افزایش شاخص‌ها در بازارهای جهان

شادی آذری

شاخص‌های بازارهای اروپا، آسیا و شاخص‌های آینده سهام در آمریکا روز دوشنبه را با افزایش گذراندند. این واکنش مثبت بازارها، پاسخی بود به اجرای طرح محرک اقتصادی چین که ارزش آن ۵۸۶میلیارد دلار است. اقتصاد کشور چین موتور محرکه اصلی رشد اقتصاد جهانی است.

دولت چین بسته‌ای ۴تریلیون یوآنی (۵۸۶میلیارد دلاری) را به تصویب رسانده است که به عنوان یک محرک اقتصادی بخش اعظم کاهش رشد اقتصادی را جبران کند. این بسته شامل مجموعه‌ای از هزینه‌ها، یارانه‌ها، تسهیل سیاست‌های اعتباری و معافیت‌های مالیاتی است. در فصل سوم سال جاری رشد اقتصادی این کشور به ۹درصد کاهش یافت که این رقم پایین‌ترین رشد اقتصادی چین طی پنج سال گذشته است و نسبت به رقم ۹/۱۱درصد در سال گذشته بسیار افت کرده است. این رقم برای دولتی که نیاز دارد برای میلیون‌ها کارگر جدید شغل ایجاد کند و برای سایر کشورهای آسیایی که وابستگی شدیدی به تقاضای چین پیدا کرده‌اند، رقمی بسیار پایین است.

مت بوکلند یک واسطه از شرکت سی‌ام‌سی مارکتز می‌گوید: «این محرک اقتصادی می‌تواند بر معاملات بازارهای اروپا نیز ظرف چند ساعت تاثیرگذارد و از ابتدا انتظار می‌رفت که در آغازین ساعت‌های گشایش بورس اروپا، شاخص‌های عمده افزایش یابند. اما این پرسش همچنان باقی است که آیا این افزایش بادوام خواهد بود یا نه.» چین درپی آن طرح خود را اعلام کرد که مقامات اقتصادی ۲۰کشور عمده جهان روز یکشنبه خواستار هزینه بیشتر دولت برای رونق اقتصاد جهانی گرفتار در مشکلات شدند. در این اجلاس که در برزیل برپا شد، وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی گروه ۲۰ شامل کشورهای ثروتمند و در حال توسعه، اعلام کردند که کشورهای نوظهور نقشی مهم را در مذاکرات نظام مالی جهان ایفا می‌کنند.

روز دوشنبه شاخص فوتسی ۱۰۰ که شاخص سهام عمده انگلستان است، ۵/۱۵۳ واحد یا ۵/۳درصد افزایش یافت و به ۳۱/۴۵۱۸ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۱۰/۱۷۸ واحد یا ۶/۳درصد افزایش یافت و به ۵۶/۵۱۱۶ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۷۰/۱۳۳ واحد یا ۹/۳درصد افزایش یافت و به ۸۲/۳۶۰۲۹ رسید. افزایش شاخص‌ها در اروپا در پی افزایش شاخص‌های آسیایی روی داد. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ توکیو ۴۳/۴۹۸ واحد یا ۸/۵درصد افزایش یافت و به ۴۳/۹۰۸۱ واحد رسید و شاخص هنگ سنگ هنگ‌کنگ با ۲۰/۵۰۱ واحد یا ۵/۳درصد افزایش به ۶۳/۱۴۷۴۴ واحد رسید. در سرزمین اصلی چین، در شرایطی که شاخص شانگهای کامپوزیت تا بیش از دو سوم اوج خود در ماه اکتبر سقوط کرده بود، ۳/۷درصد افزایش یافت و به ۸۰/۱۸۷۴ واحد رسید. بازارهای هند، استرالیا، سنگاپور و کره جنوبی نیز به این روند افزایش پیوستند.

ارزش فروش آینده شاخص‌ها در آمریکا نیز افزایش یافت و این نشان از بازگشایی بورس نیویورک با شاخص‌های بالاتر دارد. فروش آینده داوجونز ۱۳۹ واحد یا ۶/۱درصد افزایش یافت و به ۹۱۳۶ واحد رسید. این افزایش در پی افزایش ۲۵۰ واحدی روز جمعه روی داد.

اگرچه بازارها به این تلاش دولت چین برای افزایش رشد اقتصادی جهان واکنش مثبت نشان دادند اما اعداد و ارقامی که در دیگر نقاط جهان منتشر می‌شود، همچنان تصویری مایوس‌کننده را به نمایش می‌گذارد.