق بین‌المللی پول ضمن ابراز نگرانی از‌این مساله گفت: «کشورهای در حال توسعه و فقیر دنیا در اثر بحران اقتصادی جهانی با مشکلات بی شماری مواجه شدند‌. قاره آفریقا که به تازگی با کمک‌های جهانی و به کارگیری سیاست‌های مختلف در مسیر رشد قرار گرفته بود بیشترین آسیب را از‌این مشکل پذیرفت. «در‌این بخش جدول ارائه شده در مورد رشد اقتصادی پنج کشور بزرگ قاره آسیا را می‌بینید: