واکنش شدید و غیرمنتظره دموکرات‌ها به طرح اقتصادی اوباما

عکس: AFP انتقاد از طرح مالیاتی اوباما

گروه بین‌الملل- طرح باراک اوباما رییس جمهور منتخب آمریکا مبنی بر کاهش ۳۰۰میلیارد دلاری مالیات‌ها با انتقادات شدید هم پیمانانش در حزب دموکرات روبه‌رو شده است.

دموکرات‌ها بر این باورند که طرح کاهش مالیات‌های اوباما موجب تحریک فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا و رشد اشتغال در این کشور نخواهد شد‌. اگرچه سناتورهای هر دو حزب با این مساله موافقند که کنگره باید برای تحریک فعالیت‌های اقتصادی آمریکا کاری انجام دهد، ولی جمهوری خواهان و دموکرات‌ها بر سر جزییات طرح‌های پیشنهادی‌، اختلاف نظرهای زیادی دارند‌. سناتورهای دموکرات در دیدار خصوصی با رییس کمیته دارایی سنا به شدت از طرح کاهش مالیات‌های اوباما انتقاد کردند‌. اوباما در طرح خود پیشنهاد کاهش ۳‌هزار دلاری مالیات بر شرکت‌هایی را که اقدام به استخدام نیروی کار جدید کنند ارائه کرده است.

سناتور کنت کونراد عضو کمیته دارایی سنای آمریکا در این باره گفت‌، اگر من یک تاجر باشم ، تنها به صرف اینکه با استخدام نیروی کار از معافیت‌های مالیاتی دولت بهره‌مند می‌شوم‌، دست به این کار نخواهم زد، چرا که محصولات و تولیداتم به فروش نمی‌رسد‌. تا زمانی که اطمینانی برای فروش محصولات و تولیداتم ندارم‌، چگونه می‌توانم نیروی کار بیشتری را استخدام کنم‌. به نظر من طرح پیشنهادی اوباما موجب تحریک فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال زایی در آمریکا نخواهد شد‌. جان کری نیز تصریح کرد‌، من ترجیح می‌دهم به جای معافیت‌های مالیاتی‌، پول بیشتری را صرف زیر ساخت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مستقیم در بخش‌های مختلف اقتصادی نماییم، چرا که این مساله موجب اشتغال‌زایی بیشتر و سریع‌تر در اقتصاد خواهد شد‌.

اوباما پیشنهاد طرح محرک اقتصادی ۸۰۰‌میلیارد دلاری را به کنگره ارائه کرده است. حدود ۳۰۰‌میلیارد دلار از این طرح شامل معافیت‌های مالیاتی و کاهش مالیات‌ها خواهد بود‌.

سناتور رون وایدن نیز گفت‌، فکر نمی‌کنم کاهش مالیات‌ها موجب تغییر عادت‌های مصرفی در مردم آمریکا شود و این طرح موجب افزایش هزینه‌های مصرفی نخواهد شد‌. در شرایط سختی مثل شرایط کنونی‌، مردم آمریکا به این گونه تغییرات و اصلاحات جزیی واکنش مثبتی نشان نخواهند داد و تغییری در الگوی مصرف آنها ایجاد نخواهد شد‌. به رغم مخالفت‌های موجود‌، اکثر سناتورها امیدوارند تا طرح پیشنهادی اوباما تا اواسط فوریه به تصویب کنگره و سنا برسد.

باراک اوباما رییس جمهوری منتخب آمریکا روز پنجشنبه با سخنان هشدار دهنده‌ای خطاب به مردم و دولتمردان آمریکا بحران جاری کشور را حاصل اشتباهات و بی‌مسوولیتی‌های گذشتگان خواند و هشدار داد که اتلاف وقت ممکن است منجربه شرایطی بشود که آمریکا هرگز قادر به نجات خود از آن نباشد.

اوباما که قرار است از اول بهمن ماه کرسی ریاست جمهوری آمریکا را در اختیار گیرد، تلاش دارد وضعیت وخیم اقتصاد را در همین دوره ریاست بوش تشریح کند تا اگر دولت بوش اعتراضی به آن دارد، مطرح کند.

در حالیکه هنوز نزدیک به دو هفته به ورود «باراک اوباما» به کاخ سفید باقی مانده، به دلیل میراث هولناکی که دولت کنونی قرار است برای او به جای بگذارد، از مدت‌ها پیش خود را ناگزیر از آن دید که به چاره‌یابی در مورد بحران جاری بپردازد. اوباما در بیانیه روز پنجشنبه خود، آگاهانه و با احتیاطی آشکار بی آنکه حرفی امید بخش تحویل آمریکاییان نگران بدهد، گفت که بحران اخیر یک تصادف تاریخی نبوده و حاصل ندانم کاری‌ها و بی‌مسوولیت‌های مسوولان پیشین بوده است. وی با اشاره به‌اینکه در یک سال و نیم گذشته میلیون‌ها آمریکایی کارخود را و صدها هزار نفر خانه‌های خود را از دست داده‌اند، گفت: ‌این تجربه‌ای است که از زمان جنگ دوم جهانی به‌این طرف بی سابقه بوده است.

رییس جمهوری‌ آینده آمریکا با هشدار به اعضای کنگره و سنای آمریکا اظهار داشت که در صورت تعلل، کشور دچار عواقب دردناکی خواهد شد که بیرون آمدن از آن هرگز امکان‌پذیر نخواهد بود.

اوباما در دفاع از طرح درمان اقتصادی خود که قرار است ۳‌میلیون کار در بازار کار‌این کشور ایجاد کند، گفت که طرح مذکور بر میزان کسری بودجه هزار و دویست میلیاردی ‌این کشور خواهد افزود: وی خاطرنشان کرد که کسری بودجه فعلی در واقع به معنی کاهش میانگین ۱۲‌هزار دلار در سال از درآمد هر خانوار آمریکایی خواهد بود. اما تاکید کردکه در شرایط اضطراری موجود چاره‌ای جز تصمیم‌های اضطراری نیست.