رفیعه هراتی - وال‌استریت روز سه‌شنبه را با وضعیتی متفاوت به پایان رساند. علت آن این بود که نگرانی درمورد مسیر توفان گوستاو قیمت نفت را افزایش داد و بر ارقام مربوط به اعتماد مصرف‌کننده که مهم‌تر از حد انتظار بود، تاثیرگذاشت. اظهارات فدرال رزرو در مورد افزایش تورم به نگرانی بازار افزود. خلاصه مذاکرات جلسه پنجم اوت فدرال رزرو نشان داد که بانک مرکزی، در مورد تورم تدریجی نگران است و پیش‌بینی می‌شود برای کنترل افزایش قیمت‌ها نیاز به افزایش نرخ بهره باشد.در آن جلسه، سیاست‌گذاران نرخ بهره را ثابت نگه داشتند، زیرا «کسب و کارها و مصرف‌کنندگان آمریکا با افزایش هزینه‌های وام‌گیری و کاهش دسترسی به اعتبارات روبه‌رو بودند». اما فدرال رزرو گفت مشخص نیست چه زمانی نرخ بهره افزایش خواهد یافت.

در پی اعلام کانفرنسی بورد مبنی بر افزایش شاخص اعتماد مصرف‌کننده این شرکت از ۹/۵۱ واحد در ماه جولای به ۹/۵۶ واحد، وال‌استریت ابتدای روز را با خوش‌بینی گذارند. تحلیل‌گران انتظار رقم ۵۳واحد را داشتند. پس از شش ماه، این دومین ماه پیاپی است که شاخص اعتماد مصرف‌کننده بهبود می‌یابد.

در این میان، وزارت بازرگانی اعلام کرد که فروش خانه‌های نوساز ۴/۲درصد در ماه جولای افزایش داشت. در حالی که تحلیل‌گران انتظار کاهش در فروش را داشتند، درپی افزایش فروش مسکن در ماه جولای، ارقام ماه ژوئن سقوطی شدید را نشان داد.اما نگرانی در این مورد که توفان گوستاو در روزهای آتی به تاسیسات خلیج مکزیک صدمه وارد خواهد کرد، قیمت انرژی را بالاتر برد. در پایان روز، در بورس نیویوک قیمت هربشکه نفت خام سبک‌‌ شیرین ۱۶/۱ دلار افزایش یافت و به ۲۷/۱۱۶ دلار رسید.

شاخص صنعتی داوجونز ۶۲/۲۶ واحد یا ۲۳/۰ درصد افزایش یافت و به ۸۷/۱۱۴۱۲ واحد رسید. روز سه‌شنبه این شاخص معتبر در محدوده افزایش خود نوساناتی نیز داشت.شاخص‌‌های دیگر متفاوت بودند. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۶۷/۴ واحد یا ۳۷/۰درصد افزایش یافت و به ۵۱/۱۲۷۱ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۶۲/۳ واحد یا ۱۵/۰درصد سقوط کرد و به ۹۷/۲۳۶۱ واحد رسید.در هفته‌های اخیر نگرانی‌ها در مورد بخش مالی و اینکه این بخش قبل از خروج از بحران اعتبارات، چقدر دیگر سقوط خواهد کرد، افزایش یافته است. شرکت‌های مالی جهان بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار کاهش ارزش دارایی‌ها را طی سال گذشته ثبت کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود زمانی که بانک‌های سرمایه‌گذاری نتایج فصل سوم را در اواسط سپتامبر منتشر کنند، این میزان بیشتر شود.

در مورد آینده بانک‌های بزرگ سرمایه‌گذاری نیز نگرانی‌‌هایی وجود دارد. زیرا احتمال دارد شرکت‌هایی مثل موسسه لمان برادرز به‌دلیل زیان بسیار وادار به حراج شوند. بانک‌‌های کوچک‌تر نیز به شدت زیان دیده‌اند. ۹ بانک کوچک از زمان آغاز بحران وام مسکن در سال گذشته ورشکست شده‌اند.

روز سه‌شنبه، موسسه بیمه سپرده‌های فدرال اعلام کرد که ۱۱۷ بانک و موسسه مالی از فصل دوم با مشکل مواجه هستند. این میزان بیشتر از ۹۰بانک و موسسه‌ای است که در فصل قبل با مشکل مواجه بودند و بیشترین میزان طی پنج سال گذشته است.این موسسه همچنین اعلام کرد که سود صنعت بانکداری در فصل دوم تا ۸۶درصد سقوط کرد. بانک‌هایی که توسط دولت فدرال بیمه شده‌اند و موسسات پس‌انداز در دوره ژوئن تا اوت ۵میلیارد دلار درآمد داشتند که کمتر از درآمد ۸/۳۶ میلیارد دلاری سال قبل است. آنها همچنین مبلغ ۲/۵۰ میلیارد دلار را برای پوشاندن زیان‌های وام مسکن و دیگر وام‌ها در فصل دوم کنار گذاشته‌اند.

هنوز نشانه‌ای از برطرف شدن مشکلات بخش مسکن وجود ندارد. شاخص قیمت مسکن استاندارد اندپورز / کیش شیلر طی فصل دوم بیشترین سقوط را داشت و در مقایسه با همین دوره سال قبل ۴/۱۵درصد سقوط کرد.

در معاملات صبح ارزش سهام فانی می ۴۳ سنت یا ۳/۸ درصد افزایش یافت و به ۶۲/۵ دلار رسید. ارزش سهام فردی‌مک ۶۹سنت یا ۲۱درصد افزایش یافت و به ۹۸/۳دلار رسید.در دیگر شرکت‌ها، شرکت اسمیت فیلد‌فودز اعلام کرد که به زیان فصل اول مالی برگشته است و دلیل آن ۱/۲۰ میلیون دلار کاهش در ارزش قرارداد کالاها است.ارزش سهام این شرکت ۶۲/۱ دلار یا ۹/۶درصد سقوط کرد و به ۹۱/۲۱ دلار رسید.شاخص راسل ۲۰۰۰ که شاخص شرکت‌های کوچک‌تر است، ۹۷/۲ واحد یا ۴۱/۰درصد رشد داشت و به ۵۱/۷۲۳واحد رسید.

خارج از آمریکا، میانگین شاخص نیکی ژاپن ۷۸/۰درصد سقوط کرد. شاخص اف‌ تی‌اس‌ئی انگلستان ۶۳/۰درصد کاهش داشت، شاخص داکس آلمان ۶۹/۰درصد افزایش داشت و شاخص سی‌ای‌سی - ۴۰فرانسه ۲۹/۰درصد رشد کرد.