ایسنا- در بحبوحه گزارشات مبنی بر سکته مغزی شدید رهبر کره شمالی در ماه گذشته، آمریکا و چین درحال برگزاری گفت‌و‌گوهای سری درباره نگرانی‌های مشترک خود درباره بی‌ثباتی احتمالی در کره شمالی هستند. روزنامه دیلی تلگراف نوشته است: گمان می‌رود که غیرقابل پیش‌بینی‌‌ترین کشور جهان اکنون به سمت بحران جانشین که سه ستون این کشور یعنی خاندان کیم، ارتش و حزب کارگر کره شمالی در آن حضور دارند، پیش می‌رود.

منابع اطلاعاتی آمریکا و کره جنوبی معتقدند، درصورت فوت یا ناتوانی رهبر ۶۶ ساله کره شمالی برای حکمرانی، انتظار می‌رود ژنرال‌های قدیمی‌و تکنوکرات‌های حزبی یکی از پسران یا برادرزاده وی را به عنوان رییس تشریفاتی یک حکومت جمعی انتخاب کنند. اما دوره طولانی درمان کیم جونگ ایل و عدم پرورش یک جانشین مشخص از سوی کیم با راه و روشی که خود وی آماده پذیرش قدرت از کیم ایل سونگ، پدر خود و بنیانگذار کره شمالی شد، متفاوت است و نگرانی‌ها مبنی بر بروز یک خلاء و درگیری سیاسی را تشدید می‌کند.

غیبت کیم جونگ ایل در مراسم رژه نظامی ‌روز سه شنبه به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس کره شمالی که همیشه در آن حضور می‌یافت، نشانگر وخامت بیماری وی است. همچنین عدم تکمیل دو پیمان از سوی کره شمالی که به امضای کیم احتیاج دارند نشانه دیگری است که تصمیم‌گیری در این کشور احتمالا فلج شده است. این دو پیمان شامل تایید لغو برنامه‌های هسته‌ای و یک توافقنامه با ژاپن درخصوص اتباع ربوده شده این کشور هستند.

یک مقام بلندپایه دولتی به شبکه خبری فاکس نیوز گفت که آمریکا و چین که اغلب بر سر سیاست‌های منطقه‌ای با هم اختلاف دارند، اکنون درحال انجام گفت‌وگوهای حساس و سری درباره راهکارها در صورت بروز بی‌ثباتی در کره شمالی هستند. اگرچه پکن متحد پیونگ یانگ به حساب می‌آید، اما نمی‌خواهد که همسایه فقیرش در درون متلاشی شود که این امر به هجوم سیل پناهندگان کره‌ای به چین خواهد انجامید.