تفاوت‌های مک کین و اوباما در تصمیمات اقتصادی

شادی آذری- در شرایطی که کمتر از دو ماه به انتخاب رییس‌جمهوری ایالات متحده باقی مانده است، نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که مهم‌ترین مساله برای رای‌دهندگان آمریکایی موضوع اقتصاد است. در تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده توسط واشنگتن پست و شبکه‌ خبری ای‌بی‌سی مشخص شده است که موضوع اقتصاد با ۳۹درصد، موضوع عراق با ۱۴درصد و قیمت بنزین با ۴درصد از مهم‌ترین مسائلی هستند که ذهن رای‌دهندگان را در این انتخابات به خود مشغول کرده‌ است. طی سال‌های اخیر بحران اعتبارات ضربه‌ای شدید را به وال استریت وارد کرد و میلیون‌ها نفر را نگران کرد که ممکن است مسکن خود را از دست بدهند. به علاوه میلیون‌ها نفر دیگر شاهد کاهش ارزش دارایی‌های خود بودند. نرخ بیکاری آمریکا به بالای ۶درصد رسیده است و قیمت بالای نفت و تورم در حال رشد، بودجه خانوارهای آمریکایی را محدود کرده است.

به نظر نمی‌رسد شرایط کنونی خیلی زود تغییر کند. اغلب پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اقتصاد آمریکا طی ماه‌های باقیمانده سال‌جاری میلادی کندی رشد خود را تجربه خواهد کرد.

و چنین است که کارزار جنگ بر سر سیاست‌های اقتصادی با محوریت دو موضوع قیمت انرژی و مالیات در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا شکل گرفته است.

سناتور مک کین با درخواست خود مبنی بر تعلیق موقت اخذ مالیات بنزین طی تابستان، سر خط همه خبرها را به خود اختصاص داد. او طرفدار توسعه بسیار انرژی هسته‌ای و استخراج بیشتر نفت در قاره آمریکا است. یار انتخاباتی او، سارا پیلین نیز از مدافعان سرسخت توسعه بیشتر میادین نفت و گاز آلاسکا است. اما اوباما پیشنهادات مک‌کین را «همان ترفندهای قدیمی» توصیف کرد هرچند خود اوباما هم به‌تازگی مخالفت‌های سرسختانه خود را با فعالیت‌های استخراج نفت در آمریکا تعدیل ساخته است.

در مقایسه با مک‌کین، برنامه انرژی اوباما شامل تلاش‌های بیشتر برای سوق‌دادن آمریکا به سمت انرژی‌های پاک‌تر، مالیات زیاد بر شرکت‌های نفتی و سرمایه‌گذاری ۵۰میلیارد دلاری دولت برای «استقلال در زمینه انرژی» را شامل می‌شود.

باراک اوباما و بسیاری از دموکرات‌ها در کنگره به‌منظور رونق اقتصاد تمایل دارند یک بسته محرک اقتصادی دیگر به ارزش ۵۰میلیارد دلار پس از بسته کنونی که ۱۶۸میلیارد دلار ارزش دارد، به اجرا گذارده شود و به مردمی که به‌خاطر از دست دادن مسکن خود مورد تهدید هستند کمک‌های بیشتری شود.

اما واقعیت این‌ است‌که اندازه کسری بودجه دولت به‌قدری است که انتظار می‌رود سال آینده به بیش از دو برابر یعنی ۴۰۰میلیارد دلار برسد.

بنابراین امکان عملی‌شدن پروژه‌هایی از این دست را که اوباما پیشنهاد می‌دهد غیرممکن می‌‌سازد. حجم کسری تجاری موجب شده است که موضوع مالیات در مرکز مناظره‌های اقتصادی دو کاندیدا قرار گیرد.

مک‌کین قصد دارد معافیت‌ها و کاهش‌‌های مالیاتی دوران بوش را که گفته می‌شود به تجار خرده‌پا کمک می‌کند و موجب اشتغال‌زایی می‌شود ادامه دهد. چون این کار بودجه فدرال را از طریق حذف هزینه‌‌های بیهوده تعدیل می‌کند.

مک‌کین به‌شدت مخالف پروژه‌های پرهزینه‌ای است که نمایندگان کنگره و سناتورها در کنار لوایح مهم کشور انجام می‌دهند و بابت آنها اعتبارات می‌گیرند.گفته می‌شود اولین‌بار که سارا پیلین در عملکردش توجه جان مک‌کین را جلب کرد، زمانی بود که در دوران فرمانداری ایالت آلاسکا با پروژه ۴۰۰میلیون دلاری «پلی به ناکجا آباد» مخالفت کرد. این پل ۷۰۰۰ نفر را در کمچیکان آلاسکا به جزیره گراونیا متصل می‌کرد و جایگزین سه دقیقه ماشین‌سواری می‌شد.

بسیاری از جمهوری‌خواهان سنتی با عقاید اصلی مک‌کین مبنی بر دولت کوچک، مالیات کم و بودجه متعادل موافقند که از جمله آنها می‌توان به مرکز مالی ایالات متحده یعنی وال‌استریت اشاره کرد. اما حزب‌ جمهوری‌خواه که هم‌اکنون در قدرت است هزینه‌ها به‌خصوص هزینه‌‌های دفاعی را افزایش داده است، و این در شرایطی است که کاهش مالیات منجر به کسری بودجه روزافزون می‌شود. شاید این یکی از دلایلی باشد که جان مک‌کین بیشتر سعی دارد خود را از سیاست‌های کنونی بوش فاصله دهد؛ اما این در نهایت رای‌دهندگان آمریکایی هستند که تصمیم می‌گیرند.