نفت ارزان روسیه را وادار به کاهش ارزش روبل کرد

شادی آذری- روسیه برای سومین بار ظرف یک هفته ارزش پول خود را در برابر دلار به پایین‌ترین حد از ژانویه سال ۲۰۰۶ تاکنون رساند. علت این اقدام کاهش قیمت نفت به کمتر از بشکه‌ای ۳۹دلار و تیرگی چشم‌انداز رشد اقتصادی این کشور اعلام شده است. ارزش روبل در برابر دلار که از آغاز ماه اوت ۱۸درصد افت داشت، ۸/۰درصد دیگر نیز در برابر دلار کاهش یافت و هر دلار به

۶۴۹۵ /۲۸روبل رسید. ارزش این پول در برابر یورو نیز ۲/۱درصد کاهش یافت و ارزش هر یورو به ۰۷۲۰/۴۰ روبل رسید. این رقم نزدیک به پایین‌ترین ارزش روبل در تاریخ است. بانک مرکزی روسیه اجازه داد ارزش روبل در برابر سبد ارزی دلار و یورو حدود یک‌درصد کاهش یابد.

این شدت‌گیری کاهش ارزش روبل پس از آن روی داد که ۲۷درصد از ذخایر دولت یا ۷/۱۶۲میلیارد دلار آمریکا از این ذخایر هزینه شد تا از این پول طی ۴ ماه حمایت شود. ارزش نفت، بزرگ‌ترین منبع درآمد روسیه، در بورس نیویورک ۲/۱درصد سقوط کرد و نسبت به اوج خود در ماه جولای نزدیک به ۷۵درصد کاهش یافته است.

رییس مرکز تحقیقاتی ام‌دی‌ام بانک مسکو، میخاییل گالکین می‌گوید: «تا زمانی که نفت در حد پایین‌ترین قیمت خود ظرف چندین سال گذشته است، بانک مرکزی روسیه هیچ گزینه دیگری ندارد جز اینکه ارزش پول خود را کاهش دهد.»

درآمدهای روسیه با کاهش سریع قیمت نفت، مخالفت بین‌المللی با جنگ این کشور علیه گرجستان وگسترش بحران مالی جهان روبه کاهش گذاشته است. مرکز بی‌ان‌پی‌پاریباس برآورد کرده است که سرمایه‌گذاران از ماه اوت تاکنون ۲۱۱میلیارد دلار سرمایه خود را از این کشور خارج کرده‌اند.

اشراف روس که پس از فروپاشی اتحاد جماهیرشوروی در سال ۱۹۹۱ به نجات دولت شتافتند و سهام بزرگترین شرکت‌ها را تصاحب کردند، اکنون بر سر نجات کرملین از بدهی ۷۸میلیارد دلاری آن با هم رقابت می‌کنند.

رکود:

آرکادی ورکوویچ، مشاور اقتصادی کرملین در مصاحبه‌ای که با شبکه تلویزیونی بلومبرگ داشت، اعلام کرد انتظار می‌رود اقتصاد روسیه که از بدهی‌های دولتی سال ۱۹۹۸ رهایی یافت و به طور میانگین ظرف ۸سال منتهی به ۲۰۰۷، رشد ۷درصدی را تجربه کرد، در نیمه اول سال ۲۰۰۹ دچار رکود شود.

ورکوویچ پیش‌بینی کرد دولت روسیه سال آینده برای اولین بار طی یک دهه گذشته دچار کسری بودجه خواهد شد و از ذخایر بانکی یا مازاد درآمدهای نفتی کنار گذاشته خود تا ۶/۱۳۲میلیارد دلار برداشت خواهد کرد.

اوگنی گاوریلنکوف، اقتصاددان ارشد مرکز ترویکا دایلاگ در مسکو در گزارش تحقیقاتی خود که دیروز منتشر کرد، نوشته است: «اگر در سال ۲۰۰۹ قیمت نفت بین ۳۰ تا ۴۰دلار باشد و دولت سیاست‌های عجیب خود را در بازار پول ادامه دهد، احتمال بروز رکود افزایش می‌یابد.»