گروه بین‌الملل - گروه مالی میتسوبیشی یو اف جی در گزارشی اعلام کرد ژاپن، تنها کشور توسعه‌یافته‌ای که میزان مرگ‌ومیرش بیش از زاد و ولدش است، تا سال ۲۰۲۰ بیشترین گروه مصرف‌کنندگان مسن را خواهد داشت. بر اساس این گزارش، سالمندان نقشی تعیین‌کننده در مصرف داخلی ژاپن خواهند داشت. افرادی که در دهه ۷۰ زندگی خود یا سن‌های بالاتر قرار دارند، ۲۰درصد از مصرف کشور را به خود اختصاص می‌دهند که این میزان بیشتر از ۱۳درصد در سال ۲۰۰۵ است.

انگلیس تا حدود یک دهه قبل جمعیتی مسن‌تر از ژاپن داشت.

بر اساس اعلام دفتر آمار آمریکا حدود ۶/۲۰درصد از ۱۲۷میلیون نفر جمعیت ژاپن حداقل ۶۵ سال سن دارند. گزارش هفته گذشته این دفتر نشان داد ۲/۲۰درصد از جمعیت آمریکا تا سال ۲۰۳۰ در این گروه سنی قرار خواهند گرفت. این دفتر پیش‌بینی کرد، جمعیت آمریکا طی این مدت بیش از ۴۰درصد رشد خواهد داشت و به ۴۳۹میلیون نفر می‌رسد.

گروه میتسوبیشی با توجه به آمار دولتی اعلام کرد به دلیل نرخ پایین تولد و زندگی طولانی مردم، جمعیت ژاپن از سال ۲۰۰۷ شروع به کاهش کرده است.

بر اساس این گزارش، کاهش کل جمعیت به طور اجتناب‌ناپذیری بر مصرف شخص در همه اقلام مصرفی تاثیرگذار است. صرف هزینه برای مراقبت‌های پزشکی، مطالعه و تفریحات از جمله خدماتی هستند که با افزایش سن جمعیت ژاپن، رشد داشته است.

بر اساس این گزارش، هزینه افرادی که در نسل متولدین پس از دهه ۷۰ میلادی هستند، احتمالا کمتر از هزینه نسل پیش از آنها خواهد بود. علت این مساله عادت‌های «تدافعی» خرج کردن است که نسل امروز طی سال‌های اخیر آموخته است. در دوران این نسل جوان‌تر اقتصاد ژاپن نسبت به سایر اقتصادها شاهد رشدی محدود و دستمزدهایی راکد بوده است.