وال‌استریت رو به صعود گذاشت

دنیای اقتصاد - رشد اقتصاد آمریکا که در سه ماهه آخر ۲۰۰۷ به زیر صفر سقوط کرده بود در سه ماهه اول ۲۰۰۸ رشدی بالغ‌بر ۹/۰درصد را تجربه کرد و خوشبینان برآورد می‌کردند که این رشد در سه ماهه دوم حداکثر ۹/۱درصد باشد؛ اما هم‌اکنون معلوم شده است که رقمی بالغ‌بر ۳/۳درصد تحقق یافته که حتی وال‌استریت را نیز متعجب کرد. با این وضعیت، افزایش بیشتر ارزش دلار و افت بازار نفت تداوم خواهد یافت. روندها

با بهبود قابل توجه رشد اقتصاد آمریکا

وال استریت رو به صعود گذاشت

گروه بین‌الملل- روز پنجشنبه وال‌استریت در پی افزایش ارقام مربوط به تولید ناخالص داخلی و کاهش تعداد بیکاران، شاهد افزایش شاخص‌های خود بود.

چون رقم ۳/۳ درصد رشد تولید ناخالص داخلی به سرمایه‌گذاران دلگرمی داد که اقتصاد آمریکا رو‌ به بهبود است. شاخص میانگین صنعتی داوجونز بیش از ۲۰۰ واحد افزایش یافت. کاهش قیمت نفت نیز در افزایش قیمت سهام تاثیر گذاشت. گزارش وزارت بازرگانی آمریکا مبنی بر اینکه تولید ناخالص داخلی آمریکا با نرخ سالانه ۳/۳درصد برای دوره زمانی آوریل تا ژوئن رشد کرده است، تا حدودی خوش‌بینی را در میان سرمایه‌گذاران افزایش داد. تضعیف دلار کمک کرده بود که صادرات ایالات‌متحده رونق یابد و همین امر موجب شد رشد تولید ناخالص داخلی از انتظارات اولیه دولت که ۹/۱درصد بود و پیش‌بینی اقتصاددانان که ۷/۲درصد بود تجاوز کند. آمار جدید رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا از فصل سوم سال میلادی گذشته که رقم ۸/۴درصد را به عنوان بالاترین رشد به خود اختصاص داده بود نیز تجاوز کرد.

سرمایه‌گذاران به ارقام مربوط به تولید ناخالص داخلی چشم دوخته‌اند چون آن را بهترین معیار برای سلامت اقتصاد می‌دانند. آنها انتظار دارند با توجه به کاهش بحران مسکن و اعتبارات، نشانه‌های رشد بیشتر را در تولید ناخالص داخلی کشور ببینند. در فصل اول سال جاری میلادی اقتصاد آمریکا نرخ رشد بسیار ضعیف ۹/۰درصد را تجربه کرد و این پس از سه ماهه انتهایی سال ۲۰۰۷ بود که آمریکا شاهد کاهش رشد تولید ناخالص داخلی خود بود.

به علاوه روز پنجشنبه وزارت کار ایالات متحده اعلام کرد که تعداد افرادی که به تازگی بیکار شده‌اند و در جست‌و‌جوی حقوق بیکاری خود هستند، برای سومین هفته متوالی کاهش یافته است. این تعداد به ۴۲۵۰۰۰ نفر کاهش یافته است که نسبت به هفته گذشته ۱۰۰۰۰ نفر کاهش نشان داده است.

این رقم کمی بهتر از رقم ۴۲۷۰۰۰ نفری بود که تحلیل‌گران بر اساس نظرسنجی‌ها انتظار آن را داشتند.

اما برخی از اقتصاددانان معتقدند درخواست‌‌های حقوق بیکاری بیش از ۴۰۰۰۰۰نفر در کشور نشانه کند شدن رشد اقتصادی آن خواهد بود. شرکت‌ها در همه ماه‌های سال جاری تعداد مشاغل خود را کاهش دادند و علت آن هزینه‌های بالای انرژی و شرایط سخت اعتبارات بود.

بر این اساس شاخص داوجونز با افزایش ۶۷/۲۱۲ واحدی یا ۸۵/۱درصدی به ۱۸/۱۱۷۱۵ واحد رسید که افزایش خود را ظرف سومین روز متوالی به ۳۳۰واحد رساند. سایر شاخص‌های سهام نیز روز پنجشنبه شاهد افزایش بودند. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۰۲/۱۹ واحد یا ۴۸/۱درصد افزایش یافت و به ۶۸/۱۳۰۰واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت هم ۱۸/۲۹واحد یا ۲۲/۱درصد افزایش یافت و به ۶۴/۲۴۱۱واحد رسید. با توجه به آنکه قیمت نفت در روز پنجشنبه ۵۶/۲دلار سقوط کرد و در بورس نیویورک به هر بشکه ۵۹/۱۱۵دلار رسید، سهام شرکت‌های انرژی از معدود سهامی بودند که سقوط را تجربه کردند. ارزش سهام شرکت دوون انرژی ۶۲/۳ دلار یا ۴/۳درصد سقوط کرد و به ۱۶/۱۰۳دلار رسید. ارزش سهام هس نیز ۶۱/۱دلار یا ۵/۱درصد سقوط کرد و به ۵۳/۱۰۵دلار رسید. شاخص راسل ۲۰۰۰که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است، ۸۴/۱۴واحد یا ۰۲/۲درصد سقوط کرد و به ۷۹/۷۴۷واحد رسید.

در خارج از آمریکا، میانگین شاخص نیکی ژاپن ۱۲/۰درصد افزایش یافت. شاخص اف‌تی‌اس‌ایی ۱۰۰ انگلستان، ۳۲/۱درصد سقوط کرد. شاخص داکس آلمان ۵۷/۱درصد و سی‌ای‌سی۴۰ فرانسه، ۰۲/۲درصد افزایش یافتند.