ایرنا- اولین مرحله از آزمایش شبیه‌سازی آفرینش جهان (بیگ بنگ) پس از ۲ دهه کار و تلاش دانشمندان، دیروز در «سرن» سوئیس انجام شد. شبکه تلویزیونی بی.بی.سی روز چهارشنبه در خبری افزود: اولین مرحله از آزمایش بیگ‌بنگ(انفجار بزرگ) که در آن دانشمندان می‌کوشند به راز خلقت جهان در لحظه پیش از پیدایش آن پی ببرند، در سرن سوئیس صورت گرفت. بنابر این گزارش، آزمایشگاه مجهز و عظیمی‌ که این آزمایش در آن انجام شد، در عمق ۱۰۰ متری زمین قرار دارد.

با شلیک اولین دسته از پروتون‌ها اتم در یک مسیر حلقه دایره‌ای شکل که طول آن ۲۷ کیلومتر است، شتابی نزدیک به سرعت نور به آنها داده شد. بی.بی.سی تصریح کرد: این آزمایش روز چهارشنبه ساعت ۹ و سی دقیقه به وقت محلی (۷ وسی دقیقه گرینویچ) انجام شد. این سیلندر دایره‌ای شکل در زیر زمین و بین مرز کشور سوئیس و کشور فرانسه قرار دارد و به عنوان یک شتاب‌دهنده و برخورددهنده‌ای پرقدرت برای برخورد پرتوهای پروتون‌های اتم طراحی و ساخته شده است.

به گفته برخی از دانشمندان، بیم آن می‌رفت که این آزمایش که به نوعی شبیه سازی خلقت جهان در مقیاسی بسیار کوچک است، به ایجاد سیاه چاله‌ای در محل انجام آزمایش بینجامد. این درحالی است که برخی دیگر از دانشمندان و فیزیکدانان احتمال بروز چنین سیاه چاله‌ای را که بر اثر شتاب‌دهی به پروتون‌های اتم برای رسیدن به سرعت نور صورت می‌گیرد، رد می‌کنند. بر پایه گزارش، پنج هزار دانشمند از ۳۰ کشور جهان نزدیک به دو دهه بر روی این پروژه کار کردند. هزینه ساخت این آزمایشگاه، نزدیک به سه میلیارد و هفتصدو شش هزار یورو معادل پنج میلیارد و چهارصد و شش میلیون دلار برآورد شده است.