بحران در کسب‌و‌کار ژاپن و تولید چین

گروه بین‌الملل - دولت ژاپن دیروز دوشنبه اعلام کرد که فضای کسب‌وکار این کشور با شدیدترین آسیب طی سه دهه گذشته مواجه شده است. از سوی دیگر تولید چین به کندترین سرعت خود از سال ۱۹۹۹ تاکنون رسیده است. این دو رویداد تازه‌ترین علامت‌هایی است که نشان می‌دهد بحران جهانی به اقتصادهای آسیایی ضربه زده است. اما به‌رغم این داده‌های مایوس‌کننده، بازارها شاهد افزایش بودند. علت این افزایش این است‌که انتظار می‌رود کاخ سفید برای جلوگیری از فروپاشی سه شرکت بزرگ خودروسازی آمریکا وارد عمل شود.

جورج بوش در پرواز خود از عراق به افغانستان اعلام کرد به‌رغم اینکه این امکان وجود دارد بودجه درنظر گرفته شده برای نجات صنعت مالی آمریکا، به نجات خودروسازان اختصاص یابد، هیچ بیانیه قطعی در این زمینه قریب‌الوقوع به نظر نمی‌رسد. او گفت: ما هنوز برای اعلام این موضوع آمادگی کامل نداریم. البته وی افزود که اتخاذ تصمیمی در این زمینه چندان طول نخواهد کشید.

بانک ژاپن اعلام کرده است که شاخص فضای کسب‌و‌کار تولیدکنندگان بزرگ این کشور در فصل جاری به ۲۴ - تنزل یافته است که این رقم کمی بدتر از پیش‌بینی‌ها است. در فصل پیش این رقم ۳- بوده است. این بزرگ‌ترین سقوط فضای کسب‌و‌کار از بحران نفتی دهه ۷۰ و بدترین چشم‌انداز سال ۲۰۰۲ تاکنون بوده است. در سال ۲۰۰۲ ژاپن پس از بحران بانکی در حال احیای خود بود.

نظرسنجی‌های مربوط به ماه دسامبر حاکی از وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی در آینده است. اقتصاددان ارشد مرکز بازارهای مالی کالیون به نام سوسوموکاتو می‌گوید: میزان وخیم‌تر شدن اوضاع در ماه مارس آینده کمی تکان‌دهنده است. دشوار است پیش‌بینی کنیم پایان این چرخه اقتصادی کجا خواهد بود. رییس بانک ژاپن، ماساکی شیراکاوا به فایننشال تایمز گفت: ممکن است در سال منتهی به مارس ۲۰۱۰ ابعاد اقتصاد ژاپن کوچک شود. این بانک مرکزی پیش از این پیش‌بینی کرده بود که بهبودی ملایم در سال‌ مالی آینده رخ دهد و نرخ رشد اقتصادی به ۶/۰درصد برسد. در اجلاس تاریخی که روز شنبه گذشته برگزار شد، کشورهای ژاپن، چین و کره‌ جنوبی خواستار اقدامی مشترک برای مقابله با تاثیرات بحران جهانی شدند. این در شرایطی بود که دهه‌های متمادی این کشورها با هم ارتباط خوبی نداشتند، اما واقعیت این است که هر چند این کشورها تصمیم گرفتند موانع تجاری جدیدی ایجاد نکنند و از ایجاد شبکه امنیتی مالی پشتیبانی کردند، اما هیچ برنامه مشخصی را در این زمینه مطرح نکردند. از سوی دیگر، بزرگ‌ترین اقتصاد نو ظهور آسیا یعنی چین، به‌رغم رکود جهانی هنوز انتظار رشد اقتصادی عظیمی را دارد. اما میزان رشد تولیدات صنعتی این کشور در ماه نوامبر به ۴/۵ درصد سقوط کرد که این میزان ضعیف‌ترین رشد طی حداقل نه سال گذشته است و نسبت به ماه اکتبر که رقم ۲/۸درصد را به خود اختصاص داده بود، رقمی بسیار پایین است. پیش‌بینی ۲۶ اقتصاددان که توسط رویترز انجام شده بود رشد ۱/۷درصدی برای تولیدات چین بود. خبرگزاری شین‌هووا به نقل از رییس‌جمهوری چین اعلام کرد: «بازار اشتغال در سال آینده با دشواری‌های بسیاری مواجه خواهد بود و علت آن تاثیر بحران مالی جهانی است.» تحلیل‌گران بر این باورند که بیکاری می‌تواند موجب ناآرامی‌های اجتماعی بیشتری در این کشور شود. رسانه‌های ژاپن نیز اعلام کردند که بزرگ‌ترین خودروساز جهان،‌ یعنی شرکت تویوتاموتور گزارشی را منتشر خواهد کرد که طی آن خبر از زیانی ۱۰۰ میلیارد ینی (۱۱/۱میلیارد دلاری) طی ماه‌های اکتبر تا مارس خواهد داد.