شادی آذری- نشریه معتبر بیزینس ویک در یک نظرسنجی از 45اقتصاددان ارشد، نظر آنها را درباره اقتصاد آمریکا خواسته است.

این نظرسنجی سالانه که چشم‌انداز اقتصادی سال میلادی پیش رو را تشریح می‌کند، حاکی از آن است که اقتصاد آمریکا تا نیمه دوم سال ۲۰۰۹ میلادی در رکود خواهد بود. اما در نیمه دوم آن سال محرک‌های اقتصادی کنونی و پیش رو، عمل خواهند کرد.
با این وجود به نظر می‌رسد نرخ بیکاری همچنان به افزایش خود در خلال سال 2009 ادامه دهد. اقتصاددانان انتظار دارند سود شرکت‌ها کاهش یابد، چون تقاضا هم در داخل کشور و هم در خارج کاهش می‌یابد. احتمال می‌رود این کاهش تقاضا حتی بیش از انتظار کنونی سرمایه‌گذاران باشد.
تقاضای کم در کنار کاهش قیمت نفت، موجب خواهد شد تورم کلی به شدت کاهش یابد و به کمتر از صفر برسد. اما ترس از کاهش قیمت‌ها همراه خواهد بود با کاهش ضعیف‌تر تورم اصلی. تورم اصلی تورمی است در همه زمینه‌ها به جز مواد غذایی و انرژی.
نرخ بهره در حد تاریخی پایین خواهد ماند و فدرال رزرو همچنان به تزریق بودجه‌های جدید به بازارها خواهد پرداخت. قیمت مسکن همچنان به سقوط خود طی سال 2009 ادامه خواهد داد. البته نه به میزانی که در سال 2008 تجربه شد.
بیکاری
اقتصاددانان انتظار دارند نرخ بیکاری طی سال 2009 افزایش یابد و تا پایان سال 2009 این نرخ کمی بیشتر از 8درصد خواهد بود. نرخ بیکاری فعالیت‌های کل اقتصاد را تحت تاثیر قرار خواهد داد، زیرا بنگاه‌های اقتصادی در وهله اول از استخدام مجدد کارگران اخراج شده اجتناب می‌کنند. بیشترین نرخ بیکاری در سال 2001، 3/6درصد بود که هم اکنون از این رقم متجاوز شده است.
اما به نظر نمی‌رسد این رقم به اوج سال‌های رکود ۱۹۸۱ و ۸۲ خود یعنی ۴/۱۰درصد برسد.
رشد اقتصادی
اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند از فصل چهارم سال ۲۰۰۸ تا فصل آخر سال ۲۰۰۹، اقتصاد آمریکا ۲/۰درصد کوچک‌تر شود که عمده این کوچک شدن در فصل چهارم سال ۲۰۰۸ و فصل‌های اول و دوم سال ۲۰۰۹ صورت می‌پذیرد. به نظر می‌رسد این رکود اقتصادی پس از رکود بزرگ که هم طی سال‌های ۷۳ تا ۷۵ و هم طی سال‌های ۸۱ تا ۸۲، ۱۶ماه طول کشید،‌ طولانی‌ترین رکود آمریکا باشد. کاهش تولید ناخالص داخلی ۱/۲درصد خواهد بود که حدودا میانگین همه رکودها از جنگ جهانی دوم تاکنون است. با وجود همه اینها،‌ اقتصاددانان بیم آن را دارند که در شرایط خطرات موجود، این پیش‌بینی‌ها بسیار خوش‌بینانه باشد و نه بدبینانه.
نرخ بهره و فدرال رزرو
سیاست‌های فدرال رزرو به مرحله پیش‌بینی نشده‌ای رسیده است. اقتصاددانان انتظار دارند فدرال رزرو طی همه ماه‌های سال۲۰۰۹ نرخ بهره را حدود صفر تا یک درصد حفظ کند و در عین حال بودجه‌های بیشتری به کل سیستم تزریق کند تا آن هدف را برای خود حفظ نماید. این استراتژی مشابه سیاست ژاپن در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ میلادی است.
به علاوه‌ فدرال رزرو بدهی‌های خود را به شکل «اوراق فدرال» منتشر می‌کند مانند آنچه در مورد «اوراق خزانه‌داری» روی داده بود و این تلاشی خواهد بود برای کنترل بیشتر میزان بودجه‌های درون سیستم. فروش این اوراق فدرال ذخایر اضافی موجود در سیستم را از بین خواهد برد و از وابستگی فدرال رزرو به خزانه‌داری در زمینه تامین منابع اضافی برای عملیات سیاست‌گذاری‌هایش خواهد کاست.
تورم
اقتصاددانان انتظار دارند تورم، که براساس شاخص کل قیمت‌های مصرف‌کننده تعیین می‌شود، در سال 2009 به کمتر از صفر برسد. اما علت عمده آن مقایسه قیمت‌های به شدت کاهش یافته انرژی در سال 2009 با این قیمت‌ها در سال 2008 خواهد بود.
تورم اصلی که تورم در همه زمینه‌ها به‌جز مواد غذایی و انرژی است کاهش خواهد یافت، اما همچنان در حد مثبت باقی خواهد ماند.